Globus tömkörningsgjord

bubbel

Trådstartare
Vad tycker ni om den? Den finns på http://www.globussport.se/ klicka på tömkörning/longering. Det är den översta - Träningsgjord "Globus" jag har tittat på. Jag har dock bara sett den på nätet och hittat den för strax över en tusenlapp.

Jag funderar mellan den eller http://www.hooks.se/Butik/docs/produkt.asp?pf_id=SE-420513&dept_id=SE-123, jag gillar globus eftersom den finns i svart men jag tycker om att hööks gjord har bredare under magen.

Jag hade tänkt att använda gjorden i dressyrsyfte, alltså inte till inkörning eller dylikt utan för att variera träningen. Då jag inte har någon egen häst utan kanske kommer använda den på flera olika hästar undrar jag om båda går bra att ha på olika stora hästar, om det är någon som vet det.

Sedan undrar jag om det är någon som har något tips på bra lädertömmar som är prisvärda.

:bump:
 
Sv: Globus tömkörningsgjord

Jag har den och är jättenöjd! :) (Fast min heter Chetak, men numera är namnet på den: Globus. Dvs. samma gjord!)
Jag tittade även på Hööks gjord, men jag tyckte deras var klumpigare.
Köpte min i somras, då min häst var 1 år. Nu har han blivit 2 år och växt en hel del. Gjorden funkar lika bra nu som då. Använder än så länge den lilla gjorden, men han har nog snart växt i den större! :rofl:
Jag har inte skruvat i de två översta ringarna än, men ska göra det snart.

Christell tömkör Shiloh sommaren -07. Testar hampa-tömmen!
DSC04752mindre.jpg

DSC04759mindre.jpg
 
Sv: Globus tömkörningsgjord

Kl

Funderar oxå på en Globus (då enda alternativet jag hittade var Tärnsjö som är mkt dyrare :o)
Dessvärre finns det både sadelutprovare, veterinärer samt equiterpeuter som "dömt ut den" pga..... Så nu vet jag inte....
Kan det verkligen ha så stor betydelse om man bara tömkör nån gång i veckan?
Har en hemma på prov nu då mina 2 är rätt rejäla hbl. Den ena har varit mkt tydlig vid de sadelutprovningar vi varit på om vilka sadlar han tyckt om och inte.. :cool: Ska tömköra honom med gjorden i kväll om underlaget tillåter. Accepterar han den så rådgör jag nog min equiterapeut/sadelmakare... Provade nämnligen den på den store iförrgår som var rätt spänd.. Tyckte det kändes som om den är för "smal" så att den ligger an ryggraden o klämmer :eek:
Det är grossistmässa nästa v så min hästaffär skulle kolla på ev nya alternativ där på tömkörningsgjordar :idea:
 
Sv: Globus tömkörningsgjord

Aha! Tack för ditt svar! Den ser ju rejäl och fin ut "in action" så att säga...
 
Sv: Globus tömkörningsgjord

Konstigt att dom "dömt ut den"... det är ju inte som att det är något tryck direkt. Jag brukar spänna kanske lite mindre än en sadelgjord. Och det sitter ju inte något på den, så det känns lite lustigt att det gör sååå stor skada... men det hade varit bra om du kunde kolla varför dom tycker den är dålig :)
 
Sv: Globus tömkörningsgjord

Jo, jag ska ringa min equiterapeut/sadelmakare imorrn fm å kolla med henne vad det handlar om..
Tyvärr som jag skrev i tidigare inlägg så nyper den min store för att den är för smal o huliganen var helspänd, precis som när han inte gillar en sadel under sadelutprovningen...
Samtidigt så va f*n... jag kommer att tömköra varje häst 1 max 2 ggr/v :smirk:
Jag tycker att den är rejäl o praktisk med alla ringar mm till det priset! Avvakta å ser om min hästaffär hittar ngt på grossistmässan, annars blir det nog en Globus :D

Jag skriver en rad när jag talat med equiterapeuten imorrn!
 
Sv: Globus tömkörningsgjord

Jag har en Globus tömkörningsgjord och tycker den funkar bra. Det enda är att jag var tveksam i början då min häst har en rejäl manke, jag skulle velat ha mera utrymme mellan bossorna. Men hästen verkar inte protestera, och har inte fått tryck.

I övrigt tycker jag den funkar utmärkt, inget har gått sönder, har haft den ett år och tömkört minst 50 gånger, mest i skritt.

Även när hästen slänger sig och drar iväg så sitter gjorden bra (t ex när en annan häst i paddocken slänger av och kör galopp-rodeo race...).
 

Liknande trådar

Dressyr Vad har ni för dressygjordar? Någon särskild anledning till att ni använder just dem? Nöjd med kvalitet, design etc? Lägg gärna upp...
2 3
Svar
53
· Visningar
10 579
Senast: lil-sis
·
D
Utrustning Hittat en sadel men stoet har gått med föl + övervikt så tänkte testa en svängd gjord. Är det någon här som har erfarenhet av någon av...
Svar
14
· Visningar
1 835
Senast: susanne
·
S
Utrustning Någon som har denna och/ eller dessa? visst, inget slår läder, har tidigare haft en annan gjord som tyvärr har gett upp...
2
Svar
23
· Visningar
2 259
Senast: PansParis
·
Utrustning Min tränare tycker att jag ska skaffa mig en bra tömkörningsgjord om jag vill hålla på med tömkörning regelbundet. Och jag håller med...
2
Svar
34
· Visningar
3 351
Senast: piggis_83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp