Godistråd

Saltlakrits ska det vara! Turkisk peppar är favoriten, men generellt sett går all (salt)lakrits ner. Gott med olika sorters hårda karameller med smak utanpå och lakritspulver inuti.

Choklad funkar (gärna med kola eller havssalt iblandat någonstans), Daim är favoriten där. Lite lagom surt kan vara kul ibland, och så är jag löjligt förtjust i den konstgjorda smaken av vattenmelon. Skumgodis och gelé är meningslöst.

Vad gäller påskägg så påpekar den här bortskämda 27-åringen fortfarande varje år för sin moder att hon förväntar sig ett. Hade jag haft egna barn hade risken varit stor att jag ätit upp deras ägg också.
 
Det finns för mycket som är gott för att jag ska kunna lista allt. :D Men just nu har jag återupptäckt den fantastiska Hemkolan som fanns när jag var liten, alltså den man köper inslagna i varsitt papper och inte hemgjorda. ;)

När det kommer till påskägg måste jag framhålla det jag absolut inte gillar. Först och främst är det de fruktansvärda chokladäggen i folie som brukar finnas i lösvikt. Vet inte om det kan kallas choklad för de är hemskt äckliga. :wtf: Ett annat är de där färgglada påskäggen som är hårda på utsidan men har ett mjukt innandöme och där "skalet" på något sätt smulas sönder när man tuggar på dem. Sedan är jag överlag inte förtjust i skumgodis. Menlöst med skum konsistens. :p
 
Jag är ungefär lika kräsen med godis som jag är med allting annat, men choklad är min stora last i livet. Tycker inte om när chokladen blir sabbad av nötter (geisha går dock bra), men inget slår vanlig hederlig mjölkchoklad.

Avskyr lakrits. Har aldrig kunnat med det, men blev ungefär tusen gånger värre efter att jag fick en hostmedicin med lakritssmak som sjuåring. Efter det aktiveras kräkreflexen direkt bara av smaken.

Har inga barn, så någon äggletartradition har vi inte.
 
Mmm... godis :p

När jag var liten och fortfarande fick påskägg från föräldrar och familj så var favoriten de vackra påskäggen gjorda i choklad som jag fick av min mormor. En gång var chokladäggs-skalet fyllt med små chokladgodisar! Värsta var om jag fick sånt med massa äckligt, sockrigt skum och chokladäggen som smakar som tjugoåriga, bortglömda chokladkalenderbitar....

Godis överlag - alltså, det måste blandas hejvilt i påsen - lösgodis is da shit! Saltlakrits/salmiak, gärna då fyllda salta mandlar och snusklubbor med/utan pinne, djungelvrål... Sött som i geléhallon, limousiner, zoogodisar, gelégrodor, turkish delight m.m. Choklad är också givet, gärna med nötter eller krämig fyllning (ej kola, för sliskigt). Maltesers, Geisha och Bueno är gott, Toffifee också. Surt... där blir det inte lika mycket men så fall orangea varianter.

Alltså, vad fasen... Ge mig bara godis :D

(fast inte sånt som smakar viol, ros eller sötlakrits)
 
Jag är en sån jäkla gottegris så jag äter i princip allt i godis- och kakväg. Favoriterna är såklart choklad, helst mjölkchoklad, fruktigt och surt godis. Älskar även Haribos godispersikor. Men över lag så älskar jag det mesta :D
 
Känns passande när det snart är påsk :D
*Så, vilket godis gillar ni?
*Något ni absolut inte äter?
*Äter ni godis överhuvudtaget, eller har ni något annat i äggen? :p
*Hur gör ni med äggen, delas de ut rakt av, har ni äggjakt eller något annat? (Kanske är mest aktuellt för er som har barn)

Åh, det mesta i godisväg fungerar :d Gillar sura godisar.
Lakrits går dock fetbort och vingummi är ingen höjdare det heller.
Barnet är så litet så han får inget godis än, det är bara jag och sambon som svullar :angel:
 
Choklad, check.
Salt godis, check.
Surt godis, check.
Sött godis, check.
Mintgodis, check.

Vad återstår på minuslistan? Det där riktiga lågprisgodiset som känns som att det (bara) är gjort av palmolja och kemikalier och e-ämnen, det kan jag ju vara utan. Och billighetschoklad som mest är fett och socker och oidentifierbara substanser med en fadd smak, för det mesta i lösgodisform - Marabou och liknande har jag inte alls något problem med. De nya vingummina är en besvikelse, men de gamla gillade jag skarpt. Och jag har nog ändå en ganska hög e-ämnestolerans, just när det gäller godis.

Bland många favoriter kan nämnas kanelmandlar (=mitt senaste knark), salmiakbalkar, salta och sura S-märken, bilar, Ferrari, syrlinger, peacemärken, turkisk peppar, colaflaskor, Dumle, en hel del men inte allt skumgodis (juleskum!) och riktigt goda, sega kolor. Jag hade många år svåra abstinensbesvär efter de försvunna AKO mint (liksom alla AKO-kolor, men särskilt mint och frukt), var sedan grymt besviken på den första "wannabe"-kopian men kan nu någotsånär tolerera alternativet. Även om de inte är lika perfekta som förr.

Som tur är finns det viss möjlighet att hitta mintkolornas mintkola, i alla fall om man handlar på färjorna till Danmark/Tyskland. Det danska alternativet (Tom's Minto) är fulländat perfekta, så som de alltid har varit. Vita, sega, fräscha, doftande, läckra.
 
Asså jag äääälskar godis.. Har ett sånt sjukt sockerberoende av och till så det liknar ju ingenting. Men favoriten är ju lätt salta pingvinlakritsar, dem kan jag bara hälla i mig :love:
Haribos gummibjörnar är ju en sån sak som suttit kvar sen barnsben så den är ju given också.
Sen är ju choklad en stor bov, jag avgudar en fin choklad kaka, och allra helst toblerone- tyvärr hatar choklad mig och ger mig finnar i hela facet så den går ju, utom vid undantagsfall, fetbort! :cry:

Och bortsett från skumbananer så finns det ju inget äckligare än skumgodis, jag menar skumtomtar :yuck::yuck::yuck::yuck::wtf::wtf::wtf:

Det konstiga med mig är dock att jag kan köpa hem ett kilo godis och verkligen dräggla hela vägen hem, men när jag väl sitter där så äter jag en handfull bitar och sen börjar det bli äckligt så då hamnar påsen i hyllan. Sen springer man ju och små nallar godis i veckorna tills den är slut :angel:

Vad gäller påskgodis så kan ju lalla demhära folieäggen slänga sig i väggen, räligare choklad får man ju leta efter. Dottern brukar få ett ägg som vi gömmer, sen får hon ju ytterligare ett av mormor, farmor, farfar osv osv så vårat brukar vara fyllt med leksaker eller liknande ist.
 
håller med om de små folie ägg sakerna, men värst av alla påsk godisar är ju de stora chokladäggen i lila packet (tror det är milka?)
hemska! borde inte ens få kallas choklad, nä ska man ha ägg så ska det vara kinder ägg :love: (nä man är aldrig för gammal för det :p)
 
Mmmmm, godis :heart

Äter typ allt utom det som är surt. :angel:
Är svag för skumgodis och choklad, men inte nödvändigtvis i kombination. Alla sorters marshmallows, Polly (bilar), Dumle (helst Dumle snack), Bananabubs, kinder maxi (skämsgodis!) och klassiska lakritsnappar är mina bästa.

banana-bubs_picture-560x560.png
 
Jag gömmer äggen på landet, om vädret tillåter utomhus. BARNET får sina favoriter, den RINGMÄRKTE får punschpraliner.

Jag älskar bra choklad, och surt godis. Hoppas på påskägg såklart!
 
Äter det mesta i godisväg, men favoriten är ändå choklad.

Godisägg till kusinbarnen kommer att innehålla godis och varsin bok. De kommer att få slita för äggen: En ledtråd leder till nästa ledtråd osv. Ledtrådarna placeras på olika ställen i trädgården, närliggande skogen, garaget, höloftet, gethuset...
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Min kattunge är nu ca 19 veckor och har så klart väldigt mycket energi och behöver aktiveras. Jag går ut med honom flera ggr om...
Svar
1
· Visningar
496
Senast: Rosett
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 244
Senast: isafore
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
1 904
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Jag har haft min lilla nakenblandning i drygt en månad nu. Hon är 6.5 månad. Hon har bott hos uppfödaren fram tills jag köpte henne så...
Svar
3
· Visningar
1 039
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp