Gödselhantering?

Z

Zab

OK.. jag vet inte om den liger rätt här..kom inte på någon bättre stans att lägga tråden:3

Men gödselhantering.. jag behöver lite tips..:)
Om man har två hästar som tillsammans lämnar ca en skottkärra gödsel per dag och man inte har någon gjuten gödselplatta, vad är bästa alternativet? Och ffa billigaste?

Har sett många använda typ containrar som sedan forslas bort och töms..
Vad kostar det ca? inklusive tömning då?
Vad har ni för lösningar att komma upp till containern? (gärna bilder)
Vem ska man vända sig till för att skaffa en?

Eller har ni andra alternativ och lösningar att dela med er av? :D
 
Sv: Gödselhantering?

Kan man inte bara annordna en? har för mig att om man har under 3 (kanske 4 hästar) så behöver man inte ha någon gjuten platta..Men om mdu har fler i stallet, så kanske du har möjlighet till att gjuta en platta..det håller ju ganska länge..:P
 
Sv: Gödselhantering?

Vi har en container (stavning) i stallet där jag står, tror en hämtning/tömning kostar 1000 kr per gång och förut ialf (vet inte hur det är nu riktigt) så tömdes den 2 ggr/vecka, (Det är ett stall med 25 privathästar + ca 35 ridskolehästar).
Men nu tömmer vi på stallplanen också som körs bort varje dag med traktor, så det blir inte tömning lika ofta.

Vi har så att det går en ramp upp till en liten platta där man tömmer.. Svårt att förklara men kan ta kort på de imorgon maybe:)
 
Sv: Gödselhantering?

Vi har två hästar, och vi lägger upp en hög bakom stallet, och så kommer en bonde och hämtar.
Innan så samlade vi i säckar och gav bort till grannar o andra, eller tömde på en åker som skulle plöjas upp.
 
Sv: Gödselhantering?

Det är ju inte jag som håller i pengarna, tyvärr.. x) Och enligt far min så ska vi ha en gjuten platta, bla eftersom vi har egen brunn och inte vill råka få ner hästpiss från gödselstacken i det.. :3

Som det är nu får pappa sprida gödslet på ett fält (vårt hö kommer därifrån..hur går det med mask och så?) men det är ju jobbigare att tömma skottkärran än att mocka i stallet.. och jag klarar inte av att göra det eftersom min handled värker i dagar efter det..

Elisha: Hmm.. 1000kr är ju inte så mycket eg.. hur ofta behövs den tömmas till två hästar tro? varannan månad? *dålig på matte*
 
Sv: Gödselhantering?

Betalar ni bonden något för att hämta det? Har ni nån platta? :3
 
Sv: Gödselhantering?

På ett ställe jag var inhyrd hade bonden en särskild vagn. Man körde uppför en ramp med kärran och tippade. Sedan körde bonden iväg med vagnen när den var full. Kanske kan vara något?
 
Sv: Gödselhantering?

Tja, om man räknar på de siffrorna som Elisha skriver, d.vs.. två tömningar i veckan på 50 hästar, så borde det bli en tömmning var 12½ vecka på två hästar, så ung. fyra gånger om året borde det bli isf.
 
Sv: Gödselhantering?

Det låter ju bra.. nu ska bara gubben övertalas.. x)

Ylva: Jo.. man skulle kunna höra med bonnen här ju.. får se vad han säger om han kan använda gödslet (spån) och så.. i så fall behöver vi ju bara skaffa en vagn. (för han använder säkert alla sina)
 
Sv: Gödselhantering?

hej hej!
jag har också två hästar...en skottis om dagen....plus en massa gräsklipp på sommaren. funkar jättebra att göra sig av med en massa trädgårdsavfall:idea:
man ringer ragn sells och beställer...
sen kostar den ca 400:-/månad att ha hemma
det kostar ca 1000:-/tömning
och dom tar ut lite grann för att köra hem den första gången.
vi tömmer våran knappt två gånger per år..har tömt den en gång hittills i år och det var i våras och det kommer nog vara dags igen runt årsskiftet.
 
Sv: Gödselhantering?

Ah, tack! :bow:
Härligt att veta! Går det att be dem tömma om man har en egen container tror du?
De går väl att få för några tusenlappar, och då har man ju snart sparat in månadskostnaden.. :)
 
Sv: Gödselhantering?

det vet jag faktiskt inte, har också funderat på det. men om du har en egen så kan du ju be någon med traktor kanske köra fram och tömma den med skopan.... eller går inte det kanske??
då måste man ju inte tömma hela på en gång utan traktorn skulle kunna tömma det längst fram om den inte kommer åt längst in
 
Sv: Gödselhantering?

hm okej, då förstår jag:P har med för'ldrar som inte e så sugna på att lägga pengar på det:P:P haha
Vet inte hur det är med mask och liknade, men det verkar ju som om en container, är lösningen för dig, men jag menar i längden tjänar ni kansek på att ha en platta...Det är ju en engångskostand..
Men vart ahr ni gjort av med den innan?
 
Sv: Gödselhantering?

Vi betalar inget, men det är bra sämja i byn! Ingen platta nej, men det är ett litet tak över.
 
Sv: Gödselhantering?

Vi sprider ut det på fältet, som jag skrev i ett annat inlägg..:P Har bara haft hästar några månader.
 
Sv: Gödselhantering?

AHa:P då fatatr jag ditt probelm.. men har ni nytt stall och så då med eller? Du kan ju kolla upp vad de kostar att anlägga en platta..
 
Sv: Gödselhantering?

Hehe.. vi får se vad farsgubben lurar ut..han är inte så glad i att betala nåt mer, och tycker att det funkar bra som det är.. :smirk: jajja.. det är inte jag som behöver tömma kärran iaf.. blir bara lite irriterad när han glömt att göra det och jag inte klaar av det (överanstränger ju min krångliga brutna handled om jag ska släpa en gammal skottkärra över fälten).. menmen.. det har funkat hittils iaf:)

Jag ville mest se om det fanns nåra andra alternativ.. kanske en vagn hade funkat..
 
Sv: Gödselhantering?

JAdå, men de e ju bra att kolla upp olika saker:P haha kanske prata med en närboende bonmde eller liknade.. de behöver säkert alltid sådannt::P:P
 
Sv: Gödselhantering?

Det är gamla kostall.. jag vet inte hur gödselhanteringen funkat innan. Men det har inte använts på många år..
Har inget nytt stall heller, bara två tillfälliga boxar nu över vintern. Vi samlar material till en ordentlig ligghall som vi ska bygga i hagen, så blir det lösdrift åt skogsmullen och ''the pasture pet'' :P
 
Sv: Gödselhantering?

hm okej:p men då löser det sig kanske tillslut, nrä de går på lösdrift behöver de väll inte så mycket gödsling? elelr? e inte så haj på just de:P
 

Liknande trådar

R
Anläggning Sitter i en lite knivig sits. Har byggt ett stall med fyra boxar i Umeå kommun. För ett par år sedan så kom någon ny förordning här som...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 772
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 633
Senast: Hyacinth
·
Anläggning Vet inte om detta passat bättre på Förälder, Senior, Anläggning... det är lite av varje. Såhär är det (väldigt hårt sammanfattat): Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 431
Hästmänniskan Har ridit en häst i dryga halvåret nu. Inte vilken häst som helst, utan världens vackraste, peppigaste och mest mångsidiga bästa vän. En...
Svar
18
· Visningar
3 419
Senast: Lyrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp