Gnisslande sadel

B

Båbbe

Min medryttarhäst har en jätteskön sadel som jag tycker är helt perfekt. Den ligger bra på hästen och jag sitter för omväxlings skull riktigt hyfsat i den. MEN den gnisslar nåt eländigt. Å detta fast jag smorde den i tisdags... :confused: Sadeln är en ganska exklusiv islandshästsadel (AlliUnn heter märket) och jag vill självklart att den ska vara fin och hålla så länge som möjligt. Så vad ska jag göra? Jag har smort den med Ekols läderbalsam, och jag snålade absolut inte! ;)
 
Ibland när jag smörjt med H**ks lädertvål och balsam kunde sadeln gnissla jättemkt! Så jag slutade direkt med det, kolla vad du använder i smörjningen, men absolut, kolla bommen så det inte är ngt fel på den!
 
Nä det var min första tanke så jag har kollat bommen så som silverkedjan lärt mig! Dessutom gnisslar den inte när jag sitter still. Bara när jag rör på sitsen och stiglädren. Så jag ä rrätt säker på att det är lädret. Men jag undrar vad man ska göra åt det? :confused:

Är de Cho-cha-line som gäller, eller?
 
Vet inget men appropå det här, KNARRANDE sadlar... Vad kan man göra åt dom?
 

Liknande trådar

Utrustning Imorgon ska vi till sadelutprovaren med medryttarhästen. Finns det något speciellt att tänka på? Jag har nämligen aldrig förut varit hos...
Svar
0
· Visningar
567
Senast: ufot
·
Utrustning Jag är tyvärr sjukt oteknisk och i brist av digitalkamera, så bilder har jag inga men jag ska försöka förklara läget. Hästen, en...
Svar
6
· Visningar
1 911
Senast: Sar
·
Hästvård Min häst har haft knölar på ryggen en längre tid nu. Det började med att när jag fick henne så kom det en sadel till som påstods skulle...
Svar
15
· Visningar
4 162
Senast: anni0001
·
Träning Jag vet varken ut eller in. Jag insåg bara att nu är det nog kört. Köpte mig en ponny för 2 veckor sen. Skulle ha för att rida till &...
2
Svar
26
· Visningar
3 565

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp