Gödsla i hagen??

Liiindah

Trådstartare
Hej!! I stallet där jag står nu har ägarna spritt ut gödsel i sommarhagen, stacken är från förra våren till nu i augusti, han har spritt ut det med betesputsen, jag är ganska nyinflyttad i detta stall men i våras så hade hästarna mask, vissa mycket. Men iaf vad är era tankar kring detta?jag Blev först helt i chock när jag fick veta detta och undrar är det normalt ?!?Själv har jag alltid varit noga med att kolla mask och mockning i hage för det ska vara så "rent" som möjligt. Vågar jag släppa min häst där nästa sommar eller vad händer i denna hage nu? Dör parasiterna under vintern?
 
Hej!! I stallet där jag står nu har ägarna spritt ut gödsel i sommarhagen, stacken är från förra våren till nu i augusti, han har spritt ut det med betesputsen, jag är ganska nyinflyttad i detta stall men i våras så hade hästarna mask, vissa mycket. Men iaf vad är era tankar kring detta?jag Blev först helt i chock när jag fick veta detta och undrar är det normalt ?!?Själv har jag alltid varit noga med att kolla mask och mockning i hage för det ska vara så "rent" som möjligt. Vågar jag släppa min häst där nästa sommar eller vad händer i denna hage nu? Dör parasiterna under vintern?
Det är inte optimalt, men det beror delvis på hur färskt gödslet är. Dvs hur långt nedbrytningsprocessen kommit.
Gödslar de i augusti och det släpps i maj hade jag inte tyckt det var så hemskt.
Men det är. Ocks. Beroende på hur mycket som körs ut tycker jag. Storlek på stall (gödsel) respektive storlek på mark osv.

Min häst har i många år haft låga värden i sådant stall som gödslat hage så.
Mer nyligen inflyttade höstar på ett ställe tycker jag ofta tenderar att ha ett högre epg värde.
Vad är mycket mask för dig (som andra hade) ? Dvs i epg?

När jag läste ditt inlägg tänkte jag direkt på mitt förra stall. De gödsla de ju hagarna många av de 9 år jag stod där, men tyvärr mer på slutet.
Det var inte vad som fick mig att flytta, ytan det sammantaget med en del andra tokigheter de sista åren bidrog mer.
Jag misstänker nog att du inte står i mitt förra stall. Finns många lustiga stallägare.
 
1600 epg hade en häst, nej det är väl inte så att jag flyttar av den orsaken och tror det är första gången dem gjort så :s 6 hästar i detta stall och viss mängd av gödslet var ju "färskt" . Tycker för övrigt att dem är lite lustiga överlag så derför jag undrade om detta yttligare var ett sådant fall haha
 
Hej!! I stallet där jag står nu har ägarna spritt ut gödsel i sommarhagen, stacken är från förra våren till nu i augusti, han har spritt ut det med betesputsen, jag är ganska nyinflyttad i detta stall men i våras så hade hästarna mask, vissa mycket. Men iaf vad är era tankar kring detta?jag Blev först helt i chock när jag fick veta detta och undrar är det normalt ?!?Själv har jag alltid varit noga med att kolla mask och mockning i hage för det ska vara så "rent" som möjligt. Vågar jag släppa min häst där nästa sommar eller vad händer i denna hage nu? Dör parasiterna under vintern?
Nope anser inte det normalt. Hagarna gödslar vi inte med hästgödsel, snarare mockar och försöker hålla de rena från gödsel.
 
1600 epg hade en häst, nej det är väl inte så att jag flyttar av den orsaken och tror det är första gången dem gjort så :s 6 hästar i detta stall och viss mängd av gödslet var ju "färskt" . Tycker för övrigt att dem är lite lustiga överlag så derför jag undrade om detta yttligare var ett sådant fall haha
Ja, just att gödseln inte ens hinner "brinna klart" är inte optimalt.
Det enda du kan göra är ju fråga lite om det, hur de tänker och ställa lite ledande frågor om avmaskning o beteshygien. Tyvärr tror jag ju inte de kommer sluta.
Men hur mycket mark har de?
Tänker huruvida det måste bets i den de just gödslade..

1600 epg är en del. Men inte katastrofalt mkt om det inte återkommer. Min hade 1200epg ett år. Då gjordes avmaskning enligt veterinärs rekommendation. Sedan dess har han legat mellan 0-200 i många år. Trots att de gödslade.
Men man önskar ju att de lät bli och insåg att beteshygien är bra.
Stallet jag stod var större. 13 hästar när det var fullt.
Tyvärr utnyttjar ju en del att det är tillåtet att gödsla sin egen mark med hästgödseln för att slippa ordna bortforsling.
Det är väl okej om man har nog mycket mark för att gödsla och sedan vila hagen ett år.
Men att köra ut bara för att bli av med känns ju ganska dåligt planerat.
 
1600 epg hade en häst, nej det är väl inte så att jag flyttar av den orsaken och tror det är första gången dem gjort så :s 6 hästar i detta stall och viss mängd av gödslet var ju "färskt" . Tycker för övrigt att dem är lite lustiga överlag så derför jag undrade om detta yttligare var ett sådant fall haha
Det finns nog många rätt lustiga ägare.
Ibland ser man att vissa stall ägare är vad jag kallar "dumsnåla". Dvs väljer alltid billigaste lösningen på allt men får köpa nytt 3ggr så ofta som om de valt något lite dyrare som har mer kvalité. Inte för att dyrast alltid är bäst, men många saker är det skillnad på.

Vattenslangar och liknande var en sån sak där jag stod.
 
Om det är så de brukar göra i detta stall så är nog det anledningen att hästarna har mask.... Hade samma problem på förra stallet jag stod. Vissa fattar bara inte det här med smittspridning, tyvärr!
 
Nej man blir ju skapligt frustrerad när en annan alltid har varit noga med avmaskning och att mocka hagarna :s dessa stallägare är dumsnåla, de har bevisat det på andra sätt. Dem har en åker dem inte använder och även andra hagar så... ingenaning varför just sommarhagen. Den ligger väl närmast att åka in med traktorn...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Tips om hur jag skall tänka med min vall och bete, mottages tacksamt! Jag har en vall på ca 3 hektar som jag förra sommaren tog hö...
Svar
0
· Visningar
645
Senast: Idacharlott
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 483
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 498
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp