Bukefalos 28 år!

Godare färssås

Jag tror inte den där listan stämmer.
Varför skulle den inte stämma? Det är väl allmänt bekant att det bildas alkohol vid syrning/jäsning. Det är inga stora mängder och under gränsen 1,2 % där det måste redovisas. Det är helt naturligt med små mängder alkohol i livsmedel, det är inte så att man kan lyckas bli full av att dricka filmjölk eller äta bröd även om man försöker.
 
Har ingenting med någons alkoholproblem att göra. Vet inte ens om ts har alkoholproblem men hen har som tidigare påpekats skrivit att hen kan tänka sig ha vin i maten om den innehåller 0,0% alkohol men ändå ska det tjatas vidare. Som vanligt kan folk generellt sätt inte acceptera att man säger nej till alkohol av valfri orsak.
Det står inte i trådstarten och alla läser inte alla inlägg innan de svarar, i synnerhet inte i trådar som rör förslag på recept. Varför utgå från att folk inte respekterar önskemål istället för att se andra möjligheter såsom att man faktiskt inte har koll. I min värld är det få om någon som tar sig tid att ge tips och råd för att jävlas och tipsa om något oönskat.

Vanligen gör folk så gott de kan :)
 
Varför skulle den inte stämma? Det är väl allmänt bekant att det bildas alkohol vid syrning/jäsning. Det är inga stora mängder och under gränsen 1,2 % där det måste redovisas. Det är helt naturligt med små mängder alkohol i livsmedel, det är inte så att man kan lyckas bli full av att dricka filmjölk eller äta bröd även om man försöker.
För att nyponsoppa, exempelvis, har inte 78% alkohol.
 
För att nyponsoppa, exempelvis, har inte 78% alkohol.
Det har du rätt i, antar att de har problem med omvandlingen någonstans. Alla varor som har hög halt är i enorma förpackningar, typ 25 liter eller så. Jag gissar att de skrivit ut den totala mängden och inte per 100 g som det står. Över 1,2% och det måste redovisas.

Min poäng är dock att det finns alkohol i många livsmedel, små mängder, och att även om man undviker alkoholfritt vin (som snarare har en mycket låg alkoholhalt) så riskerar man att få i sig lika mycket genom brödet eller crème fraichen. Det är för att sätta alkoholmängden i ett perspektiv. Sen är det så små mängder att man inte kan bli full eller påverkad men det gäller det alkoholfria vinet också
 
Om jag ska ha vin i pastasåsen, brukar jag välja vitt vin, inte rött.....

Ett torrt vitt vin, det ger mer kick åt såsen än rött, som mer ger mustighet. Och inte jättemycket, det får inte ta över smakerna utan bara finnas där i bakgrunden. Tycker jag. (Min man däremot häller gärna ett stort glas rödvin i pastasås och jag är inte helt enig kring resultatet...)

Men jag tycker å andra sidan inte att vin i såsen är speciellt nödvändigt. Då dricker jag det hellre till maten ;-)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Detta har ju inget med hästarna att göra, hoppas ingen misstycker till denna tråd... Men om ni älskar vitlök vill äta något underbart...
Svar
1
· Visningar
789
Senast: aramis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp