Glutenfria katastrofer..

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Karma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 4 923

Trådstartare
Det här med att baka glutenfritt bröd. Misslyckas varje gång. Vad är knepet? Har försökt baka olika recept både på jäst och på bakpulver men allt blir äckligt ändå. Blir oftast väldigt kompakt och efter ugnen får bröden en seg torr skorpa, inte alls som vanligt bröd alltså. Småkakor, muffins, kladdkakor och sockerkaka blir perfekt och faktiskt lättare att få bra resultat, saftigare och godare än med vanligt mjöl.

Googlar jag på recept på glutenfria bröd så tror jag det allt är något lurt, för så blir inte mina hur jag än gör.. :cautious:

Är det någon här som har lyckats och kan dela med sig av kunskapen?

Sv: Glutenfria katastrofer..

Vad har du använt för mjöltyper? Glutenfritt bröd bakas i regel inte alls som vanligt, utan man får en smet att hantera. Försöker man göra en deg blir slutresultatet någonstans mellan betong och papier-maché.

Mitt bröd fick hyfsad konsistens (jag använde recept från "Nytt bröd"), men sen gav jag upp bakandet eftersom jag hittade riktigt gott glutenfritt i frysdisken :)

Håller med Angua!
Fiberhusk är definitivt knepet. Men jag kan tycka det är svårt att få balansen rätt. Det kan bli lite slemmigt om man tar för mycket (plus att jag blir rätt hård i magen av det :o )

Jag gör jättegoda brödbullar av detta, som från början var ett icke glutenfritt recept:

3,5 dl mjölmix (jag gillar naturlig, typ doves farm el dylikt. den har ingen fiberhusk i sig, vilket leilas som går att köpa på coop t ex har.)
1 dl sojamjöl
1 dl boveteflingor
3/4 dl linfrön
3/4 dl krossade pumpafrön
2,5 tsk bakpulver (originalet hade ca 1tsk, men det funkade inte)
ca 2msk fiberhusk
<1msk mortlad kummin
<1msk mortlat fänkålsfrö
havssalt (mer än en nypa)
ca 3+dl vatten

blanda ihop allt det torra, sedan lägg till vattnet. degen ska vara lite kletig och lösare äv vanlig deg, men inte en smet.

gör till små bullar (6-8st), gräddas i 20 min. lyfter de inte, prova lite mer fiberhusk. Första gången råkade jag ta i 3/4dl fiberhusk och bullarna blev så runda att de nästan rullade av plåten :D (min mage fick dock en liten chock ;) )

Jag gör dem till frukost på morgonen för det går så himla snabbt!

Idag provade jag göra "vita" bullar och tog bort pumpa, bovete, fänkål, kummin och satte istället dit krossade havreflingor, honung och linfrön. Och mindre fiberhusk. Det funkade sådär, tror jag. behöver mer fiberhusk, mindre linfrö.

Har testat två olika paket, ett gult i papplåda och ett blålila paket. Det gula var hemskt, men blir väldigt bra i muffins :D

Är felet att jag gör degen för torr? Kör i bakmaskin och brukar ta det när det släpper kanterna.

Fiberhusk har jag testat att använda, sist försökte jag göra bullar till semlor. Dom blev aningen aningen bättre än tidigare försök, lät dom jäsa flera timmar istället för en halvtimme. Men fortfarande kompakt och rätt torrt.

Ska definitivt prova receptet, bara jag hinner iväg och handla massor med ingredienser :)

Nu är jag ju långt ifrån bakmästare (har bara provat bullarna och en o annan pizzadeg), men det låter som du gör en för torr deg. Får intrycket att glutenfri deg behöver vara betydligt blötare än vanlig, mjölet suger liksom upp all vätska. De recept jag följt har jag alltid varit tvungen att lägga i mer vätska än receptet för så fort den stått ett litet tag blir den förhållandevis torr.

Till bullarna har jag provat den gula kartongen och den funkar :) dock innehåller den enummer så jag föredrar annat eg.

Blir brödet kompakt har du haft för mycket mjöl. En glutenfri deg ska vara kletig och smetig. Typ sockerkakssmet. Glutenfritt bröd skall dessutom gräddas mycket längre än vanligt bröd. För att behålla fuktigheten i brödet tillsätter man profibrer.

När man bakar glutenfritt får man lite glömma allt man hört om bakning tidigare... Även om man bakar bröd, så är degen sällan mer fast än en muffinssmet - dvs väldigt lös. Det finns en del recept som man kan rulla och forma och baka fristående, men det mesta glutenfria behöver bakas i form. Psylliumfröskalsmjöl är ovärderligt i glutenfri bakning. Den färdiga produkten är ofta lite kompaktare än vanligt bröd på vetemjöl. Ofta är det dessutom ganska kletigt när det kommer ut ur ugnen, nästan lite degigt och måste tyvärr svalna innan man kan skära i det.

Tack :) Nu måste jag försöka göra om och göra rätt. Ikväll ska jag dock testa pizzamuffins..

Det låter som att jag bakar dom för torra ja. Ska prova nästa gång att kladda utan bakmaskin och se om jag kan göra en lösare smet. Kanske frallor går att baka i muffinsformar?

Kolla länken jag la in, hon skriver en hel del om hur du ska göra degen, så slipper du torrt bröd.

En annan viktig sak när man bakar glutenfritt är att: man måste väga allting, inte måtta med decillitermått. Använder man dl måttt är risken stor det blir fel då glutenfritt mjöl packar sig mer än vanligt mjöl. Att använda bakmaskin eller elvisp när man rör i hop degen går alldeles utmärkt. Med bakmaskin ska man använda sig av kortprogram och endast 1 jäsning.

Puttar upp tråden :)

Tycker det är riktigt svårt det här med glutenfritt bröd.
Har provat några köpebröd.. Men njaä, inte alls varit nöjd.

Har provat @tjenixen s bröd, helt ok men det blir inte helt bra, vilken ugnstemp brukar du använda? :)

Senast ändrad:
Det här med att baka glutenfritt bröd. Misslyckas varje gång. Vad är knepet? Har försökt baka olika recept både på jäst och på bakpulver men allt blir äckligt ändå. Blir oftast väldigt kompakt och efter ugnen får bröden en seg torr skorpa, inte alls som vanligt bröd alltså. Småkakor, muffins, kladdkakor och sockerkaka blir perfekt och faktiskt lättare att få bra resultat, saftigare och godare än med vanligt mjöl.

Googlar jag på recept på glutenfria bröd så tror jag det allt är något lurt, för så blir inte mina hur jag än gör.. :cautious:

Är det någon här som har lyckats och kan dela med sig av kunskapen?

Allt om Mat hade under våren ett temanummer om glutenfri bakning, även matbröd. Läste rätt flyktigt men det stod lite om vad som var viktigt att tänka på, tyvärr kommer jag inte ihåg vad det var... AoM finns på biblioteket.

Puttar upp tråden :)

Tycker det är riktigt svårt det här med glutenfritt bröd.
Har provat några köpebröd.. Men njaä, inte alls varit nöjd.

Har provat @tjenixen s bröd, helt ok men det blir inte helt bra, vilken ugnstemp brukar du använda? :)

I köpesväg gillar jag Square och Fjällrundor (nya smaken med tranbär, havre och kryddor :up: ). Bakar själv enkelt majsknäcke med solrosfrön, linfrön, psylliumfrön, sesamfrön m.m.

Dom bästa bröden som går att köpa förutom knäckebröden, som faktiskt är riktigt goda, är hamburger och korvbröden. Resten är bara torrt och vaxäer i munnen :(

Liknande trådar

Fritid Då är det min tur att baka för kurskvällen då. Jag har ett recept på saffranskladdkaka med vanligt vetemjöl i. Kan jag bara byta ut den...
Svar
15
· Visningar
2 717
Senast: pepp
·
Äldre Jag vill ha era bästa (gärna enkla) recept på glutenfria frallor! Går säkert att googla sig till, men vill ha ett recept som verkligen...
Svar
5
· Visningar
1 216
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023