Gödselplatta,och alternativ till Gödselplatta?

Gullan86

Trådstartare
ja som frågan lyder....vad kostar det att gjuta en Gödselplatta? hur görs den vilka mått skall den ha?

och vilka alternativ finns det till Gödeselplatta?

fick höra att det var godkänt att lägga gödslet på pressening? stämmer det?

och om man skall använda konteiner finns det mindre varianter vad kostar det att hyra/köpa/tömma osv.

fler godkända alternativ???
 
Sv: Gödselplatta,och alternativ till Gödselplatta?

Vad som är godkänt eller inte måste du kolla med din kommun, eftersom det finns lokala bestämmelser att följa. Det beror bland annat på vattentäkter etc.

De kan sen även råda hur du skall utforma plattan.
 
Sv: Gödselplatta,och alternativ till Gödselplatta?

Vi fick gjuta en gödselplatta förra året. Är inte så insatt i regler o hur de gjorde, men den är knappt 10 x 10m och gick på ca 40.000:-.
 
Sv: Gödselplatta,och alternativ till Gödselplatta?

Hur är det med container, hur stor behöver den vara per häst ?
 
Sv: Gödselplatta,och alternativ till Gödselplatta?

Hur är det med container, hur stor behöver den vara per häst ?
man brukar räkna med att en häst producerar ca 7 kubikmeter gödsel per år (mer om det är halm). Om man har lantbruksföretag ska man ha lagringsmöjligheter så att man kan lagra minst 6 månaders gödselproduktion (8 månader i vissa delar av landet). Är man inte lantbruksföretag gäller inte lagringskapaciteten som jag beskrivit ovan. Dock ska man ha en lagring som förhindrar att gödningsämnen urlakas till omgivande mark och vattendrag = tät lagring (i de flesta fall). Det finns flera företag som hyr ut gödselcontainer. Hör med dem. Det skiljer en del i pris mellan dem. På kort sikt är container en smart lösning, på lång sikt är platta på mark bättre (ekonomiskt) under förutsättning att man har möjlighet att tömma den förstås. Att gjuta gödselplatta kostar också olika för olika delar av landet. Kan man fixa det själv kan det bli en kostnad på ca 15000, lejer man ut kan man räkna med det dubbla. Vi fick offert på platta 5 * 5 m och 1 meters stödkanter runt om. 30000 ville de ha för det.
 
Sv: Gödselplatta,och alternativ till Gödselplatta?

Vilka gjorde det? vi har fått offert på hutlösa 130.000 för en platta på 54 kvm med 1,5 m stödmurar. Om du vill PM:a mig så vore det snällt, bor i Skåne.
Det verkar som om man inte ska köpa hela jobbet av entreprenör. Tror det är bättre att beställa grus, grävning och betong själv, hyra padd själv osv. En i mina krokar fick en offert på närmare 500. 000 för en platta för lite drygt 30 hästar. De chansar friskt en del entreprenörer.
 
Sv: Gödselplatta,och alternativ till Gödselplatta?

vi har en gödsel kärra som vi fyller på och som töms på en annan gård där gödselplatta finns
 
Sv: Gödselplatta,och alternativ till Gödselplatta?

Min platta till under stallet har kostat under 100000:- inkl all armering och pumpbilar. 210m2 stort ungefär... Då har jag jättekraftiga kantbalkar och mycket armering...

Tror att man kan göra en gödselplatta på ca 30 000:- själv. Min systers pool kostade inte mkt mer...
 
Sv: Gödselplatta,och alternativ till Gödselplatta?

Eftersom vatten lätt kan rinna av en presenning finns det nog inte en enda kommun som kommer godkänna detta som gödselförvaring.

Containers kan du hitta i alla möjliga storlekar och priser, beroende på (förutom storlek) om de är nya eller begagnade. Nackdel med container är att man måste ha tillgång till traktor med tillhörande gafflar för att kunna flytta och tömma containern. Har man dessutom inte möjlighet/tillstånd att tömma och plöja ner i egen mark så måste man ha tillgång till någon som kommer och tömmer den åt en på annan mark och vad det kostar varierar nog väldigt (skulle jag tro) beroende på vart man bor, hur pass väl man känner bonden/personen som gör det osv.

Problemet med att göra sig av med gödslet får man ju iofs även med en gödselplatta, om man inte kan tömma den själv och ex. plöja ner i egen mark.

Jag är själv i samma val och kval som du - vilket ska jag välja; gödselplatta eller container? Just nu lutar det åt container, eftersom det är mkt billigare i inköp... men jag vet inte...
 
Sv: Gödselplatta,och alternativ till Gödselplatta?

Hittade denna tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=917821 och kommer i och med den fram till följande:

Gödselplatta är dyrt att gjuta, men billigare i längden om man måste betala för tömning/hyra av container. Om man däremot har möjlighet att tömma själv och köper en container (ingen hyra) så är det ett billigare alternativ, men jobbigt på vintern då det fryser fast och blir fyllt av snö = gödselplatta rent praktiskt bättre.

Så jag har nog bestämt mig för följande:
Jag flyttar nu i oktober. Vi har inte möjlighet/råd att gjuta platta direkt så första vintern köper jag en beg. container och sen gjuter vi till nästa år! :)
 
Sv: Gödselplatta,och alternativ till Gödselplatta?

okej vad smart tänkte...
men vart köper man begagnade Conteinrar?
kan man inte ha något slags tak på Conteinern eller finns det inte konteinrar man typ öppnar i kortsidan som har tak på sig?

vad kostar en ny/begagnad egentligen?
 
Sv: Gödselplatta,och alternativ till Gödselplatta?

om det finns en betong platta men som har sprukigt endel så går den inte igenom en visitering eller?
 
Sv: Gödselplatta,och alternativ till Gödselplatta?

hur många hästar har du? du behöver inte ha gödselplatta om du har mindre än 10 hästar, det sa en inspektör jag pratade med för ett par år sedan, men det kanske är ändrat?

Fast du kanske vill ha det ändå? :) Kolla vad det står i regler och förordningar.
 
Sv: Gödselplatta,och alternativ till Gödselplatta?

Beror tydligen på var man bor.
Kommunens representant här föreslog faktiskt just pressenning när jag diskuterade saken med honom

Samma här!
Men det beror säkert på hur många hästar men har. Jag har 1,5 hästar (Ridhäst + shettis).
Vår representant sa att det gick bra för vår del att bygga upp väggar, i typ trä, och lägga presenning mot marken samt hellst ytterligare en presenning att täcka med när det regnar mycket.

Alltid bäst att prata med komunen först! De kan ge bra tips för just dej med din versamhet som passar i din region. Ofta är de trevliga och mycket kunniga.
Bättre att ringa å prata med dem först, än att de kommer och gnäller senare.
 
Sv: Gödselplatta,och alternativ till Gödselplatta?

Beror tydligen på var man bor.
Kommunens representant här föreslog faktiskt just pressenning när jag diskuterade saken med honom

Jo då skiljer det så mellan kommunerna. Här kräver de tät lagringsplats med stödkanter. En pressenning kan ju om man väljer rätt sort antas vara tät, men den är inte tillåten här då när det regnar kommer det att urlaka gödseln och lakvatten rinna av presenningen.
 
Sv: Gödselplatta,och alternativ till Gödselplatta?

hur många hästar har du? du behöver inte ha gödselplatta om du har mindre än 10 hästar, det sa en inspektör jag pratade med för ett par år sedan, men det kanske är ändrat?

Fast du kanske vill ha det ändå? :) Kolla vad det står i regler och förordningar.

Återigen. Det finns inget NATIONELL bestämmelse för när platta krävs. Det är upp till kommunen att bestämma. Det finns kommuner som kräver platta från FÖRSTA hästen. Dvs om du bara har en. Andra har tre, ytterligare andra har fem, och ytterligare andra kommuner har tio hästar som gräns.

Andra gödselproducerande djur påverkar med btw.
 
Sv: Gödselplatta,och alternativ till Gödselplatta?

Finns det överhuvudtaget icke gödselproducerande djur?:confused::D

Mja, inte i strikt mening nej. Byt ut det mot andra lantbruksdjur då. Jag kallar inte hundskit för gödsel t ex, inte heller kaninskit. Däremot fårskit och koskit osv. Men rent strikt producerar människor ju gödsel med, så byt ut det mot andra lantbruksdjur så slipper du blir förvirrad...

En hund påverkar inte kravet på gödselplatta, men ett får gör det osv.

Det är ju antalet djurenheter som bestämmelserna är kopplade till.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi ska någon gång framöver bygga ett litet stall hemma på gården. Det kommer maximalt att rymma fyra hästar. Jag har kontaktat...
Svar
8
· Visningar
1 889
Hemmet I över ett halvår har vi funderat utan att bestämma oss. Vet att det finns några porslinsintresserade här så hoppas på input ☺ Vi (jag...
Svar
12
· Visningar
1 208
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 134
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 549
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp