Globus syntet?

fjordtokan

Trådstartare
Någon som klämt/kännt eller tom. ridit i en sådan?

Låter ju väldigt bra!

Är det samma bomsystem som på lädersadlarna?

+utbytbara koppjärn
+billiga
+lätta (pga synteten)

- finns inte i de vidaste stl.

Någon som vet nått?

Sv: Globus syntet?

Någon som klämt/kännt eller tom. ridit i en sådan?

Låter ju väldigt bra!

Är det samma bomsystem som på lädersadlarna?

+utbytbara koppjärn
+billiga
+lätta (pga synteten)

- finns inte i de vidaste stl.

Någon som vet nått?

dom knarrar å är obekväna syntetsadlar :(

Varför är de obekväma? Knarrar gör ju alla syntet nästan :p

ja tänker på knarandet hela rid turen så då konstentrarar jag mig inte .jag tycker inte man sitter så bra i syntet å sen tycker jag att dom är obekväma vid knäna men jag rider sällan i sadel så de kan bero på de:)

Har precis blivit lovad kort från en ÅF. Får se om det kommer några. Kommer det inga så får jag väl åka till Sharpman om de kommit in där och fota själv.

Vad spännande! Finns även dessa i bomvidd 38? Aldrig hört talas om att Globus skulle ha syntet.. Kul!

Åh! Undrar om de har samma passform som lädersadlarna =) (om de är lika raka dvs.) Menar: 2300 kr för en sadel, det kan jag både ha och mista :angel:

Nej men man kan ju banka ut järnen ;) Finns upp till 34.

suuz Ingen aning, mig gör det absolut inget om de är något mer svängda.

Finns bild på http://www.globussport.se/ men står inte så mkt men tycker den ser kort ut om man får tro bilden
Stod så dock så här om storlekarna; 15½" / 34, 16½" / 32, 17½" / 30

Senast ändrad av en moderator:

Tycker jag oxå för hade önskat en bredare (112-115) och kortare än wintec dressyr.

Som sagt bara att banka ut ;) Har lite funderingar på att köpa allrounden och ha som hoppsadel/skogssadel men vill veta mer först.

Det borde bara funka om den har en väldigt klen bom. Ar de fasta som med wintecs att de bara passar till svankryggiga hästar om man skulle banka ut järnet för ju vidare järn ju mer böjd bom blir det. De är ju ganska böjda redan med de vidaste järnet i.

Är inte globus 36 ca 100 grader? Eller skiljer det sig mellan modellerna? Gloi 36 ska vara 100 grader i alla fall. Deras vidaste järn till synteten är 32 om man kan ha en 16,5.

Frågan är ju hur rak bommen är från början. För mig är det nästan bättre om den blir mer svängd.

Hittade en bild på järnen från globus
http://www.zolitzas.com/images/globus/Glkopparjarn.jpg

Wintecs
http://www.equimix.co.uk/phpThumb.php?src=shopimages/products/normal/H0074.jpg&w=300

Är det samma typ av bom som på wintecssadlarna så riskerar man sprickor och att den vrider sig om man slår ut järnen.

Någon som vet om det är ungefär samma grader som wintecs? Ser ut att vara åt det hållet vad man kunde se på bilderna. Dock hoppas jag att bilden på Globus var snedvinklad för järnen såg inte raka ut.

Är inte globus 36 ca 100 grader? Eller skiljer det sig mellan modellerna? Gloi 36 ska vara 100 grader i alla fall. Deras vidaste järn till synteten är 32 om man kan ha en 16,5.
[/QUOTE]

Min Globus 36 är 115 grader. (men jag vet inte om de har ändrat i storlekarna. min sadel är inköpt 2005.)

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 260
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har hittat en Globus Clic begagnad som ägaren inte vet vidden på, ngn som vet vart den märkningen sitter? Det är bra pris så jag...
Svar
0
· Visningar
182
Senast: Aleel
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 450
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 887
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka