Gödsla bete

Centaur

Trådstartare
Tänkte gödsla vinterhagarne men vad ska man använda? (Det måste vara nåt som man kan sprida för hand, har ingen traktor.)
 
Sv: Gödsla bete

Jag köper alltid NPK från Grann****en av märket YARA, funkar kanon på mina gräshagar iaf.
 
Sv: Gödsla bete

Vi har spritt "OptiCrop" -men exaka namnet/nummret minns jag inte, Inköpt på granngården iaf. Vi spred för hand från skottkärran. Det växer som sjutton.
 
Sv: Gödsla bete

Delvis knapplån.

Vid vilken tid bör man gödsla hagarna? Gödslar man vinterhagen nu? Sommarbetet i höst?
 
Sv: Gödsla bete

Kör samma, det är ju i princip blåkorn. Har verkligen gett suveränt resultat, vi har låtit en förbli ogödad och det är STOR skillnad.
 
Sv: Gödsla bete

Det funkar bra att köpa "vanlig" NPK gödning från L***männen, det vanliga är att man köper på 600 kg säckar men jag tror att det finns små 20 kg säckar också för den som saknar traktor.

NPK-gödning finns i massor av olika varianter men om du pratar med säljaren så kan denne ge dig råd om vilken du bör använda.

En varning bara - är det mycket ogräs i hagarna så ska du inte ha på gödning, då gödslar du ogräset som växer sig starkt och livskraftigt :grin:

Man ska bara köra ut gödning om det är mycket gräs och inget eller i alla fall väldigt lite ogräs i hagen.

Växer det dåligt med gräs (kal jord...) ska du inte heller köra på gödning utan det krävs att det finns en etablerad "gräsmatta" innan man börjar fundera på att sprida konstgödning.

Man ska mao köra ut gödning där det redan växer mycket gräs för att det ska växa ännu mera gräs där, gödningen är inget mirakelmedel som kan få en berghäll att bli full med fin-fin timotej...
 
Sv: Gödsla bete

det växer gräs i hela hagen, men det är mestadels kortkort. kanske 10 cm som mest. verkar växa dåligt, bara några ängsvingelstrån som sticker upp. sen finns det en hel del vitklöver men det tycker jag är bra.

jag tror det behövs gödning, för på dom ställen som har användts som toalett står gräset högt och fint. så det borde väl vara näring som fattas för resten av gräset, eller vad tror du?
 
Sv: Gödsla bete

Nja, sanning med modifikation, men det brukar vara olika gräsarter på ratorna och där de betar. Du kanske har odlad vall iofs.

Kan se på min beteshage, den har varit hästbete de senaste 40 åren, inte blivit plöjd, vattnad eller gödad de senaste 20 åren och det är helt olika gräsarter på ratorna och betesavsnitten. Så personligen tror jag att det inte hade gjort så mycket skillnad på höjden om jag hade slängt ut gödning där, för ängsgräset blir inte högre ändå, men kraftigare.
 
Sv: Gödsla bete

Nu är ju 10 cm ganska optimal längd på bete, ett långt förvuxet gräs innehåller mindre näring än ett gräs som är 10 cm långt.

I synnerhet om man har en del klöver i vallen så kommer det definitivt vara väsentligt mycket högre näringsinnehåll i en kortare vall - det höga gräset hämmar klövern som vill ha det kort och "luftigt" omkring sig.

Skillnaden är om man har lättfödda hästar eller hästar som är fångkänsliga, då vill man ha ett långt och förvuxet gräs.

Har man betesdjur som kan ha lite kraftigare bete så ser man ju till att antingen betestrycket är tillräckligt högt för att gräset inte ska bli för långt eller så får man se till att slå det med tex betesputs eller slaghack.

Om du kvävegödslar så minskar du andelen klöver i vallen, man kan med hjälp av kvävegivan styra hur stor del klöver man har i vallen.

Jag har tex gjort så att jag har haft 15-20 % klöver i slåttervallen under etableringsåret så har man kunnat minska ner på klövern genom kvävegödning längre fram när vallen är etablerad och klar. Detta när jag har sått in slåttervall i renbestånd.

Det finns vildgräs som ser ut som svingel, det gräset har extremt dålig avkastning... är det en vall där "jägarn" har tagit över (dvs vildgräset) så är det i första hand omläggning av vallen som ska till för att det ska bli bra.

Nu är det svårt att avgöra bara på en bristfällig beskrivning och utan att ha sett med egna ögon, men generellt kan man säga att man ska gödsla där det redan växer bra för att det ska växa ännu bättre - gödslar man konstgödning utan att man har rätt grundbetingelser så slänger man bara pengarna i sjön + att man riskerar att belasta miljön i onödan.

För att uppnå optimal hänsyn till miljön så är det viktigt att man verkligen har en plan med vad man gör och varför man gör det.

Om man tänker sig för så kan ett konventionellt brukande leda till lägre belastning för miljön än vad ett ekologiskt jordbruk leder till... men det kräver att man tänker efter innan.
 

Liknande trådar

Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 671
Senast: Blyger
·
Hästvård Behöver plöja upp (tror jag) ca 1 ha av beteshagen. Det är gammal vall, inte åtgärdad på många år och massa sly på en del. Kan någon ge...
Svar
7
· Visningar
750
Hästvård Jag tänker att vad kan man så i hagen från juni och sen över sommaren. Vi släpper ju på bete och hans hage ska få vila och växa till...
Svar
4
· Visningar
526
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 841
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp