Goda råd önskas.

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare NiNi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 730

NiNi

Trådstartare
Jag har börjat longera min häst och har märkt att han gärna vill korta av överlinjen och ta upp huvudet i höger varv. Han spänner sig och vill inte slappna av. Han vill även luta sig inåt volten och överbelasta inner framben. Vänster varv är inga problem. Kan tilläggas att jag inte rider honom än utan han arbetas enbart från marken. Hur kan jag hjälpa min häst att hitta den rätta formen i högervarv? Tacksam för svar. //NiNi

Sv: Goda råd önskas.

Du kan ju börja med att gå upp nära hästen och be om svag öppna. Då kan den hitta balansen och forma sig efter spåret. Då den jobbat några steg i en bra öppna och du släpper ut hästen, kanske du får behålla böjningen och balansen lite innan den spänner sig igen.
Kanske även flytta några steg utåt på voltspåret för att ställa om från den inåttippade läget innan du släpper ut den på större volt.

Jag brukade peta med spöet på halsen för att få ut framdelen och få rätt böjning i början. Sedan räcker det att peka på halsen eller titta på bogen.

Började oxå på så liten volt att jag kunde nå att inverka snabbt.

Då hästen fått in det här rörelsemönstret i ryggmärgen kan det räcka med att påminna med kroppsspråket, rösten eller att pingla med linan då den spänner upp sig och vill falla inåt igen.

Är det envisa problem kanske den behöver någon behandling.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 696
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 174
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 196
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 725
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka