Gödselhantering

manhattan_2006

Trådstartare
I nuläget så har vi tömt all gödsel i en normalstor container, för fyra ton gödsel har det kostat ca 1400 kr och den töms en gång i månaden för fem hästar. Fick hem fakturan för förra tömningen och fick en smärre chock. 2800 kr! De har alltså höjt tippningsavgiften med nästan 100 % bara sådär. Får man verkligen göra det utan att förvarna om prishöjning?
Hursomhelst så hade vi tänkt evetuellt ta emot en inackordering längre fram men det går knappast med denna gödeselhantering för vilken inhysning vill betala den summan bara för gödsel?Så därför undrar jag hur gör ni andra med gödselhanteringen?Förstår att de flesta kanske har gödselplatta såklart men vet inte var på gården en sådan skulle kunna byggas....
Hur gör ni med gödseln och vad kostar det för er?Tar bönder verkligen emot spån eller är det bara halm som gäller?
 
Sv: Gödselhantering

Du måste ju inte ha halm, torv är väl det som är mest intressant för bönderna och jag skulle gissa att dom också hellre tar halmpellets gödsel än halm.
Dessutom blir volymen mycket mindre än med halm = inte tömma så ofta.

Vi har gödselplatta. Har haft halm denna vintern på prov o aldrig mer -gödselstacken växte lika mycket över vintern som den har gjort på tre år tidigare med fler hästar.
Jag hade satsat på torv eller halmpellets eller en mix av detta om jag var er.
 
Sv: Gödselhantering

Om man inte har något slags kontrakt tror jag att man själv är skyldig att ta reda på fakta alltså ev prisjusteringar.
Fast jag skulle nog ringa och fråga varför de höjt så mycket, det kan ju ha blivit fel.
Precis som wrangler skriver så finns det ju många strövarianter som inte skrymmer så mycket.
Du har inte möjlighet att kolla med några bönder i närheten för att se om de kan tänka sig att ta emot gödseln mot en summa pengar?
 
Sv: Gödselhantering

Är du beredd att lägga 1400 kr/mån för att bli av med gödsel så lovar jag att du kan hitta en bonde i närheten som kan ordna det. Mellan 500 och 1000 skulle jag tro att du kan komma undan med.

Lycka till!
 
Sv: Gödselhantering

Här vill bönderna inte ha halm, det tar för lång tid att bryta ner. Torv eller spån.
 
Sv: Gödselhantering

Vi har container vintertid och det kostar typ 1200kr per tömning. Förut kostade det 750 men de i princip dubblerade det. Från vår till höst har vi en kärra som stallägaren tömmer i stuka och sedan sprider på åkrarna.
 
Sv: Gödselhantering

Jag tror att ni ska byta strömedel för att få ner tömningskostnaden. Jag har två hästar och en tio-kubikscontainer och tömmer den två gånger per år(varav en gång per år åker ju hela bädden ut), så det låter som om ni behöver tömma lite väl ofta? Men naturligtvis ska en inackordering även hjälpa till och betala gödselhanteringen, men då en sjättedel av den (eftersom det blir 6 hästar som använder containdern).
 
Sv: Gödselhantering

Om jag räknar rätt så har ni ut 30 kg dynga per häst och dag?
Det låter orimligt högt.
 
Sv: Gödselhantering

ja en sjättedel tror jag inte ens att någon är villig att betala. Funderar faktiskt på att lägga det i stuka nu fram till hösten behöver ändå plöjas i hagarna. Ska ringa runt till andra lastbilscentraler och höra om någon annan vill hämta containern i fortsättningen.
 
Sv: Gödselhantering

Höjningen stämmer, har ringt, de kunde inte direkt ge en bra förklaring till varför. Tippningsavgiften som ökat så mycket, alltså inte hämtningen i sig.
 
Sv: Gödselhantering

Ja det gör det ju, nu väger ju inte jag det jag mockar ut varje dag men det blir totalt oftast 4 fulla kärror eller lite mindre.
å andra sidan borde containern väga mer när det regnat och allt är dyngsurt däri...undra hur många kilo det ökar på...
 
Sv: Gödselhantering

Här hos oss vägrar bönderna ta emot dynga med spån, pga att spånet tar för lång tid att bryta ner. De tar heller inte emot dynga med halm, för att halmen inte innehåller några näringsämnen.

Vi har bara 2 hästar och har gott om plats på dynghögen, dessutom går pållarna på lösdrift och går sällan in i ligghallen = det går inte åt något strö.

Har provat många olika sorters strö, halm funkar bäst på vintern och torv så länge det är frostfritt (det fryser till is och är svårmockat vintertid).
 
Sv: Gödselhantering

KL

Mitt stall är byggt i en gammal ladugård så vi har en ofantligt stor gödselplatta som aldrig töms, som mest med 6 hästar på halm tog högen upp en sjättedel av plattan så den hinner brinna undan innan den ens är i närheten av full.

Där mitt sto står tömmer vi dynghögen 1 gång per år, har haft en bonde som har tagit ca 2-3000 kr per gång för att tömma den.
Nu gnällde han så mycket sist så vi frågade helt enkelt killen vi köper foder av, han tömde och körde ut det på sina åkrar för 500 kr

:bump::bump::bump:
 
Sv: Gödselhantering

Jag har visserligen en gödselplatta men den har tak och väggar så den använder jag som lösdriftshall:D
Har hittat en granne som tillverkar matjord. Han ställer gratis ett lastbilsflak hemma hos mig och tömmer det när jag behöver. Jag är glad att bli av med gödseln, han är glad att få den och inga pengar byter ägare.
Använder torv och på vintern har det varit spån när torvbalarna frös så jag inte kunde ströa med dem.
 
Sv: Gödselhantering

Vi sprider dyngan på våra åkrar...

Spånblandad dynga är ingen höjdare, den är näringsfattig och tar lång tid för att brytas ner.

Bäst är torvdyngan, den är lättbrunnen, torven håller kvar kvävet och detta omvandlas till nitrater istället för att förvinna iväg som ammoniak som hos tex spåndynga - helt klart bäst.

Halm brinner snabbare än spån men har inte torvens kvävehållande egenskaper.

Jag skulle gärna ta emot torvdynga, skulle rentav kunna ta den gratis, men här i trakten kör så gott som alla på spån och det vill jag inte ta emot :mad:

Det som också gäller för dyngan är att det ska bara vara 110% dynga - finns det balsnören, hästskor, sopor och annat som inte hör hemma på åkern med bland dyngan så vägrar jag definitivt att ta emot från detta stall.

Tyvärr har mycket hästfolk fruktansvärt dåliga gödselstackar som innehåller 90% spån istället för dynga och som innehåller just balsnören, hästskor, grus, sopor, mögliga höbalar etc.
Detta hjälper ju inte till att få bönderna mera välvilligt inställda till att ta emot hästdyngan.

Den som någon gång har hållit på i timtal med att få bort balsnören från redskapen är inte så pigg på att hämta en ny laddning dynga från "hästfolk".
 

Liknande trådar

R
Anläggning Sitter i en lite knivig sits. Har byggt ett stall med fyra boxar i Umeå kommun. För ett par år sedan så kom någon ny förordning här som...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 769
Senast: TinyWiny
·
Z
Hästvård OK.. jag vet inte om den liger rätt här..kom inte på någon bättre stans att lägga tråden:3 Men gödselhantering.. jag behöver lite...
2
Svar
21
· Visningar
2 008
Senast: Josssefine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp