Glycosamin

mian1

Trådstartare
Hur hjälper det och var får man tag på det?
Har en 20-årig valack som är stel i lederna och är ovillig att springa och tycker att backar och ojämn mark är jobbigt (han är inte bara stel - han är lat också).
På vilket sätt hjälper glycosaminet och hur snabbt ser man resultat? Vad kostar det, hur ofta ger man och var kan jag köpa?
 
Jag vet inte om det hjälper, har inte testat själv. Men jag tror Granngården har det, och en del ridsportbutiker tex Börjes
 
Emin tillverkar det billigaste glucosaminet, kostar ca 250 kr för 1 månads behandling, de flesta ridsportbutiker har någon variant av glukosaminet skulle jag tro.

Den allra bästa är preparatet som innehåller glukosamin, chondrotidin (stavning???) och MSM för hästar med ledproblem men brukar kosta skjortan också.

En enklare variant är att blanda ihop glukosamin, gurkmeja och torkade brännässlor, verkar både smörjande för lederna och antiinflammatoriskt. Denna mix håller igång en bra ledfunktion hos stela hästar, har provat den som långtidsbehandling på ett flertal hästar med synlig förbättring. För bästa effekt rekommenderas kontinuerlig behandling.
 
Man skall se upp lite när det gäller dessa preparat, de är inte framställda på samma sätt dessutom är basen olika vilket är väldigt viktigt för intaget.

De billigare alternativen har en bas av animaliskt benmjöl, som bryts ner omedelbart när de når magen på hästen. Innebär att upptaget inte sker på rätt sätt, och medlet kommer inte till godo på det vis som den är tänkt.

Åtminstone Eclipse Biofarma har rätt sammansättning, kan säkert finnas fler. Den är framställd på grönläppad mussla som har den största substansen av det i Glucosaminet vi söker. Så det är nog värt att gå upp någon krona för att få bästa effekt, vill du vaa extra lyxig så köper du Cortaflex som innehåller glucosamin men fungerar även uppmjukande på annat stelt. ;)
 
Börjes har biofarmabs glucosamin för 365 kr

Ekohallen har det för 336:-

Jag tycket det hjälper på mitt 31 åriga russ i alla fall sedan tre år får han det vintertid och han har blivit MYCKET rörligare....

/Kung Tulle
 
Jag köper det på Granngården (Odal) för 395 kr. På min 24-årig har det gjort underverk. Han är mycket rörligare och mjukare i lederna men det tog ca 3 månader att se en ordenlig förändring.
 
Hur ofta ger du? En förpackning brukar väl räcka 30 dagar? Ger man varje dag och 12 månader om året eller räcker det att ge ibland?
Vad hade du för problem med din häst, hur yttrade sig stelheten? Min kan vara "stapplig" de första minutrarna på ridturen, sen mjukar han väl upp sig lite, men han är väldigt låst i sina rörelser och det känns som om det är jobbigt för honom att springa - framförallt galoppera. Både med och utan ryttare. Var din lika stel? Och hur mycket bättre känns han nu?
 
Zorro var ganska stel och som du säger, stapplig i början av ridturen men mjukade upp sig efter en stund. Efter att jag börjat ge honom Glucosamin är han mjuk och fin från början plus att hans gallor har försvunnit helt. Jag ger honom 2 skopor om dagen och då räcker en burk i en månad, tänk på att det ska ätas direkt när du blandat det i mat annars försvinner effekten. Min veterinär förklarade verkan på detta sättet; glucosaminet är ett ämne som sätter fart på kroppens egen framställning av det sega ämnet som finns i ledvätskan och därför fungerar det som smörjmedel i lederna :idea: Du måste fortsätta ge detta när du börjat annars försvinner effekten. Jag ger honom detta i hans kvällsmat som består av blötlagd lusern.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 835
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 886
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 888
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 716
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Träning och hälsa del 11

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp