Gör jag fel när jag "ger upp"? Hur ska jag hälpa min rädda häst?

D

denjo

Gör jag fel när jag \"ger upp\"? Hur ska jag hälpa min rädda häst?

Den långa och mysiga ridturen jag hade tänkt att ta blev istället jättekort då vi fick vända hem igen bara några minuters väg från stallet. Min häst är oftast jättetrevlig att rida ut på, lugn och cool, orädd, men ibland så har hon dagar då hon helt utan (för mig synlig) anledning är jättestirrig, spänd och rädd för minsta lilla. Jag känner med en gång när det är en "sån dag" eftersom hon är hyperkänslig för hjälper samtidigt som hon är ouppmärksam för vad jag vill/gör.
Idag hade vi väl skrittat ca 5 min när hon plötsligt blir jätterädd för något ,kastar sig och försöker vända och springa hem. Jag får stopp på henne och lyckas lugna ner henne så pass att vi kan stå stilla. Gå framåt är helt omöjligt dock. Hela hästen är jättespänd, hon darrar och jag kan tydligt känna hennes härta bulta fort, fort. När jag ber henne gå framåt (vi står mitt på bilväg) börjar hon dansa runt och bilarna som kommer tvingas vänta innan jag lyckas lugna henne så pass att vi kan flytta oss till sidan av vägen. (Hon är helt trafiksäker, så bilarna hade absolut inget med hennes rädsla att göra) Vi stod kvar där i ca 10-15 min sen, men det var helt omöjligt att få henne att gå vidare, och hela tiden blir hon bara mer och mer stressad just eftersom hon inte vill/vågar göra som jag ber henne. Till slut bestämde jag mig för att vända hem igen eftersom jag inte ville stressa henne så att det blev farligt för mig eller henne. Jag kanske ska tillägga att det här är en väg vi rider så gott som varje dag, och det brukar aldrig vara några problem. Situationen har uppstått några gånger tidigare dock, vid andra ställen, och även då har jag tvingats vända. Vad ska jag göra? Varför blir hon så här? Jag har försökt att hoppa av för att leda henne förbi "det farliga", men det har inte fungerat alls. Man blir dessutom väldigt liten på marken när hästen man håller i är panikslagen, så nu håller jag mig i sadeln... :crazy:
Detta händer alltså inte speciellt ofta, men att det händer gör att ridturerna inte känns lika roliga längre. Jag blir också ledsen eftersom det känns som ett stort misslyckade från min sida när jag "ger upp". Jag vill att min häst ska lita på mig så att jag kan hjälpa henne att komma över sin rädsla, men jag vet inte hur jag ska bära mig åt. :confused:
 
Re: Gör jag fel när jag \"ger upp\"?

Jag är säkert fel person att svara eftersom jag inte är nån duktig "hästtränare" :o

Jag tränar min häst mycket efter lydnadsboken som jag fick när jag gick valpkurs med min hund :o :o :o
För att få hunden lugn och trygg skulle man "bygga bo". Stanna på behörigt avstånd från något läskigt/roligt/spralligt och bara vara där tills allt var lugnt och stilla. Med hästen så står jag där tills hon står lugnt och betar utan att bry sig om vad det nu är som kan vara orsaken till att hetsa upp sig. Och så uppmuntrar jag henne att titta, nosa och smaka på saker. Det som inte är okänt är inte heller längre läskigt.
Sådana saker gör vi på bra dagar. Dagar då chansen är stor att det kommer att lyckas. Dåliga dagar gör vi något annat, något som vi kan lyckas med just den dagen.
För att inte behöva vara den som ger sig och "förlorar" så brukar jag försöka förekomma hästen. JAG ger hellre kommando om det jag tror att hon kommer att vilja göra härnäst. Innan hon kommer på att hon ska försöka rusa hem så vänder jag henne och skrittar hemåt, när jag känner att hon är pigg och vill trava så ger jag kommando för trav innan hon kommer sig för att försöka trava på eget bevåg. Självklart inte alltid, men de gånger det går och de gånger jag känner att jag inte kommer att klara av det jag gett mig in på. Andra gånger SKA hon göra det jag bestämt om jag så skulle dö på kuppen!
Men min pålla är inte av den hetsiga och rädda typen, vilket är väldigt skönt!

Det du inte ser som hon blir rädd för kan ju vara en lukt eller något som hon ser, en hästätande vägskylt eller nåt.
Min pålla hade en osynlig linje som hon absolut inte kunde passera när hon lämnade stallet. Först inte ens med hästsällskap och sedan inte ensam. Det var hennes smärtgräns för hur långt bort från stallet hon klarade att gå. Jag ledde henne, bad om tre steg över smärtgränsen och sedan var hon duktig och vi gick hem. Första gångerna var prostesterna vilda, men sedan mattades de av och vi kan nu gå allt längre bort och det är inte det minsta farligt.
 
Re: Gör jag fel när jag \"ger upp\"? Hur ska jag hälpa min rädda häst?

Verkar inte vara någon trevlig ridtur du haft.
Jag läser många fel du gör, men kanske skall jag inte gå in på dom utan i stället råda dig till att be om hjälp av någon annan.
Ni har kommit till ett dödläge.
Du litar inte på hästen-hästen litar inte på dig.
Att du anser att det blir farligare för dig att sitta av är
det som får mig till att reagera, din häst känner sig inte trygg med dig. Rid inte hästen förrän du kan hantera den från marken.Och be någon som kan att analysera varför det hela tiden blir så här, för det finns en lösning, det gäller bara att hitta den.
Så tappa inte modet, det fixar sig skall du se.
 
Re: Gör jag fel när jag \"ger upp\"? Hur ska jag hälpa min rädda häst?

Tack för era uppmuntrande svar! :bow:
Jag känner mig iaf lite mindre misslyckad... :crazy: För jag förstår ju att jag gör en massa saker fel, annars skulle ju inte dessa situationer uppstå.
Det stämmer nog tyvärr det där med vi inte riktigt litar på varandra. Jag har bara inte uttalat det högt för mig själv tidigare. Jag litar inte riktigt på min häst eftersom jag vet hur hon kan bete sig, och i och med det hamnar vi i en ond cirkel.
Vanliga dagar när hon blir rädd eller inte vill någonting kan vi oftast ta oss igenom det eftersom hon då lyssnar på mig och låter mig kommunicera med henne. Vid de tillfällen då hon blir så väldigt rädd bryts kontakten och det jag säger eller gör når inte fram.
Jag vill ingenting hellre än att hitta en lösning och få henne att känna sig trygg tillsammans med mig (och jag med henne), men var hittar jag någon som kan hjälpa mig?
Jag kanske ska tillägga att hon tillsammans med andra hästar aldrig blir på det sättet, men att bara rida med andra löser ju inga problem, det är bara att skjuta dem framför sig...
 
Re: Gör jag fel när jag \"ger upp\"? Hur ska jag hälpa min rädda häst?

Det finns rätt så många kunniga här på forumet, så vill du bara ge en ledtråd om var du bor, så skall du se....

Bra att du känner dig lite bättre till mods! :)
 
Re: Gör jag fel när jag \"ger upp\"? Hur ska jag hälpa min rädda häst?

Jag bor i Östergötland, Norrköping närmare bestämt...
Har hästen uppstallad utanför Söderköping.
Någon som bor någorlunda i närheten? :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 036
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
460
Senast: tessan.g
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 878
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp