Dressyrgjordar

Sv: Dressyrgjordar

Jag vet flera med nyare Tixerand-modellen där gjorden blivit lite vikt framför plattan. Men inte så mycket att det stör iom att plattan gör att gjorden inte ligger an med kanten mot hästen så som om den varit utan platta(då hade man ju fått kasta).

Min gamla är nog även den ngt böjd inåt framför plattan. Men inte mycket. Inte så att tryck bildas.
 
Sv: Dressyrgjordar

Okej, måste vara individuellt som du förklarar lite. För på min häst fungerar den kombinationen jätte bra. Har alltid ridit med den gjorden på min childeric, och den har alltid legat super och hon musklar sig fint :)

Dock har jag den nya ELT på childericen, den som är lite "stadigare", det kanske spelar roll.
 
Sv: Dressyrgjordar

Den är för elastisk. Eftersom Childeric har så mjuka paneler så blir det kaka på kaka när det sviktar båda på ryggen och under magen, det blir för mkt rörelse så sadeln ligger inte still. Så ÅF rekommenderar inte den gjorden.

Jag har ju också ELT och Childeric sadlar. Har en häst med sadeltvång så jag köpte ELT från Frankrike direkt när den kom ut på marknaden.

Går bra med min ena äldre Childeric som har lite fastare paneler, men med min favorit som har extra mjuk panel upplever jag att den rör sig, särskilt i traven. Så använder bara ELT om jag skall skritta ut.

Ännu en orsak till att jag tycker bättre om Cair gjorden hehe.

:)
 
Sv: Dressyrgjordar

På vilket sätt rör sig sadeln?
Jag har en... -05 eller -06 childeric. Den ligger prickstilla, men jag kanske har haft tur :)
 
Sv: Dressyrgjordar

Haha vi skrev visst samtidigt. :p

Märker inte av att schabraken glider jag heller, eller att sadeln glider bak/fram/åt sidan, det känns som att den "glappar" eller rör sig upp och ned för varje steg. Som om jag hade ridit med lös gjord.

Funkar det för er så är det ju bara att köra på såklart. :)

Mary; Tror det är 01 och 08 jag har. Men det finns flera olika densiteter (eller vad man skall kalla det) på panelen, har haft 4-5 Childeric'ar till genom åren, årsmodell från 02 till slutet av 2010 och ingen av dem har haft så mjuk panel som min 08'a.
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrgjordar

Okej, jag trodde hästen var ruggig i pälsen efteråt, för det är verkligen inte min.
Men jag är nog för dålig för att känna om den glappar, eller så gör den inte det. För så känns det absolut inte för mig :)
Men det måste ha rätt mycket med hästen att göra också, hur den är byggd och gångarter m.m.
 
Sv: Dressyrgjordar

Okej, då kanske du har mjukare än vad jag har. Jag har tyvärr inget att jämföra med då detta är min första :)
 
Sv: Dressyrgjordar

Ja den är nog mjukare än vad som är standard. :)

Tuaphua: Skönt att höra att hästarna inte fått skav även om de vikt sig, då behöver jag inte oroa mig för det. :)
 
Sv: Dressyrgjordar

Eftersom att Childericarna är ganska flexibla med fluffiga paneler och liknande. ELT gjorden är ju lika flexibel och sladdrig, så det blir lite "kaka på kaka" och risken finns att sadeln glider fram eller blir ostadig. Jag har dock aldrig upplevt det problemet, men min har ett gott sadelläge och är ganska bred över ryggen så det kan nog vara några bidragande orsaker :)

Fast en sadel som ligger bra ligger ju still även med mkt slak gjord. Min ena är kinkig med sadelgjorden och drar den så lite att alla andra får panik. Men den ligger där den ska, trots att vi inte bara fisrider :)
 
Sv: Dressyrgjordar

Fast en sadel som ligger bra ligger ju still även med mkt slak gjord. Min ena är kinkig med sadelgjorden och drar den så lite att alla andra får panik. Men den ligger där den ska, trots att vi inte bara fisrider :)

Jo, det är klart, men lite mer rörelse blir det ju om både sadel och sadelgjord är elastiska. Har hästen för liten manke eller för rund över ryggen glider ju nästan allt fram, än om den ligger mycket bra, var så jag menade :) För helt bra ligger ingen sadel, då skulle vi få byta och sadla om så fort vi bytte gångart eller form..

Ja, samma här, på min förra häst råkade jag rida ett pass där jag var så komfunderad över vad det var som lät. Då visade det sig att man kunde se(!) mellan sadelgjorden och hsten, så det var de spännena som hade skramlat. Då hade jag ridit ett fullt träningspass i alla gångarter.. ;) På min unghäst (08:an) är jag lite mer försiktig när det käller sånt extremt ;)Tror inte att det skulle klara eventuella glädjesprång..
 
Sv: Dressyrgjordar

Även om sadeln ligger kvar dvs inte glider fram eller bak så blir det rörelse, åtminstone om man har en häst som rör sig med mkt rygg.
 
Sv: Dressyrgjordar

Kl

Jag har 2 st i neoprene, det ända som funkar då mun häst har sadelgjordsläget ganska långt fram och allt annat skaver på henne...
 
Sv: Dressyrgjordar

kl

Min lilla häst har en ELT (nya modellen). Tycker den fungerar bra på honom, hade problemet innan att gjorden åkte fram men sadeln låg alltid stilla men det hindrade ju armbågarna på honom. Han är mycket nöjdare nu :)

Min stora har en sympatexgjord från hööks, anatomisk med resår i båda ändar och den fungerar bra på honom, han gillar inte tixeranten eftersom jag måste dra i den när jag spänner och honom ska man helst pilla så lite som möjligt på :p
 
Sv: Dressyrgjordar

Jag har en "vanlig" wintec dressyrgjord, alltså inte cair varianten. Tycker den fungerar bra, men hoppas på att kunna införskaffa en ELT inom en snar framtid. Hästen har inte sadeltvång eller liknande, men jag vill att hon skall ha det så bekvämt som möjligt. Har fått ett mycket gott intryck av ELT :).
 
Sv: Dressyrgjordar

Ja Wintec Cair är verkligen jättebra, var tveksam innan jag provade den för den såg så tung och klumpig ut men är väldigt nöjd med den. Min ena har som sagt sadeltvång och han verkar tycka bättre om den än ELT (som leder stort i denna tråd hehe). Tror det kan bero på att det inte blir någon kant som ligger an mot magen och trycker, luften gör att det blir som en mjuk kudde under magen. :)

Ja jag är suoernöjd som sagt . Dessutom kan man med fördel spänna den med den bakre stroppen ett hål kortare än den främre för att få ännu mer bog frihet vilket är guld !
 
Sv: Dressyrgjordar

Jag har en Jeremy Rudge-gjord som jag är nöjd med. Har provat ELT-gjord men märkte ingen direkt skillnad på min häst.
 
Sv: Dressyrgjordar

Jag har tre Amerigo gjordar, en vanlig "gammal" anatomisk och två av de helt nya modellerna. Är jättenöjd, behöver bara en men det blev lite fel strl på den första (55cm) så jag köpte en till som var lite längre :)
 
Sv: Dressyrgjordar

Har googlat lite efter de nya Amerigo-gjordarna, är det de som har ganska stor "platta" som går in lite mellan frambenen?
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 359
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 775
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 649
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 131
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp