Gödselhantering vid lösdrift?

sassiball

Trådstartare
Vad finns det för regler? Jag var inne på djurskyddsmyndigheten och kollade runt men hittade bara en massa måttbestämmelser på ligghallar mm. Krävs det gödselplatta eller hur gör man? Hur stor måste själva hagen vara som de går i under vinterhalvåret?

Frågar mest för att jag är nyfiken - har inget lösdriftsystem inplanerat men man vet ju aldrig..

Sv: Gödselhantering vid lösdrift?

Gödselplatta gäller väl precis som om man har installade hästar. Kan vara olika regler i olika kommuner men det finns väl nåt generellt som säger att vi ett visst antal hästar så är det gjuten platta som gäller.

Ang hagstorlek så finns det inga sådana bestämmelser. Det är väl det egna samvetet och marktillgången som får råda.

Du måste ju göra av med gödsel nånstans när du mockar även om det är lösdrift, så antingen container eller gödselplatta krävs.

Det är inte DSM utan länstyrelse och kommunen som man ska vända sig till för att veta vad som gäller.

När dom var hos mig och tittade, där jag bodde förut
så behövde jag ingen gödselplatta, Hästarna räknades som lösdriftsdjur och var alltså inte installade = inget bajs;)
hej från Hambo

Golvet i ligghallen betraktas som lagringsplats för gödsel, i min kommun gäller tät lagringsplats oavsett antal djur, så golvet måste vara tätt. I övrigt antar jag att hästarna går i en stor hage på lösdrift, så då blir det ingen direkt lagringsplats för gödsel utan den gödsel som blir där har marken kapacitet att ta hand om.

Kommunen har aldrig ens kommenterat det, så jag har inte ens reflekterat över att det skulle vara krav på sluten platta. Men det låter ju givetvis helt logiskt det du skriver :idea:

Din kommun (miljö- och hälsa) brukar ha synpunkter på gödselhantering, speciellt om det finns närhet till brunnar eller sjöar som fungerar som vattentäkt. Det kan alltså skilja i regler mellan dig och din granne!

Har kommunen varit där och inte kommenterat det så är det väl OK får man anta. Men som Strajder skriver så kan det vara olika bedömning från fall till fall beroende på läget, men det är också olika i olika kommuner. Vill du göra "rätt" så kan du ringa kommunen, med "risk" att du avslöjar något de inte hade tänkt på eller så har de kanske antagit att du hade gjutet golv under? Har man bara ett visst antal hästar så behöver man heller inte tät lagringsplats för gödseln i vissa kommuner.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 261
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 487
Senast: Lavinia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 169
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 011
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka