Gödselstacken

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Àsgrimur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 094
À

Àsgrimur

Är det någon som har en aning om vad som gäller när det gäller gödselstacken..

Hur den ska se ut var man kan göra av gödslet när stacken är full..
Har ett litet stall o känns inte som att dra dit en stor container varken är en ekonomisk eller särskilt praktisk utväg för mig.
Mågon som har andra förslag?
Hur gör ni med skiten?

Tacksam för svar!

Sv: Gödselstacken

Bonden vi köper hö och halm av hämtar gödslet här och slänger på sina åkrar när vi släpper hästarna på bete.

okej...ja. jag kanske ska kolla med storbonden i byn om han har lust att ta hand om skiten... har ni en cementplatta under stacken eller?
precis köpt in lite fler hästar så känns som det är dags att ta reda på skiten nu..
myndigheterna säger inget om att ni gör så eller?
jag är så himla dålig på regelverket när det gäller sånt här! :S

Om inte jag minns fel så måste du ha en "anpassad" gödselstack dvs gjuten tät platta om du har fler än 4 hästar och därmed anses bedriva hästnäring.

Rätta mig om jag har fel :p

Àsgrimur skrev:
Är det någon som har en aning om vad som gäller när det gäller gödselstacken..

Hur den ska se ut var man kan göra av gödslet när stacken är full..
Har ett litet stall o känns inte som att dra dit en stor container varken är en ekonomisk eller särskilt praktisk utväg för mig.
Mågon som har andra förslag?
Hur gör ni med skiten?

Tacksam för svar!

Hur litet är "ett litet stall"..? Vårt stall har tre boxplatser och vi har en container. Det är iofs stallägaren som har fixat den, vi betalar bara för tömningen som blir var 4:e månad nu när vi har spån. Vi tömmer hos en bonde som har en stooor betongplatta för att kunna lagra gödsel så det kan bränna innan det läggs ut på fälten.

Tror att du har helt rätt där men har också hört att reglerna kommer att ändras (vid årsskiftet?) och anpassas mer efter var man bor. Kustnära områden skulle få krav på gjuten platta från en häst och en del andra skulle klara sig upp till tio hästar. Det bästa är nog att kontakta kommunens miljökontor så får du reda på vad som gäller hos dig och vad som kommer att gälla framöver.
Det brukar inte vara något problematt bli av med dyngan, om inte annat kan du sälja den brunna dyngan till trädgårdsintresserade, se bara till att den är ogräsfri...

Ingela_S skrev:
Hur litet är "ett litet stall"..? Vårt stall har tre boxplatser och vi har en container. Det är iofs stallägaren som har fixat den, vi betalar bara för tömningen som blir var 4:e månad nu när vi har spån. Vi tömmer hos en bonde som har en stooor betongplatta för att kunna lagra gödsel så det kan bränna innan det läggs ut på fälten.

Jag har två hästar för tillfället hemma men till våren tar jag hem unghästarna från unghästflocken de nu går i för inridning.. Då blir det alltså ca 8 stycken.. har hört att reglerna kommer att ändras till årsskiftet.
Anledningen till att en container inte skulle funka är att jag inte har något utrymme för en sådan. Den enda platsen jag kan tänka mig ha gödselstack/container ligger för svåråtkomlig för stora lastbilar som ska hämta containern. Därför skulle det vara bra om det fanns ett alternativ så jag kunde ha en gödselstack som jag bara behövde tömma en gång om året när hästarna ändå går på bete.

Texaz skrev:
Tror att du har helt rätt där men har också hört att reglerna kommer att ändras (vid årsskiftet?) och anpassas mer efter var man bor. Kustnära områden skulle få krav på gjuten platta från en häst och en del andra skulle klara sig upp till tio hästar. Det bästa är nog att kontakta kommunens miljökontor så får du reda på vad som gäller hos dig och vad som kommer att gälla framöver.
Det brukar inte vara något problematt bli av med dyngan, om inte annat kan du sälja den brunna dyngan till trädgårdsintresserade, se bara till att den är ogräsfri...

Ja..jag ska kolla. Jo jag vet att reglerna kommer att ändras det är därför jag frågar. Vill inte göra en anlägga en gödselstack som inte kommer att godkännas med de nya reglerna.. Men jag lär ha en plan och gärna ha det klart innan unghästarna kommer hem! Har tänkt att gjuta en betongplatta bakom stallet.
Frågan är vad jag gör med det när den är full?
Tack för alla svar iaf!

Hej
Vi har vår hög på platta och den trycker vi till med traktor (kör upp och ner med framdäcken) då komprimeras den och brinner bättre.
Har hört talas om mask,att man hanterar hela högen som en vanlig kompost. Värt att kolla upp...

Har 4 hästar på gården. Vi har visserligen en stor cementplatta, men vi slår ut högarna efter vi har mockat och i bland stmpar vi omkring i skiten så att det trycks ihop. Har också kompostmaskar i gödlsen.
Vi behöver inte flytta på stacken under hela den tiden hästarna står på stall. Så bra effekt har det att man sköter stacken!
Gödslen flyttar vi sedan till brorsan och så använder pappa lite till våra åkrar hemma. Så har vi det!

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 248
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 037
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 687
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 890

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Diskbråck
  • Gps-halsband

Hästrelaterat

Tillbaka