Bukefalos 28 år!

"Gnälla" på förskola/skola, vanligare än någonsin?

Status
Stängd för vidare inlägg.

break_a_leg

Trådstartare
Jag är i slutet av min lärarutbildning och arbetar fortfarande då och då i förskolan. Om jag jämför med min egen skoltid så tycker jag att dagens föräldrar väldigt ofta klagar på förskola/skola, ibland finns det knappt belägg för gnället...

Är ni nöjda med era barns förskolor/skolor? Vad gör ni om ni tycker att något är fel? Vad klagar ni på och får ni respons från någon?

Jag tycker att detta är rätt spännande eftersom jag både har ett föräldra och pedagogperspektiv på saken. Själv har jag varit rätt kritisk till mina barns skola under en period, men där fick jag faktiskt respons från skolledningen vilket jag tycker var positivt - då är man inte så fel ute. Sedan finns det ju de föräldrar som man som pedagog tycker "gnäller om allt", och ofta leder inte gnället till något...
 
Sv: "Gnälla" på förskola/skola, vanligare än någonsin?

Ja det gnälls nog mer på förskolan idag är för kanske 10 15 år sedan, men sen är det inte säkert att det är förskolans "fel"...
Det är mindre personaltäthet och det finns mindre pengar att sats på ombyggnation och göra saker...

Men sen är jag lite "gnällig" på våran förskola för tillfället då personalen överlag verkar totalt ointresserad av barnen, men jag upplever det som att det är ledningen som är det egentliga problemet och att personalen får väldigt lite ledning och lite information och får lösa situationer med barngrupper utan personal osv väldigt hastigt och lustigt...
Som tex förra veckan när jag skulle lämna elin en dag så var till att börja med hela hennes grupp redan ute på gården när vi kom, vilket den inte har varit någon gång hittills i år, så bara det var en "ny" sak. Sen fanns det ingen av den ordinarie personalen ute, utan det var enbart personal från de andra avdelningarna, vilket gjorde mig som förälder osäker och det kände ju även elin. Hon har under en period nu i vinter/vår varit lite kinkig med att bli lämnade men det hade äntligen blivit bättre, men då var det tvär kört, att sedan hennes bästis kom och reagerade på samma sätt gjorde ju inte saken bättre...
Det som hade "hänt" var att elins personal hade handledning, vilket de skulle ha haft en helt annan dag egentligen och så hade de glömt bort att informera oss föräldrar dagen innan. För det hade blivit så väldigt mycket mindre tårar och oro om vi föräldrar hade vetat om det innan vi kom och kunnat förbereda barnen, tex i dag så kommer "jessika" från björnen att ta hand om dig när vi kommer till dagis, istället för att man ska bli helt ställd när man kommer.

Men som sagt de "stora" problemen på elins förskola som jag ser det, märker nog inte elin av så väldigt mycket, men tex så visade det sig att kallvattnet i kranen inte var tillräckligt kallt, men ingen i personalen eller ledningen reagerade utan "gnällde" enbart till föräldrarna tills en av föräldrarna ringde till miljö och hälsa och fick ut en kontrollant och då blev det fart på det hela... Samma sak med ventilationen så hävdar ledningen att de kan inget göra utan det är vi föräldrar som måste klaga till kommunen... Vilket jag anser är bullshit och det är ledningens ansvar att ta hand om sin personal så de får så bra arbetsmiljö som möjligt... Ledningen har även sagt på föräldrar möten att det är bra om vi skriver upp extra timmar på barnen så förskolan får mer pengar för det blir ju ändå inte dyrare för oss pga maxtaxan... :eek:

Men "småsaker" som rör elin har jag fått bra respons när jag har gått på "rätt" person i personalen, jag har en som jag känner att jag litar på och kan diskutera med och det fungerar bra. Tyvärr är inte hon elins "egen" fröken men det fungerar bra ändå.

Oj det blev långt men jag tycker att sånt här är väldigt intressant... Jag brukar även diskutera en hel del med min mamma då hon jobbar mycket med skolfrågor så jag får en hel del tips om vart jag ska vända mig i olika frågor av henne...
 
Senast ändrad:
Sv: "Gnälla" på förskola/skola, vanligare än någonsin?

Snurrfian skrev:
Ledningen har även sagt på föräldrar möten att det är bra om vi skriver upp extra timmar på barnen så förskolan får mer pengar för det blir ju ändå inte dyrare för oss pga maxtaxan... :eek:

Sånt där står man väl inte och säger på ett föräldramöte :eek: Vad sade ni föräldrar?
 
Sv: "Gnälla" på förskola/skola, vanligare än någonsin?

Jag blev rejält förvånnad, men tydligen var det bara jag som reagerade för övriga nickade och håll med och tyckte att det var en bra idé... När jag frågade om man verkligen fick lov att göra så, så svarade vederbörande inte utan hade väldigt bråttom därifrån efter att ha klar gjort att "ni som har barn som går mellan 9-14 ska veta att barnen får inte komma innanför dörren före kl 9 och kl 14 ska de var utanför grinden" Tack och lov så har inte personlen brytt sig så mycket om det uttalandet...
 
Sv: "Gnälla" på förskola/skola, vanligare än någonsin?

Har haft förmånen att vara hemma mycket med mina barn och inte behövt anlita dagis. Skall erkänna att jag haft mycket fördomar om dagis och dess personal..stökigt, gapigt, ostrukturerat och oengagerad personal :o .
Dock fick vi ett erbjudande om allmän förskola 15 tim för vår fyraåriga dotter förra hösten. Eftersom dottern var extremt blyg tyckte vi att det kunde vara nyttigt att hon kom sig ut i världen lite mer och bestämde oss för att i alla fall pröva.

:o Alla mina fördomar har fått komma på skam. Engagerad personal som hjälpte oss i genom en väldigt jobbig inskolningsperiod. Lugnt och fridfullt trots ganska stor barngrupp (15st vid full styrka). De lägger stor vikt på att barnen skall göra något, inte bara driva runt planlöst, sitter med och leker, håller hårt på värderingar så som att ingen ska tvingas vara utanför, fula ord tillåts inte, man respekterar varandra osv. Varje tisdag gör de något speciellt med respektive åldersgrupp tex gympa i närliggande gympasal, biblioteksbesök, skogspromenader med trollmöten mm.

Skulle väl kunna fortsätta beskriva sådant som jag ser som fördelar länge men det räcker väl med att säga att vi är jättenöjda med lilla frökens dagis. Hon går glatt dit tre dagar i veckan och surar när hon ska vara ledig. Bättre betyg kan det väl inte få? Jag och min man känner oss fullkomligt trygga att lämna henne där och hon har blivit mycket mindre blyg.

Att vi är jättenöjda har vi talat om för personalen likväl som vi skulle talat om ifall vi inte hade varit det.
 
Sv: "Gnälla" på förskola/skola, vanligare än någonsin?

Har ju bara dagis än, men vill säga för det första är jag supernöjd med det, och för det andra, min egentliga klagopunkt är väl att klasserna är för stora, både för dagisgrupper och för skolbarn sen.
Klasser på upp till 30 elever, det är omöjligt för en lärare att hålla ordning på alla och att sedan även se till att alla får den hjälp de behöver.
Det är mitt största klagomål.
 
Sv: "Gnälla" på förskola/skola, vanligare än någonsin?

Snurrfian skrev:
Jag blev rejält förvånnad, men tydligen var det bara jag som reagerade för övriga nickade och håll med och tyckte att det var en bra idé... När jag frågade om man verkligen fick lov att göra så, så svarade vederbörande inte utan hade väldigt bråttom därifrån efter att ha klar gjort att "ni som har barn som går mellan 9-14 ska veta att barnen får inte komma innanför dörren före kl 9 och kl 14 ska de var utanför grinden" Tack och lov så har inte personlen brytt sig så mycket om det uttalandet...

I och för sig låter det bryskt när någon säger så, men samtidigt ger jag dem rätt.
Jobbar själv som lärare och vet att bristerna inom skola och omsorg ofta bärs upp av personalen själv. Om kommunen inte ger förskolan nog med pengar så måste den sätta ner foten och dra en gräns någonstans. Om föräldrarna har sina barn längre än de betalar för så blir det ju personalen som får ta smällen och jobba mer utan ersättning eller någon annan lättnad.

Inom skolan så ser jag ofta föräldrar som förväntar sig att jag som lärare ska göra en massa gratisjobb - ha hand om kvällsaktiviteter med klassen och annat som lärare gärna gjorde förr när jobbet inte var lika tungt som idag. På den tiden förstår jag att man kunde bjuda på sig själv, men idag kan en arbetsdag för mig bestå av att ha dubbla klasser eftersom en kollega är sjuk och ingen vikarie får tas in. På eftermiddagen väntar möten och arbetsplatsträffar och när dagen är slut har man planering och rättning etc kvar att göra.

Att då ta på sig obetalt extrajobb på kvällen när man faktiskt ändå själv har barn och ett liv i övrigt, det orkar man inte!

Så därför: ju snävare den ekonomiska och medmänskliga ramen för personalen blir, desto mindre ork har man kvar för att bjuda på något vidare.
 
Sv: "Gnälla" på förskola/skola, vanligare än någonsin?

Vi betalar maxtaxa, har uppskrivit 45 h för att dagiset inte ska få fler barn men Vidar är inte där alls nu, för det fungerar inte med de stenhårda tider vi fått anvisade (vi vill komma senare än 8.00). Konflikten till detta har lett till att personalen tar ut på VIDAR att de inte gillar OSS, så han mottas som ovälkommen och de pratar skit om oss och honom när han hör det. Helt ohållbart och kränkande, från att ha LEVT för att få gå till dagis vill han nu inte gå dit längre :cry:

Kul att betala 1260/mån bara för att behålla möjligheten till någon barnomsorg när jag börjar jobba i sommar... Och vågar jag stoppa dit honom igen??

Vi har bokat möten med ledning + personal för att diskutera problemen men de avbokar pga "personalbrist".



Våra dagisproblem är uteslutande orsakade av att resurserna dragits ner mer än personalen orkat. Man har gjort en ständig LAS-omplacering så det är alltid nya ansikten, sedan sjukskrivningar och nya vikarier etc. Oftast möts man av ett helt nytt vuxenansikte när man kommer :crazy:

Vi har också fått uttalat från personalen att vi måste skriva upp mer timmar än Vidar är där för att de ska slippa fler barn.

Taktiken fungerar ju. Först skriver man maxtid, sedan fryser man ut barnet och ger tider som inte passar föräldrarna så barnet inte kommer ALLS. Lyckas man med fem barn så har man normal bemanning igen, typ.


Observera att jag var jättenöjd med vårt dagis det första året innan omorganisationerna. Hade absolut inget att klaga på och tyckte det var värt 10 mils extra resor/dag som det kunde bli ibland. (dagiset ligger långt bort, nu efter flytten har vi tre inom gångavstånd men de får vi inte byta till :smirk: )

Sammanfattningvis tror jag att om trenden är att man är missnöjd nu än tidigare kanske det kan förklaras av att man sparat för hårt i mellantiden så personalen inte har en chans att göra ett bra jobb utan tvingas ta ut på barn och föräldrar för att orka med.
 
Sv: "Gnälla" på förskola/skola, vanligare än någonsin?

Jag är jättenöjd med min skola/förskola och det är jag noga med att säga till alla berörda också. Däremot bor jag i en kommun med kraftigt negativ befolknigsutveckling och därför måste en del skolor läggas ner. Vår skola verkar klara sig än så länge, men visst blir det en skugga över verksamheten.

Det jag är missnöjd med vad gäller skola etc nu är att min minsta inte kommer att få plats på samma föskola som storebror när hon ska skolas in till hösten :(. Så vi får väl se om jag blir lika nöjd med dagiset i centralorten.
 
Sv: "Gnälla" på förskola/skola, vanligare än någonsin?

Silverkedjan skrev:
Konflikten till detta har lett till att personalen tar ut på VIDAR att de inte gillar OSS, så han mottas som ovälkommen och de pratar skit om oss och honom när han hör det. Helt ohållbart och kränkande, från att ha LEVT för att få gå till dagis vill han nu inte gå dit längre :cry:

:eek: ... stackars Vidar :(
 
Sv: "Gnälla" på förskola/skola, vanligare än någonsin?

Vilket jäkla dagis!!! Fy fasen!!
man kan ju skratta sig lycklig som har fått ett sådant toppendagis med en helt underbar personal!!!
INga problem med tider för någon vad jag har hört, oavsett när de vill hämta och lämna!
Stackars Vidar!
 
Sv: "Gnälla" på förskola/skola, vanligare än någonsin?

Vi hade det så bra som du beskriver från början, tokis.

Jag tycker det är ett utmärkt exempel på vad som händer när man sparar på fel sätt. (dvs säger upp "van" personal och vikariepool och tar in fler barn per grupp, samtidigt. Flyttar runt gammal personal till nya dagis och tar in helt gröna billiga vikarier)

Jag är övertygad om att det kostar kommunen oerhört mycket mer i form av sjukskriven personal och föräldrar som inte kan arbeta (= betala skatt) för att de inte får barnomsorg på de tider de behöver. Politiken driver småbarnsföräldrar ifrån kommunen.

Men - det kostar ju inte i samma kassa :smirk:

Jag har varit med om exakt samma sak när det gällde att lägga ner ett sjukhus. Om man ser till att organisera om så mkt och dra bort så mkt resurser att folk inte KAN orka, då kan man skylla på personalen sedan när man "måste" lägga ned. (och så fick man den besparing man var ute efter att genomföra för att kunna fortsätta sin politiska karriär...)

Jag har på allvar flera ggr funderat på om jag inte skulle känna att jag kunde påverka MER bra saker för patienterna om jag gav mig in i lokalpolitiken istället för sjukvården. Nu känns det likadant för barnen.

Det är ett hopplöst läge för dagisen på samma sätt som för de små utrotningshotade sjukhusen, de är ju begränsade av den politiska styrningen och de knappa ekonomiska resurser som erbjuds.

Och när kakan blir för liten blir var och en sig själv närmast helt enkelt. Barnen blir brickor i ett ekonomiskt spel och det är svårt att se varför man jobbar, vem som är den egentliga uppdragsgivaren. (jag anser att det är föräldrarna när det gäller barnsomsorgen och patienterna i sjukvården)
 
Senast ändrad:
Sv: "Gnälla" på förskola/skola, vanligare än någonsin?

Inte på pappans dagar... Och på vår "15-timmars-tid" måste vi ju vara där 8.00 också. Nu börjar jag snart jobba deltid och då faller ju 15-timmarsregeln men jag kan ändå inte få tider som passar med mitt arbete :crazy: :crazy:
 
Sv: "Gnälla" på förskola/skola, vanligare än någonsin?

Jag tänkte inte så långt...Men jag har precis som du ibland funderat på om man inte skulle göra mer för barnens bästa som politiker i stället för att jobba med dem hela dagarna.

Både förskola och skola är beroende av vad politikerna bestämmer på kommunal nivå. Tänk om fler föräldrar tänkte på det och tog ut sin frustration på rätt personer.
 
Sv: "Gnälla" på förskola/skola, vanligare än någonsin?

MisterLillen skrev:
Lugnt och fridfullt trots ganska stor barngrupp (15st vid full styrka).

Där jag jobbar har vi 17 barn på 2,75 personal på småbarnsavdelning. Hos de äldre barnen kan man ha upp emot 25 barn :crazy: på mindre än 3 personal eftersom 15-timmarsbarnen finns...
 
Sv: "Gnälla" på förskola/skola, vanligare än någonsin?

Då har vi det visst ännu bättre än jag förstått :crazy: .
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 506
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 747
Senast: Rie
·
Övr. Barn Jag kan inte lagar och regler men någon annan kanske vet? En förskola där man som pedagog arbetar ensam sista timmen. (Och första...
Svar
12
· Visningar
4 523
Senast: Badger
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 453
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp