Globus syntet?

Sv: Globus syntet?

Det där har du fått om bakfoten antingen själv eller från nån.

Det går utmärkt att banka ut järnet till 110-115 grader utan att det bir vare sig skevt eller sprickor i järn eller bom.
Å wintecs dressyr, hopp och wide passar bättre till rakare ryggar, allrounden till mer svängda ryggar.
Å det blir så minimalt mer svängt med bredare järn i att jag tycker det börjar bli ett larvigt påstående.

Det står ju utbytbart järn, vilket då innebär att du kan köpa till smalare eller vidare järn till sadeln.
Det är 32 som följer med sadeln men för det kan man ju köpa 34 och sätta i. Likväl som rött järn förljer med Griffin dressyr men du kan ändå köpa till andra järn och byta med.

Det där har du fått om bakfoten antingen själv eller från nån.

Det går utmärkt att banka ut järnet till 110-115 grader utan att det bir vare sig skevt eller sprickor i järn eller bom.
Å wintecs dressyr, hopp och wide passar bättre till rakare ryggar, allrounden till mer svängda ryggar.
Å det blir så minimalt mer svängt med bredare järn i att jag tycker det börjar bli ett larvigt påstående.
Det står bla på wintecs hemsida och en av sadelutprovarna jag pratade med sa att det var förkastligt att banka ut mer än några grader. Bommen är inte gjord för det och de hade fått dit en häst med en wintec med ett utbankat järn för provning av ny sadel. Han tittade på sadeln och kände att det var något galet. Ägarna ville ha en ny sadel då den börjat glappa fram i traven. Det visade sig vara tunna sprickor i bommen. Så jag skulle inte våga banka ut mer än lite.

Wintecs dressyr 500 med vita järnet var lagomt svängd till den här ryggen (min dam förut)
tyra_aug_06.jpg

Så skulle inte anse den som rak

Är det någon som vet mer om Globusen? Längd? Grader? Svängd/rak?

Senast ändrad av en moderator:

Det beror kanske på hur mycket man bankat ut sitt järn, men jag tror mer på att det i så fall att det exet var ett måndagsexemplar. För skulle det vara helt omöjligt så skulle inte wintec wide som är samma bom kunna ha en spännvidd på 95 - 125 grader. Det är väldigt mycket gällande omformningen på bommen.
Å jag har inte märkt nåt negativt på mina utbankade 1-2 cm.
Min häst har mycket rakare rygg än din och den ligger mycket bra på honom också, både luft och ull. Så det är ju bara att konstatera om du tycker den låg bra även på din svängda som jag antar får rakare rygg under rörelse att sadeln passar många ryggar.

Mät graderna utifrån bilden så ser du. Gjorde det för några dgar sedan har för mig att det vidaste var ca 110 grader. Har inte gradskivan hemma just nu.

Senast ändrad:

Hon får en rakare rygg under arbete i rätt form och är numera betydligt rakare även vid vila. Enligt sadelutprovaren så är det en helt material i bommen i Wintecs wide sadlarna. De var även raka medans vanliga allrounden och dressyren var mer svängda och blev mer svängda ju bredare järn man satte i.

Var i kontakt med wintecs om en wide dressyrsadel och fick svar att de var mkt jobb att ta fram en ny bom som skulle passa och det skulle först bli aktuellt om det blev en större efterfrågan

Vore toppen om Globus järn var 110 eller mer för min dam är nu 112. Deras sadlar brukar vara korta och synteten ser kort ut men man vet ju aldrig efter en bild. Är nöjd med min lösning nu men alltid intressant med en dressyrsadel och den hade ett mkt bra pris.

Det verkar som graderna i globus sadlar skiljer sig mellan modellerna. På olika sidor står det olika grader

*kl*

skall troligen åka o prova en sån sadel under veckan om jag har tid...
om jag gör det så kommer jag o ta en massa kort...
där jag isåfall skall köpa den fick man med vilket koppjärn man ville och att den kostade end. 1995kr.

var där o det var inte globus de hade hemma utan nån annan som var av märket euroriders. såg det när jag kom till stallet hmm skumt att de inte vet själva vilket märke det är då jag frågade efter globuses syntetsadel inte nån annan.

Lånar din knapp...
Har nu varit och kikat o klämt på sadeln..
Intryck prisvärd (man får ju vad man betalar för) snygg.
Det är "mockaliknande" på sits och vulster. Gör att den inte ser så "plastig" ut som vissa syntetsadlar kan göra.

Mått jag fick på kopparjärnen ärföljande
Blå=28=ca 74 grader, Svart=30=ca 80 grader, Grön=32=ca 87 grader, Gul=34=ca 97 grader

Det ska enligt sadelutprovare även gå att använda wintecs kopparjärn.
hälsn snuffsie

neeeeejjjjj är den jättesvängd? jag som behöver en ganska rak sadel trodde faktiskt att globus kört på samma koncept.-...

vilken skit då.... jag som verkligen trodde på denna sadel... jaja man får väl leta vidare då=(

Vilken " hade du i din sadel? Mätte du längden på den?
Jag var ju iväg och kikade på en 16,5" och den var ju smal och liten och hade ju mindre bredd än wintecens vita. Men har för mig att du upplevde den vidare.
Kan jag ha kikat på nåt måndagsex, tror du?

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 263
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har hittat en Globus Clic begagnad som ägaren inte vet vidden på, ngn som vet vart den märkningen sitter? Det är bra pris så jag...
Svar
0
· Visningar
182
Senast: Aleel
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 450
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 887
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Svensk Politik 4
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur