Lösa gödselhantering…

R

Raderad medlem 142449

Sitter i en lite knivig sits. Har byggt ett stall med fyra boxar i Umeå kommun. För ett par år sedan så kom någon ny förordning här som har gjort att ingen längre vill hantera eller ta emot gödsel. Inte ens för förbränning och energianvändning. Detta fick jag reda på nu i veckan och då faller alltså min plan att hyra en container och betala för att få gödseln bortforslad.

Nästa alternativet är att gjuta en gödselplatta men då har jag ändå problemet att jag inte vet var jag ska göra av allt gödsel när det är dags för tömning. Vi har inga egna åkrar och bönderna runt omkring här tar inte heller emot, ingen odlar ju någonting.

Så vad ska jag hitta på? Kommunen kräver att jag har en lösning på detta, och godtar inte att man exempelvis räknar med att skänka bort det till hemodlare osv.

Tänkte att grannkommunerna Vännäs, Nordmaling eller Robertsfors kanske har andra regler men jag vet verkligen inte hur jag skulle hitta en entreprenör där, vet inte ens vad jag ska googla på.

Finns det någon där ute som har ett tips som kan leda mig i rätt riktning?

Jag vet ju de facto att andra mindre stall ”löser” det genom att gräva ner det i skogen eller bara genom att låta det ligga i hagarna.. Så vill inte jag göra.
 
Kolla om det finns någon entreprenör som hanterar massor? Vi gav bort vårat gödsel, som sedan blandades med matjord och såldes som underlag till gräsmattor och liknande. Det var en firma som hanterade allt möjligt, även farligt avfall.
 
Kolla om det finns någon entreprenör som hanterar massor? Vi gav bort vårat gödsel, som sedan blandades med matjord och såldes som underlag till gräsmattor och liknande. Det var en firma som hanterade allt möjligt, även farligt avfall.

Har kollat med flera sådana men bara fått nej. Har en kvar som ännu inte svarat så jag håller tummar och tår :nailbiting:
 
Kan du kolla vad större stall och ridskolor gör med sitt gödsel? Kanske går att få tips där. Umeå är ju en relativt hästtät kommun så det borde ju gå att lösa på något sätt…
 
Kan du kolla vad större stall och ridskolor gör med sitt gödsel? Kanske går att få tips där. Umeå är ju en relativt hästtät kommun så det borde ju gå att lösa på något sätt…

De har bönder som tar emot och plöjer ner på sina åkrar. Jag har inte lyckats hitta någon bonde som vill ta emot, framför allt inte i närområdet.

Det finns ju en gräns för hur mycket man får plöja ner, och jag tror - eftersom det är häst-tätt här - att de flesta redan fyllt sin kvot.

——

Sen är det ju som sagt många som gräver en grop i skogen eller tippar på någon myr någonstans. Det kan vi tacka Umeå kommun för, tänker jag. Jag har dock inte tänkt begå miljöbrott.
 
De har bönder som tar emot och plöjer ner på sina åkrar. Jag har inte lyckats hitta någon bonde som vill ta emot, framför allt inte i närområdet.

Det finns ju en gräns för hur mycket man får plöja ner, och jag tror - eftersom det är häst-tätt här - att de flesta redan fyllt sin kvot.

——

Sen är det ju som sagt många som gräver en grop i skogen eller tippar på någon myr någonstans. Det kan vi tacka Umeå kommun för, tänker jag. Jag har dock inte tänkt begå miljöbrott.
Jag förstår… Vilket surt problem!
 
Vad knepigt det låter.
kan inte de på kommunen komma med tips då?
Måste ju gå att hyra container även där uppe :crazy:

Annars kan du annonsera ut kanske på sociala medier exempelvis?
 
Vad knepigt det låter.
kan inte de på kommunen komma med tips då?
Måste ju gå att hyra container även där uppe :crazy:

Annars kan du annonsera ut kanske på sociala medier exempelvis?
Kommunen gnällde bara för att jag inte löst detta innan jag byggde (men jag trodde verkligen att det skulle funka att hyra en container) men de enda tips de hade var att sluta avtal med en bonde 🤷‍♀️

Nu har jag iallafall mailat varenda firma som kör eller säljer matjord samt de plantskolor som finns så hoppas jag verkligen att någon kan hjälpa mig.
 
Fjärrvärme består av uppvärmt vatten och produceras genom lokal energiåtervinning. I Umeå tätort kommer fjärrvärmevattnet till största del från Dåva kraftvärmeverk och Ålidhems värmeverk, som förbränner avfall och träbränslen. Bor du utanför Umeå kommer värmen från någon av våra panncentraler, som eldas med pellets och andra biobränslen.
 
Minimera gödselvolymen genom att ha gödselmask/kompostmask i gödseln. Och till våren annonserar du i lokala facebookgrupper att du skänker bort prima maskbearbetad hästgödsel mot avhämtning till trädgårdsodlare i närheten. Det är perfekt att använda t.ex i botten av pallkragar som det ska odlas i, för att slippa köpa pås-jord i stora mängder.
 
Minimera gödselvolymen genom att ha gödselmask/kompostmask i gödseln. Och till våren annonserar du i lokala facebookgrupper att du skänker bort prima maskbearbetad hästgödsel mot avhämtning till trädgårdsodlare i närheten. Det är perfekt att använda t.ex i botten av pallkragar som det ska odlas i, för att slippa köpa pås-jord i stora mängder.

Tyvärr får du väl inte använda det alternativet, det underkänns. Vi fick visa kontrakt för gödelhantering/hämtning innan det godkändes för djurhållning (tre hästar)
 

Liknande trådar

Anläggning I nuläget så har vi tömt all gödsel i en normalstor container, för fyra ton gödsel har det kostat ca 1400 kr och den töms en gång i...
Svar
15
· Visningar
2 218
Senast: wrangler
·
Hästvård Hur hanterar ni gödseln i era stall? Vi har haft container som vi tömt 1 gång i månaden, men nu har tömningen chockhöjts till...
Svar
2
· Visningar
1 052
Senast: JessicaM
·
Z
Hästvård OK.. jag vet inte om den liger rätt här..kom inte på någon bättre stans att lägga tråden:3 Men gödselhantering.. jag behöver lite...
2
Svar
21
· Visningar
2 007
Senast: Josssefine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp