Gödselplatta,och alternativ till Gödselplatta?

Sv: Gödselplatta,och alternativ till Gödselplatta?

Återigen. Det finns inget NATIONELL bestämmelse för när platta krävs. Det är upp till kommunen att bestämma. Det finns kommuner som kräver platta från FÖRSTA hästen. Dvs om du bara har en. Andra har tre, ytterligare andra har fem, och ytterligare andra kommuner har tio hästar som gräns.

Andra gödselproducerande djur påverkar med btw.

Just därför skrev jag också att TS skulle kolla vad som gällde i lagar och förordningar.

Förmodligen är det samma inspektörer för TS som för mig, eftersom vi bor i samma kommun. :)
 
Sv: Gödselplatta,och alternativ till Gödselplatta?

Just därför skrev jag också att TS skulle kolla vad som gällde i lagar och förordningar.

Förmodligen är det samma inspektörer för TS som för mig, eftersom vi bor i samma kommun. :)

jaså bor du med i Småland? eller vilken komun blir det då?
 
Sv: Gödselplatta,och alternativ till Gödselplatta?

Jag kollar Blocket med jämna mellanrum. :idea:

Ang krav på gödselplatta. Överallt där jag läst på internet osv så står det att det krävs gödselplatta/container från och med mer än en häst. Men uppenbarligen är det trots detta en del kommuner som är slapphänta. Dock tror jag inte fallet är så här i Skaraborg, men jag ska snart ringa min kommun och kolla.
 
Sv: Gödselplatta,och alternativ till Gödselplatta?

Det var för sent för att någon skulle vara på jobbet, men mailar nu och får jag ej svar i början på kommande veckan så ringer jag efter ett par dagar! :) Återkommer när jag vet mer!
 
Sv: Gödselplatta,och alternativ till Gödselplatta?

Återigen. Det finns inget NATIONELL bestämmelse för när platta krävs. Det är upp till kommunen att bestämma. Det finns kommuner som kräver platta från FÖRSTA hästen. Dvs om du bara har en. Andra har tre, ytterligare andra har fem, och ytterligare andra kommuner har tio hästar som gräns.

Andra gödselproducerande djur påverkar med btw.
Det skiljer även inom en och samma kommun. Det är de lokala förhållandena som avgör. Har man grannar nära, vattentäkt eller avrinning ner mot en badsjö så är det hårdare krav.
 
Sv: Gödselplatta,och alternativ till Gödselplatta?

Ah, jo givetvis spelar hur det i realiteten ser ut på den aktuella gården in. Men själva generella normbestämmelsen är ju inte ens nationell den, så jag menade.

Jag t ex skulle inte få ha ett gram gödsel där min ligger om jag inte hade tät urinbrunn under ens som samlar upp lakvatten. Trots platta med stödkant. Helt enkelt för min gödselstack ligger (yttre kanten) 1 meter från en bäck.

Däremot om jag flyttade gödselstacken, skulle det räcka med platta from X hästar, vad nu min kommun har för generellt krav.
 
Sv: Gödselplatta,och alternativ till Gödselplatta?

Har ett flak jag lägger gödseln på så tar vi bort de till våren/sommaren sen.
 
Sv: Gödselplatta,och alternativ till Gödselplatta?

okej vad sa de?...

Nu gäller ju detta svar Skövde kommun (Skaraborg) och det är ju tydligen olika regler som gäller beroende på vart man bor. Men hur som helst. Detta gäller alltså i Skövde kommun.

Hur är kraven på gödselhantering (hästgödsel m halm) i Skövde kommun? Krävs det tex. gödselplatta eller container och isf från och med hur många hästar?
Svar: I Skövde kommun ställer vi krav på lagringsplatta för stall med fler än 2 hästar, lagringplattan skall rymma 6 månaders gödsel. Om container/kärra användes så skall avtal finnas med någon som tar emot gödsel för spridning på sin mark. Borttransport för deponi är inte tillåtet.

I boxar i stall eller en lösdriftsligghall för häst (2-4 hästar) - måste man i Skövde kommun ha gjutet golv under halmbädden eller är det tillåtet att lägga halmen direkt på det befintliga underlaget? (Vi förutsätter att stallet/ligghallen har heltäckande väggar och tak)
Svar: Nej, men vi rekommenderar detta, det är mycket enkalre att gödsla ut.
 
Sv: Gödselplatta,och alternativ till Gödselplatta?

Container. Har man mindre än fem hästar (i den här kommunen), kan man få lägga på stuka (en hög), om man kör ut den på åkern sen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gödselplatta,och alternativ till Gödselplatta?

Stuka ÄR på åkern. Ska du lagra i stuka måste det vara på den mark det ska spridas sen. Dvs du kan inte ha en stuka på stallbacken och sen köra ut till åkern.
 
Sv: Gödselplatta,och alternativ till Gödselplatta?

vi har en gödsel kärra som vi fyller på och som töms på en annan gård där gödselplatta finns

Det är ett alternativ på, som jag själv inte har tänkt på... :idea: Hur många hästar har ni och hur ofta får ni tömma kärran?
 
Sv: Gödselplatta,och alternativ till Gödselplatta?

Fast om man bygger väggar och lägger presenningen i botten och upp över kanterna tycker man väl att det borde vara en sluten förvaring :confused:? Varför skulle det var säkrare med en gödselplatta (med eller utan kanter) eller en container? Nu förutsätter jag naturligtvis att presenningen håller tätt!

Jag har 1,5 häst (shettis och haflinger), och det blir mycket lite gödsel. Jag har permanentbäddar, och mockar således ut väldigt lite gödsel/dygn, samt att hästarna endast vistas hos mig sex månader om året (mellan april och oktober går de på bete).
 
Sv: Gödselplatta,och alternativ till Gödselplatta?

Det man får titta på när det gäller användning av presenning är kvalitén på den. För det finns "dukar" som till ock med är godkända för flytgödsel. Man får också titta på konstruktionen runt om. Men de kraftiga material som verkligen håller är också kostsamma så det är inte säkert att det blir billigare än att gjuta en platta.
Så den som tänker lägga en billig prassel presenning på marken och tro att det är godkänt är fel ute. Men som du beskriver det och med bra material så är det troligen inga problem om inte kommunen eller fastigheten har speciella regler.
 
Sv: Gödselplatta,och alternativ till Gödselplatta?

Vi skaffade en tippbar vagn till sambons fyrhjuling som vi kör och tömmer hos en bonde i närheten!
Tyckte att det skulle bli alldeles för dyr och omständigt att bygga en gödselplatta, dessutom har vi annan användning för vagnen oxå!:idea:
 
Sv: Gödselplatta,och alternativ till Gödselplatta?

Hittar en presenning på Bole som beskrivs så här:
"Kraftig slitstark presenning av vävarmerad PVC. Vikt 640 gram/m2." Är det något som kan fungera?
 
Sv: Gödselplatta,och alternativ till Gödselplatta?

Jag vet inte om den ska räknas till att klara gödsel. Men om du tittar på Lantbruksnet och Gödselbehållare. Så kommer du att hitta ett antal leverantörer av vad som där kallas för gummiduk. Det är sådantmaterial som är godkänt och som inte påverkas av urin och ammoniak En sak till att tänka på vid konstruktionen är att det ska gå att tömma utan att skada duken.
 
Sv: Gödselplatta,och alternativ till Gödselplatta?

Pressenning är INTE tillåtet.

Det beror på vilken kommun man bor i o hur många hästar man har. Jag fick OK från kungsbacka att hålla gödsel på och under pressening(för att inte det skall regna o rinna av) för två hästar. När vi köpte hem en tredje pålle fick vi alltså byta gödselförvaring. (Blev container).
 
Sv: Gödselplatta,och alternativ till Gödselplatta?

Du har väl skaffat stall ganska nyligen va? Hyr du eller köpte ni en gård? Tänkte bara på dom det är värt att investera i en gödselplatta om du inte äger stället...

Sen är det en sak till att tänka på, hur skall du få bort gödseln från plattan sen? Har ni lastare, möjlighet att betala en bonde för hämtning/spridning?

Har man inte lastare, traktor, gödselspridare eller en snäll arbetsglad bonn-granne så är en container ett bra val. Köpa så kostar de en del, tack vare höga stålpriser, men hyra kan man göra hos stora företag typ allfrakt. Jag kollade med dom o de skulle ha 400.-/hyra/mån och sedan 138kr/ton vid tömning. Kostar ju en del när man inte har betalande inackorderingar till stöd så jag letade vidare. Jag lyckades låna en gammal container (mer hål än plåt i bottnen :D ) Lagade den med ny plåt för ca 1500:- Tömning kan man sedan beställa av vilken fraktfirma som helst. Enkelt.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi ska någon gång framöver bygga ett litet stall hemma på gården. Det kommer maximalt att rymma fyra hästar. Jag har kontaktat...
Svar
8
· Visningar
1 892
Hemmet I över ett halvår har vi funderat utan att bestämma oss. Vet att det finns några porslinsintresserade här så hoppas på input ☺ Vi (jag...
Svar
12
· Visningar
1 209
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 169
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 550
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp