Gnäll-ekonomitråd

Inte att förglömma att kläder och elektronik inte håller på samma sätt längre heller. Saker tillverkas aktivt för att gå sönder. Så att företagen kan sälja mer.

Så ja. Jag lägger kanske mer pengar på kläder. Men det beror uteslutande på att de faktiskt går sönder.

Hur aktivt det är kan man debattera, men visst designas saker för en viss användningstid för att kunna konkurrera på marknaden. Konsumenter är, typiskt, inte beredda att betala för lång hållbarhet - för de vill ändå byta till ny ännu flashigare pryl av ny generation ganska snart. Men det är inte alls bra ekonomiskt att hantera vare sig reparationer på garanti eller missnöjda kunder.

För bara några generationer sedan existerade inte begreppet elektronik alls och sedan en ytterligare tid inte alls i konsumentledet, så det är lite svårt att jämföra så tänker jag.

Mina föräldrars generation behövde inte fundera på att som privatkonsumenter köpa mobiltelefon för en halv månadslön, ha streamingabonnemang eller tv-abonnemang, osv - för det fanns inte eller nästan inte.

Idag finns istället en väldigt hög förväntan på att alla ska ha råd med en hög levnadsstandard.

Jag vill minnas att det i min barndom var väldigt många som bara hyrde sin bostad, som inte alls hade möjlighet att äga sin bostad.
 
Mina föräldrars generation behövde inte fundera på att som privatkonsumenter köpa mobiltelefon för en halv månadslön, ha streamingabonnemang eller tv-abonnemang, osv - för det fanns inte eller nästan inte.
Vi bodde i fint hus men färg-TV fick vänta.
Vissa prenumererade på Reader's Digest och dyra uppslagsverk.
Och så veckotidningar, massor av veckotidningar.
 
1685797384889.png
 
Jag gjorde det!

Köpte en centralt belägen bostadsrätt till "reapris". Det är det köpets förtjänst att vi nu bor på en gård med 70 hektar...
Vi sålde en bostadsrätt med förlust 1993 och flyttade till ett radhus hyrt i andra hand. Efter ett år i det blev vi erbjudna att köpa det för 15000 kr vilket vi tackade nej till (för hög hyra). Ägaren blev till sist desperat och ville skänka radhuset till oss vilket vi tackade nej till (fortfaranda för hög hyra) och köpte en trea i samma område för 10000 kr. Idag kostar dessa lägenheter 2,5 miljoner (3:a) till 3,5 miljoner (4or och 5or). Vi sålde vår 3a efter ett år (för 10000, alltså utan vinst) och flyttade till ett hus på landet (torp som köptes loss av sambons familj).
 
Ett sent inlägg i tråden, men det är inte omöjligt att köpa en mindre gård/lantlig villa med lite mark om man är två personer med jobb som är villiga att spara under några år. Med två medellöner får man ut ca. 52 000 kr/månaden, och håller man ner levnadskostnaderna med låg hyra (15 000 kr), mat (5000 kr), och transporter (3500 kr), så borde det finnas utrymme att spara 15-20 000 kr/mån. På 5 år har man då sparat till en kontantinsats på 900 000 - 1 200 000 kr. Jag betvivlar att fastighetspriserna ökar så mycket de närmsta åren att detta inte skulle räcka ganska långt.

Detta förutsätter dock att båda har en inkomst som ligger kring medellönen. Men är det verkligen rimligt att tro att man ska kunna köpa en gård hyfsat nära en storstad om man inte tjänar relativt bra och är villig att spara under några år? Om det upplevs som omöjligt att spara åtminstone 10 000 kr/månad till en framtida kontantinsats så behöver man förmodligen se över antingen utgifterna eller inkomsterna. Vill man kunna spara för att kunna köpa en gård så behöver man nog fundera på att välja ett yrke där man har en möljighet att få en inkomst som möljiggör sparande, eller kompromissa på andra sätt som förelsagits i tråden.
 
@Inte_Ung Den där gården som du var helt säker på skulle gå ner i pris. Den gick upp i pris. Det är alltså inte så att priserna har sjunkit trots ränteläget och elkostnaden.

1688826401732.png
 

Liknande trådar

Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 266
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
694
Senast: MissFideli
·
Hemmet Jag har gjort det nu, satt igång processen att köpa hus. Jag hade mäklaren här idag i en och en halv timme, lång tid för min lilla...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 169
Senast: Lillefrun
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 053
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kön kattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp