Apollo

Trådstartare
Fortsätter att undra om kaniner, vi är ju nyblivna mattar till en söt dvärgvädur vid namn Ronja.
Hon vill gärna bita i kläderna, inte så att hon "bits" elakt utan mer vill dra tag, är det så att hon har ett "gnagbehov". Skulle härom dagen köpa nåt åt henne att gnaga på men fick ett nej i djuraffären, unga kaniner ska inte gnaga på något för deras magar är så käsliga.
Vad ska jag rätta mig efter och vad kan man ge för att tillfredsställa gnagbehovet??? Lakanet som ligger på golvet (mot halkan)i uteburen ( hon kan hoppa ut och in som hon vill) utanför hennes bur är total sönderbitet snart.
 
Kaniner har ett jättestort gnagbehov eftersom deras tänder växer hela tiden och måste slipas ned för att inte bli för långa! Enklast lägger du in kvistar i buren, äppelkvistar är superpopulärt! Om du är rädd för att kaninen ska bli dålig i magen kan du ju lägga in bara en liten kvist till att börja med och sen lägga in en större efter några dagar.
 
Grenar kan ätas obegränsat av kaniner i alla åldrar!
Sedan måste de faktiskt läras att INTE bita o gräva i våra kläder annars blir det ett stort probelme senare!
(Dominans osv -ni bestämmer reglerna!)
 
Ok det är bara att köra igång.
Men eftersom hon biter i lakanet på golvet kanske man ska lägga dit något annat hon inte kan bita i, så hon inte får där men inte på oss. Något tips man kan ha på golvet så hon inte halkar??.
 
Tja!

Jag har haft dille på små söta dörrmattor som man kan köpa för 39 kr på Rusta el på någon stormarknad.
Dessa har jag på div ställen, utanför buren, en bakom soffan där Korven min ligger o sover om dagarna o så....

Jag köpte en matta som var i enkom åt ninisen men sen så tog jag den för o ha vid datorn då jag har så kalla golv o trots att jag inte haft den mattan till kaninen på ett bra tag så slåss vi om o använda den då vi inte samsas om den... :mad:

De e ju så varmt o gosigt o stoppa in sina kalla tår under pluttens varma goa mage.... :D
Själv brukar han gosas o slicka på min strumpor... :oattans ... vad det kittlas.... *asg*...

:love: Älskar min Korven!!! *pözz* :love:
 

Liknande trådar

Däggdjur Vi kommer flytta in våra kaniner så att de har större utrymme och säkrare. Två av dem (honorna) kommer troligtvis att vara i en hage i...
Svar
17
· Visningar
2 012
Senast: dotzie
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 413
Senast: Zewz
·
Däggdjur Jag har haft kanin i omgångar under hela mitt liv, men nu var det några år sedan. Då bodde jag hemma eller lägenhet men nu har jag (vi)...
Svar
0
· Visningar
1 667
Senast: Huskatten
·
Däggdjur Jag har en ca 3årig hamsterhane som mest ligger och sover men den halvtimmen-timmen han är uppe så stör han som in i, han biter på...
2
Svar
23
· Visningar
12 525
Senast: Stollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp