Gödselplatta igen!

Teilani

Trådstartare
Hoppas att ni orkar svara i tråden trots att vi malt detta ett par gånger.

Hur stor gödselplatta har ni?
Hur många hästar har ni?
Hur ofta tömmer ni plattan?

Jag håller ju på och bygger här för att utöka, stallplats för 4 hästar, lösdrift för 9 hästar. Troligen kommer jag inte att ha så många, men gödselplattan får ju ändå dimensioneras därefter.

När kommunen hjälpt mig räkna på detta så har "vi" kommit fram till att jag behöver ha en gödselplatta på 85 kvadratmeter som är 1,5 meter hög. När jag går ut och mäter upp det så är det skitstort, så mycket bajsar inte mina hästar på ett år, eller 5 år.
 
Sv: Gödselplatta igen!

Vilken bra tråd!

Följer denna tråden med spänning då vi ska bygga nytt!:bump:

Ska som max ha ca 7-9 hästar..:angel:

85 m2 är rätt stort :crazy:
men ja det ska väl stämma??
 
Sv: Gödselplatta igen!

Det jag kom att fundera på är att de räknar lika på alla hästarna, även de som går i lösdrift, samtidigt som det inte var så bråttom för jag behövde ju ingen platta när jag har hästar på lösdrift, som jag har just nu...

Känner att jag fått lite dubbla budskap och bara blir mer och mer förvirrad ju mer jag läser och försöker lära mig.
 
Sv: Gödselplatta igen!

Möjligt, hon sa kvadratmeter, men ska jag vara ärlig så är hon helt ny på kontoret och har aldrig jobbat med detta förut så det känns rätt osäkert att låta henne ge mig råd.
 
Sv: Gödselplatta igen!

Jag lånar lite...

Det är ju dessutom rätt stor skillnad om de står på bädd eller inte, hur mycket det blir på plattan på 6 månader (intervallet jag hamnar i). Men det kanske man inte tar hänsyn till? Man kanske måste kunna ändra sitt mockningssätt, rent teoretiskt alltså. Eller vad tror ni andra?

Ska se om jag kan lista ut hur stor containern är som jag hyr. Den töms var 2-3 månad, så då kan jag ju se hur stor platta jag skulle behöva enligt de måtten. Eller får man inte beräkna så själv?
 
Sv: Gödselplatta igen!

Enklast är att tänka så här. Enligt uträkningar för att kunna bedömma godkänd storlek enligt miljöbalken så räknar man med att en häst i snitt producerar 7,2 kubikmeter gödsel på ett halvår. Ytan kan du minska genom att sätta högre kanter på plattan. Det gör att om du har platta för alla hästar = 65 kubikmeter. En vägg runt om på 1,5 m = ca 45 kvm*1,5m= 67,5 kubik. Det blir 7*6,5 meters platta. Skottar du ut gödseln ur ligghallen en gång per år och t ex lägger det direkt på åkern (i stuka eller om det sprids direkt) så kan du ta bort ligghallens storlek från gödselplattan. Bra va :)
 
Sv: Gödselplatta igen!

Tack, tack, tack! Jag har också läst just 7,2 kubik och inte lyckats göra mig en ordentlig föreställning om hur jag skulle räkna. Inte min kommuntjänstekvinna heller som räknat på 6,4 kvadratmeter per häst, med 1,5 meter hög sida.

Nu tror jag att vi börjar komma nära hur stort vi ska bygga!

Verkligen tack för att du förklarade hur du räknade!
 
Sv: Gödselplatta igen!

vi har köpt en släp kärra med tipp som vi tippar vårt gödsel på.. när den e full kommer en bonde i närheten och hämtar gödslen =9 (ca 4-5 ggr/år töms den) super bra e de. han har godkänd platta för gödslen att läggas på.
 
Sv: Gödselplatta igen!

Behöver man enligt lag inte ha någon platta alls om man har container/släp och forslar bort gödseln?
 
Sv: Gödselplatta igen!

Har du container eller släp och ett avtal med en som tömmer på godkänd anläggning behöver du inte platta eller plats för gödseln själv.

Men du måste kunna visa upp kvitto för inspektören om var gödseln tar vägen
 
Sv: Gödselplatta igen!

Jag har precis pratat med kommunen och här i Skåne har vi ett lagringskrav på 9,6m3 per häst. (de räknar 8 månaders lagring). Jag har en stor häst och tre shettisar varav 2 är under 85cm, ändå så måste jag räkna 9,6m3 på samtliga hästar...

Har man häst på lösdrift och ingen utgödsling, dvs bädd, så behöver man ingen gjuten platta. Min kommun upplyste om att man kan upprätta ett hyreskontrakt med tex en granne som har plats över på sin gödselstack. På så sätt kan man komma undan med en mindre gödselstack själv, och sen anlita grannens när ens egna är full... Dvs man kan gjuta en mindre platta än vad som behövs.

Den mesta av platsen på min gödselstack går åt till grovfoderspill och det yttersta lagret på halmrundbalarna. Det kunde man ju kanske lägga på en kompost istället?
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi ska någon gång framöver bygga ett litet stall hemma på gården. Det kommer maximalt att rymma fyra hästar. Jag har kontaktat...
Svar
8
· Visningar
1 911
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 762
Senast: Pudlan
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 859
Senast: NotlikeI
·
Ridning Har hållit på med hästar i snart sexton år. Har alltid varit hästtjej by heart, men det här med att tävla och träna "seriöst" har aldrig...
Svar
4
· Visningar
1 669
Senast: holymary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp