Gödselstack...

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Mallory
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 715
M

Mallory

Jag och min familj ska flytta till en gård med ett litet stall. Vi har inga egna åkrar och ängar där man kan gödsla.
Så jag undrar hur ni som har egna små gödselstackar gör?

Kan man sälja till någon isf är det svårt?
Jag ska ha antingen torv eller spån. Med torv verkar det vara lättare att sälja ?

Det kanske inte är så lätt att sälja gödsel från 5 boxar? Det blir ju ganska mkt. :confused:

Tacksam för förslag.. :bow:

Sv: Gödselstack...

Snacka med bönderna runt omkring, dom kan säkert hjälpa dig .
Jag betalar en bonde 150:-/år för att han ska hämta det lilla som blir från mina lösdriftshästar.
Det som blir i hagen lägger jag i en stor hög och skänker bort !
Hej från Hambo

Beroende på var du bor är det olika prissättning.

Vi kommer att hyra container, då bönderna runt oss är hårdkontrollerade och inte har utrymme att ta emot mer gödsel (vi har halm). De får bara ha gödsel från ett visst antal djurenheter på sin areal.

Spångödsel är generellt sett svårast att bli av med, torvgödsel räknas som jordförbättrare och är därmed lättare. Halmgödsel från hästar brukar vara svårt att avyttra om den inte är ordentligt bränd, den sätter sig i spridaren.

Vi kommer att få betala 500 kr/månad i containerhyra och strax över 1000 kr/tömning.

Kom ihåg att gödseln alltid måste placeras i tät förvaring (tät container, platta etc).

Snacka med bönderna runt omkring, dom kan säkert hjälpa dig .
Jag betalar en bonde 150:-/år för att han ska hämta det lilla som blir från mina lösdriftshästar.
Det som blir i hagen lägger jag i en stor hög och skänker bort !
Hej från Hambo

Tack båda för svaren. :)

Torvgödsel brukar vara välkommet på handelsträdgårdar etc, vi har en gång sålt stacken till kommunens parkförvaltning.

Just nu har vi spånbädd och skänker bort gödslet, mockar direkt i säckar vilket går bra när det bara är två islänningar. Inga problem att bli av med det och vår sopstation tar fortfarande emot för deponi eftersom de har avsättning för det. Annars är detta förbjudet enligt lagstiftning sedan några år tillbaka.

Det vi mockar ur hagen går till rabatterna, eller skänks bort. Pållarna brukar få lite morötter av tacksamma trädgårdsfreak ;)

Kolla med din kommun vad som krävs för gödselhantering gällande platta etc.

Torvgödsel brukar vara välkommet på handelsträdgårdar etc, vi har en gång sålt stacken till kommunens parkförvaltning.

Just nu har vi spånbädd och skänker bort gödslet, mockar direkt i säckar vilket går bra när det bara är två islänningar. Inga problem att bli av med det och vår sopstation tar fortfarande emot för deponi eftersom de har avsättning för det. Annars är detta förbjudet enligt lagstiftning sedan några år tillbaka.

Det vi mockar ur hagen går till rabatterna, eller skänks bort. Pållarna brukar få lite morötter av tacksamma trädgårdsfreak ;)

Kolla med din kommun vad som krävs för gödselhantering gällande platta etc.

Okej. Tack, ska ringa kommunen i veckan.. :)

Vi hyr en container som vi betalar 700 kr per tömning, men då tar han bara emot torv. Spån är svårare att bli av med.

Jag har samma problem: ingen egen mark att lägga ut gödslet på. Vi har bara tre hästar och tänker övergå till torv. Torv minskar gödselstacken tack vare den effektiva förbränningen. Det som blir kvar kan man gödsla jordgubbslandet med och skänka bort till grannar :)

Vi hade container när vi bodde på egen gård med 2-3 hästar. Tömde den 2 ggr/år. Men har man inte egen container så får man betala månadshyra för den man har stående.
Vi försökte sälja men inte nån ville ha det ens gratis....väldigt hästtätt område med så ingen bonde ville ha det ens om man betalade.
Så olika på vart man bor i landet tror jag!

Hallo
Bor i ett hästtätt område,strör med halm,7 boxar,betalar ca 10-11000 för att maskinstationen skall komma och tömma höst och vår.Det finns maskar att köpa som kan minska volymen på stacken med 20-30 %.Är det ngn som provat????
//FPL

Hallo
Bor i ett hästtätt område,strör med halm,7 boxar,betalar ca 10-11000 för att maskinstationen skall komma och tömma höst och vår.Det finns maskar att köpa som kan minska volymen på stacken med 20-30 %.Är det ngn som provat????
//FPL

Maskar? Hjälp, tänk om dom kommer in till huset .. :rofl: :crazy:

Vet ett par stycken som kör med maskar, de är väldigt nöjda. Stacken blir enligt dem synbart mindre, färre tömningar och bättre bränd vid tömning.

Vi har haft maskar i vår gödselstack i minst 5 år och är väldigt nöjda. Jag tror dock att det har störst effekt om man använder halm.

Sälja blir nog svårt, du får snarare betala för att bli av med din gödselhög.

Immer

Sälja blir nog svårt, du får snarare betala för att bli av med din gödselhög.

Immer

Okej , men man kan ge bort gödsel som alla andra har sagt.. Jag har även en kompis som ger bort till olika trädgårdsmästare.

Ja, vi ringer bara nån av bönderna runt om så kommer de med traktorn och kör ut det på sina åkrar för nån 50 lapp. :)

Jag har kompostmask i gödselhögen. Trots att vi har mellan 10 och 17 hästar och ca 30 får som använder den d v s ganska många djur. Så behöver vi inte tömma den mer än vart 5:e till vart 10:e år. Då är det ingen gödsel vi kör bort heller utan kompostjord.
Vi änvänder företrädesvis halm som strö men det har även förkommit både spån och torv.
Maskarna håller sig i gödselhögen, den enda gången vi sett mask utanför var när vi hade dålig halm liggande för sig i väntan på att den skulle gå att bränna. När det var dag för bränning och vi började samla ihop den såg vi lite mask.

Finns det villor i närheten och någon förening som vill tjäna pengar?

Jag har ett par gånger fått lapp i brevlådan med erbjudande att köpa brunen hästgödsel i säck, fritt hemlevererad den xx maj. Man ringer en kontaktperson, beställer ett antal säckar och ser till att vara hemma och ha pengarna i beredskap , eller att ha gjort upp på annat sätt om betalningen.

Jag tror inte föreningen betalar stallägeren något för gödseln, men tydligen får de in tillräckligt för att tycka det är mödan värt att ha telefonvakt, ösa i säckar och köra runt med bil och släp i villaområdena!

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 184
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 566
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 015
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 941

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka