Får inte ta lån till bil

Va? De begär väl aldrig ut kontoutdrag utan gör bara en kreditupplysning.
Jag har aldrig varit med om att behöva redogöra för var jag gör av mina pengar. Är det nått nytt?

Nä, de tittar inte på vad man lägger pengarna på.

Frågor som kan vara viktiga är tex:
-vad har man för deklarerad inkomst?
-har man fast jobb, och sedan hur länge?
-vad har man i lån sedan tidigare? Vilken typ av lån?
-vad har man för boendekostnad?
-hur många vuxna finns i hushållet, och hur många barn?

Med en stabil inkomst, fast jobb sedan länge, och inga konsumtionslån ligger man väldigt bra till. Att TS inte har någon deklarerad inkomst som motsvarar nuläget, har konsumtionslån och inte har någon handpenning är alltihop rätt stora minus i bedömningen.
 
Fast om man köpt en billig skruttbil så gör det väl inget? Bara att skrota och köpa en till.
Så levde mitt ex i många år. Nu kör han stor dyr bil.
Absolut. Men ändå något att ha i åtanke då risken ändå måste anses större med en skruttbil. Sen så hade jag tyckt att det hade varit riktigt segt att ha köpt en bil för säg 12 000 och den går sönder efter någon vecka. Att då köpa ny för 12 00 igen hade känts sådär. Men i detta fall låter ändå en billig skruttbil det bästa valet.
 
Absolut. Men ändå något att ha i åtanke då risken ändå måste anses större med en skruttbil. Sen så hade jag tyckt att det hade varit riktigt segt att ha köpt en bil för säg 12 000 och den går sönder efter någon vecka. Att då köpa ny för 12 00 igen hade känts sådär. Men i detta fall låter ändå en billig skruttbil det bästa valet.
Det var lite därför vi leasade (en bil till dottern som behövde en jobb-bil) - vi kunde känna oss någolunda trygga att hennes bil inte plötsligt skulle lägga av när hon var ute och körde, bli stående nånstans längs vägen. Med en ny bil var den risken jämförelsevis mycket lägre. Den var dessutom lite mer krocksäker än en riktigt gammal bil. Osv.

Dessutom var det himla smidigt!! Vi fick vänta 3 månader på att få hem bilen, då den inte levererats från Tyskland än, men fick då låna en annan ny Golf gratis (!) under tiden! Och när de 3 åren var över bara lämnade vi tillbaka bilen. (Sen slutade det med att vi köpte den trots allt, och fick den då till ett reducerat pris jämfört med en köpare som inte leasat först).
 
Det var lite därför vi leasade (en bil till dottern som behövde en jobb-bil) - vi kunde känna oss någolunda trygga att hennes bil inte plötsligt skulle lägga av när hon var ute och körde, bli stående nånstans längs vägen. Med en ny bil var den risken jämförelsevis mycket lägre. Den var dessutom lite mer krocksäker än en riktigt gammal bil. Osv.

Dessutom var det himla smidigt!! Vi fick vänta 3 månader på att få hem bilen, då den inte levererats från Tyskland än, men fick då låna en annan ny Golf gratis (!) under tiden! Och när de 3 åren var över bara lämnade vi tillbaka bilen. (Sen slutade det med att vi köpte den trots allt, och fick den då till ett reducerat pris jämfört med en köpare som inte leasat först).

Får man fråga vad ni betalade per månad, vad det kostade att lämna tillbaka den efter 3 år (om det kostade något) och vad ni köpte loss den för? En totalsumma blir bra, behöver inte vara specifikt! Vad var det för bil?

Vad finns det för extra kostnader som är utöver? Jag har förstått att service ingår. Ingår däck också? Både sommar- och vinterdäck? Ingår det reparationer eller går det utöver månadskostnaden?
 
Min buffert gick åt när min häst blev jättesjuk och åt att hjälpa min syster när hennes liv rasade samman, annars hade jag haft en buffert nu.

Jag har full förståelse för att du använde din buffert till hästen och för att hjälpa din syster, det hade jag också gjort. Det är fortfarande en förklaring dock till att du i en vanlig banks ögon inte är en särskilt attraktiv kund just nu, utan tvärtom riskabel. Så det du kan göra just nu är att hantera problemet kortsiktigt, som med att leasa eller chansa med en billig bil, medan du bygger upp din buffert igen. Om 9000 är vad du har kvar efter att även mat, nuvarande bil, kläder, nöjen etc är betalt så bör du kunna köpa en bättre bil inom ett år.

Jag betalar via resurs bank. Minimibelopp 1125 men kan betala in mer. Så kredit därigenom😊

Kan det vara så att du har ett större kreditutrymme än dessa 1125kr/mån? Så här det varit för mig, och jag tror det är rätt vanligt att det funkar så att när man väljer avbetalning via den typen av företag så gör man i praktiken en ansökan om kreditutrymme på X kr/mån (som är högre än det man faktiskt nyttjar för det man köpt). Banken räknar sedan på att det utrymmet redan är intecknat när de räknar på vad du kan få låna av dem. När jag skulle ta bolån fick jag via banken veta att jag hade ett kreditutrymme på 5000kr/mån som jag själv inte ens visste om, det visade sig vara startat när jag gick med i någon butiks kundklubb. De krävde att jag skulle avsluta det för att få bolånet, vilket jag förstås gjorde.

Det var ju inte så mycket kvar på avbetalningen, så mitt råd är att betala det i klump och avsluta sedan krediten helt hos Resurs Bank så kanske möjligheten att låna till bilen blir bättre.
 
Att ha 9000 kvar till mat och nöje, är inte speciellt lite alls jämfört med många andra.

Jag är en av dem som tyckte det lät lite med 9000 kvar, när man har häst och är bilberoende och dessutom står utan buffert/sparande. Nu har det visat sig att TS har haft en buffert som tyvärr gått åt pga flera olyckliga omständigheter som hänt samtidigt, och att de 9000 är kvar "över" när alla kostnader är betalda, dvs det som kan sparas till en ny buffert. Då blir det hela ett mer kortsiktigt problem än det först lät i mina öron. Det hade förstås varit bra att inte köpa på sig möbler man inte kan betala för, men det var ju då antagligen inte heller känt att kostnaderna för häst, syster och ny bil skulle uppstå. Hade ett av dessa tre saker inte hänt, så hade TS inte haft något problem vad det verkar.

Men generellt, så ja då är 9000 till mat, nöjen, kläder etc, inte så lite jämfört med vad många andra klarar sig på. Men allt handlar ju om vilken levnadssituation man valt. Har man häst och är helt beroende av att ha en fungerande bil, så är det exempel på två saker som gör att man behöver ha ordentliga marginaler i inkomst/utgifter per månad eller en rejäl buffert (vilket man bygger upp genom att ha marginaler). Har man häst och/eller är bilberoende så bör man ju jämföra sig med andra som har häst och bil, inte med dem vars inkomster varken räcker till häst eller bil.
 
Det var lite därför vi leasade (en bil till dottern som behövde en jobb-bil) - vi kunde känna oss någolunda trygga att hennes bil inte plötsligt skulle lägga av när hon var ute och körde, bli stående nånstans längs vägen. Med en ny bil var den risken jämförelsevis mycket lägre. Den var dessutom lite mer krocksäker än en riktigt gammal bil. Osv.

Dessutom var det himla smidigt!! Vi fick vänta 3 månader på att få hem bilen, då den inte levererats från Tyskland än, men fick då låna en annan ny Golf gratis (!) under tiden! Och när de 3 åren var över bara lämnade vi tillbaka bilen. (Sen slutade det med att vi köpte den trots allt, och fick den då till ett reducerat pris jämfört med en köpare som inte leasat först).
Leasingen är också en risk, men på ett annat sätt. Genom att man är uppbunden för en fast kostnad/biltyp/körsträcka som kan vara svårare att justera om en ekonomiska förutsättningar eller bilbehov förändras med kort varsel.
 
Leasingen är också en risk, men på ett annat sätt. Genom att man är uppbunden för en fast kostnad/biltyp/körsträcka som kan vara svårare att justera om en ekonomiska förutsättningar eller bilbehov förändras med kort varsel.

Framförallt nu när det i princip inte går att nyteckna leasing med fast ränta, utan kostnaden kan skena utan att man har en möjlighet att ta sig ur det hela. De senaste två åren har det blivit väldigt mycket mindre fördelaktigt med leasing jämfört med tidigare. Det fanns rätt många bilar på blocket där folk försöker få någon att ta över deras leasingbil.
 
Leasingen är också en risk, men på ett annat sätt. Genom att man är uppbunden för en fast kostnad/biltyp/körsträcka som kan vara svårare att justera om en ekonomiska förutsättningar eller bilbehov förändras med kort varsel.

Går att leasa tillsvidare också, dvs ingen bindningstid och fria mil.
Behöver heller inte vara en ny bil som leasas, finns mängder med olika alternativ 😊
 
Får man fråga vad ni betalade per månad, vad det kostade att lämna tillbaka den efter 3 år (om det kostade något) och vad ni köpte loss den för? En totalsumma blir bra, behöver inte vara specifikt! Vad var det för bil?

Vad finns det för extra kostnader som är utöver? Jag har förstått att service ingår. Ingår däck också? Både sommar- och vinterdäck? Ingår det reparationer eller går det utöver månadskostnaden?

Vi leasade en Toyota för 10 år sedan. Kostade drygt 2000 per månad, service, sommar och vinterhjul ingick.
Kostade inget att lämna tillbaka den, hade den i tre år med normalt slitage, dvs lite stenskott, små dörruppslag osv.

Nu leasar jag också en Toyota, har väldigt förmånligt pris eftersom jag har personalrabatt. Har fast ränta så kostnaden är fast under tre år, fick min bil i mars detta år.
Sommar och vinterhjul samt service ingår. Får köra 4500 mil under 36 månader, kör jag mer tillkommer en kostnad på 8:- per mil.
Under de åtta åren jag hade min gamla bil körde jag i snitt 1200 mil per år så jag har goda marginaler.
Reparationer går på garantin, om jag inte krockar bilen såklart 🙄
Är inte orolig över att behöva betala när jag lämnar tillbaka den.
Väldigt nöjd med leasing, en stor trygghet att ha en ny och pålitlig bil till en fast kostnad.
 
Vi leasade en Toyota för 10 år sedan. Kostade drygt 2000 per månad, service, sommar och vinterhjul ingick.
Kostade inget att lämna tillbaka den, hade den i tre år med normalt slitage, dvs lite stenskott, små dörruppslag osv.

Nu leasar jag också en Toyota, har väldigt förmånligt pris eftersom jag har personalrabatt. Har fast ränta så kostnaden är fast under tre år, fick min bil i mars detta år.
Sommar och vinterhjul samt service ingår. Får köra 4500 mil under 36 månader, kör jag mer tillkommer en kostnad på 8:- per mil.
Under de åtta åren jag hade min gamla bil körde jag i snitt 1200 mil per år så jag har goda marginaler.
Reparationer går på garantin, om jag inte krockar bilen såklart 🙄
Är inte orolig över att behöva betala när jag lämnar tillbaka den.
Väldigt nöjd med leasing, en stor trygghet att ha en ny och pålitlig bil till en fast kostnad.

Tack!
 
Får man fråga vad ni betalade per månad, vad det kostade att lämna tillbaka den efter 3 år (om det kostade något) och vad ni köpte loss den för? En totalsumma blir bra, behöver inte vara specifikt! Vad var det för bil?

Vad finns det för extra kostnader som är utöver? Jag har förstått att service ingår. Ingår däck också? Både sommar- och vinterdäck? Ingår det reparationer eller går det utöver månadskostnaden?
Jag minns inte exakt, men 2300:- i månaden tror jag. Körde max 1500 mil per år, och den gränsen klarade vi lätt trots att den kördes varje dag. Ingen kostnad när vi lämnade tillbaka den. Nån vecka senare köpte vi den för knappt 160 000:- En Golf, minns inte modellen men den var splirrans ny när vi hämtade den, hade 0 i mätarställning!

Vi bad att få dubbdäck på köpet när vi leasade. Sen var den givetvis helförsäkrad så allt gick på försäkringen. När vi sen köpte den, förlängde de Nybilsförsäkringen med ett år.
 
Vi leasade en Toyota för 10 år sedan. Kostade drygt 2000 per månad, service, sommar och vinterhjul ingick.
Kostade inget att lämna tillbaka den, hade den i tre år med normalt slitage, dvs lite stenskott, små dörruppslag osv.

Nu leasar jag också en Toyota, har väldigt förmånligt pris eftersom jag har personalrabatt. Har fast ränta så kostnaden är fast under tre år, fick min bil i mars detta år.
Sommar och vinterhjul samt service ingår. Får köra 4500 mil under 36 månader, kör jag mer tillkommer en kostnad på 8:- per mil.
Under de åtta åren jag hade min gamla bil körde jag i snitt 1200 mil per år så jag har goda marginaler.
Reparationer går på garantin, om jag inte krockar bilen såklart 🙄
Är inte orolig över att behöva betala när jag lämnar tillbaka den.
Väldigt nöjd med leasing, en stor trygghet att ha en ny och pålitlig bil till en fast kostnad.
Jag har alltid hört att man inte får ha hund i leasingbilar, och har därför alltid valt bort det som ett alternativ. Men det kanske inte stämmer?
 
Jag har alltid hört att man inte får ha hund i leasingbilar, och har därför alltid valt bort det som ett alternativ. Men det kanske inte stämmer?

Det är inga problem med hund i Toyotas bilar, hade det både i den gamla och nu i den nya 😊
Det är väl inte så smart att ha en hårig hund lös i bilen men det är det ju iofs aldrig 🙄
Jag har Harrys Mim-bur i baksätet, försäljaren hjälpte mig att mäta baksätet på deras provkörningsex innan min bil kom så buren helt säkert skulle passa 😊
 
Det är inga problem med hund i Toyotas bilar, hade det både i den gamla och nu i den nya 😊
Det är väl inte så smart att ha en hårig hund lös i bilen men det är det ju iofs aldrig 🙄
Jag har Harrys Mim-bur i baksätet, försäljaren hjälpte mig att mäta baksätet på deras provkörningsex innan min bil kom så buren helt säkert skulle passa 😊
Perfekt! Har Toyota sedan några år och vill inte ha något annat märke nu 😜
 
Jag minns inte exakt, men 2300:- i månaden tror jag. Körde max 1500 mil per år, och den gränsen klarade vi lätt trots att den kördes varje dag. Ingen kostnad när vi lämnade tillbaka den. Nån vecka senare köpte vi den för knappt 160 000:- En Golf, minns inte modellen men den var splirrans ny när vi hämtade den, hade 0 i mätarställning!

Vi bad att få dubbdäck på köpet när vi leasade. Sen var den givetvis helförsäkrad så allt gick på försäkringen. När vi sen köpte den, förlängde de Nybilsförsäkringen med ett år.

Tack!
 
Hej är det någon mer som har samma problem som jag?

Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut behov av en bil. Jag har ingen direkt kontantinsats pga högre utgifter senaste månaderna då jag flyttat till nytt boende och behövde köpa möbler och haft veterinärsräkningar. Men jag har aldrig legat på minus eller så. Men jag behöver ansöka om lån för en bil.

Men hur jag än gör får jag inte låna. De anser att jag tjänar för lite för att få det, men jag har enligt mig en bra lön och efter alla mina räkningar, hästar och allt är betalat har jag varje månad 9000-10000kr över bortsett från denna månad pga. veterinärräkningarna m.m. Jag vill ta lån så jag kan köpa bättre än en skrotbil.

Men ingen bank beviljar lån. Jag har testat allt från lån på bara 10.000-100.000 (vill helst ha runt 60-70 för en okej begagnad bil) men de anser att jag som ensamstående inte har råd att betala 700-2000 i månaden på en bil. Så jag är förtvivlad eftersom jag behöver en bil pronto. Jag har inga andra skulder eller lån om vi bortser studielån och en avbetalning på möbler. Jag kommer i denna takt hinna samla ihop till en duglig bil på några månader men jag behöver bilen igår, och är så förvirrad varför inte jag som ensamstående (har inga barn eller nått) får ta lån.

Jag har vänner som är ensamstående och har lägre lön än mig som får ta större lån. Jag har testat 5 olika banker och alla säger nej. :( Vad ska jag göra? :(
Har för mig att du skrev någonstans att du har studerat innan. I så fall är det de bankerna går mycket på i första hand (alltså din deklarerade inkomst från förra året). Vissa banker kan det fungera på ändå. De brukar begära att du skickar in till exempel din lönespec från de tre senaste lönerna, alternativ anställningsbevis. Att man har många förfrågningar, buffert med mera kan spela mer roll vid huslån och liknande. Prova med Lendo, det brukar fungera rätt bra (osäker nu om du kanske redan skrivit att du testat Lendo)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 176
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Orkar inte med att vara anonym och sånt, så blottar mig väl lite mer än jag egentligen är bekväm med men skit samma. Ber om ursäkt i...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 372
Senast: Trott
·
  • Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
697
Senast: MissFideli
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 722
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp