Globus tömkörningsgjord

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Kockan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 980
K

Kockan

Någon som har en sådan? Hur är den? Läderkvalitet och så? Den har väl ganska gott om ringar och inspänningsmöjligheter? Tycker den ser rejäl ut och verkar vara prisvärd.

Sv: Globus tömkörningsgjord

Har precis köpt en sån, men har inte använt den än.

Lädret är faktiskt förvånansvärt mjukt och fint, och det finns många ringar på den.

bilder borde finnas på globus-sport.se

jag har beställt en (fanns bara svart i affären o jag ville ha en mörkbrun) :)
verkar va bra, mkt inspänningar ja. jag letade efter chetaks gjord (som jag kollat på för ett par år sen o tyckte va bra!) men nu när jag skulle köpa en så hittade jag ingen! sen fick jag reda på att den bytt namn till globus, så det är samma gjord :idea:
tror min kostar 1000 på granngården, så visst är den prisvärd!

Aha! Chetaks har jag sett "live" så då är det samma, alltså?'
Jag vill ha en ljusbrun.....

Jag har haft en sådan och var mycket nöjd med den.

Tyvärr fungerar den inte på hästar som inte har markerad manke eller som är runda över ryggen, för då åker den runt (hamnar på insidan om man kör på volt).

Om man ska vara riktigt petig så är det ingen gjord utan en däckel, och är alltså tillverkad för hästar med manke. I övrigt var jag nöjd, som sagt, den är en kopia på Tärnsjös tömkörningsdäckel och om man jämför dem ser man att "putorna" under (som ligger mot hästens rygg) är mycket kortare än på Tärnsjös, vilket ger en sämre anläggningsyta mot hästen och sämre stabilitet. Men så är det ju ett helt annat pris oxå.....:smirk:

Lycka till!

Jag har en Globus/Chetak eller vad de kallas nu för tiden! Jag har massor av nytta av min. Den enda nackdelen skulle väl vara att det tar ganska lång tid att få stropparna mjuka. Eftersom lädret e så tjockt så e det i början svårt att spänna gjorden utan att bruka våld mot stackars hästen:crazy:
Jag fick minsann 18 meter läder töm, gjorden, och däckelunderlägg för 1200 spänn!! Snacka om fynd! Bara tömmarna eller bara gjorden brukar gå lös på minst 1000-lappen!

Ja, det har jag också märkt! Minsta lilla hästen ligger på eller man behöver ta lite mera så smiter gjorden ner på insidan... gäller att ha bra koll på herr häst så man kan vara superlätt på tömmen.

Hm... Såg att Tärnsjös låg på 3600 ungefär om jag inte minns fel. Helt annan prisklass, alltså....

Jag tror Chetak och Globus är två olika gjordar, Chetak är lite dyrare oftast men jag tycker lädret är bättre i Chetaks också. Annars är de väldigt lika. Själv har jag en Chetak och är väldigt nöjd med den, ligger bra på hästen.

Jag ska sälja min globusgjord nu, jag är grymt missnöjd med den :( Kvalitén på lädret är under all kritik, det suger inte åt sig ett uns fett öht. Dessutom är den byggd på en ståldäckel, som verkar vara utprovad till en häst som ser ut som ett hustak. Min häst har rejält med manke men hyffsat rund över ryggen och rejält bred, och den passar inte för 5 öre. Tyvärr.

Det låter som att din är billig.....?:smirk:

haha, ja med tanke på vad jag köpte den för och hur lite jkag använt den så ;)

har en , nackdel inga rullande söljor på bukgjorden. det blir lite svårt att dra åt. bra är att den sitter stadigt ocg svanskappan är faktiskt bra att ha med. med tanke på att man eanvänder den 1 g vecka så duger den gott utan att vara för dyr. prisvärt

Liknande trådar

Utrustning Jag har hittat en Globus Clic begagnad som ägaren inte vet vidden på, ngn som vet vart den märkningen sitter? Det är bra pris så jag...
Svar
0
· Visningar
182
Senast: Aleel
·
Hemmet Jag tar gärna emot tips på en dörrklocka med rejäl hörbar signal/pling. Blinkar den så är det helt ok om man bara kan välja bort det...
Svar
4
· Visningar
211
Senast: Grazing
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så... 2
Svar
23
· Visningar
1 088
Senast: Ajda
·
Hundhälsa OBS Varning för långt inlägg. I slutet av maj ifjol sprang jag och min ena dvärgschnauzer ihop på en agilitytävling. Det blev en ganska...
Svar
2
· Visningar
509
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Minska antalet fästingar på katt
  • Smitare - hur gör ni?