gör jag rätt ?

M

minna_mook

min hund är snart 9 mån. och sjukt trotsig ( eller så är hon bara dum ..) hon är mkt lydig med det mesta men när man vart på promenad och ska in genom dörren så bara vägrar hon gå :(
har jag haft lite brottom så har jag bara lyft in henne .. men jag vet att det är helt fel sätt .

så idag när hon trotsigt satte sig på rumpan så gick jag bara in och stängde dörren och lät henne stanna ute i ca 5 min ( vi har alltså inhägnad tomt mitt på landet ) hon gnydde ynkligt och satte sig och väntade utanför dörren .. när jag väl öppnade så flög hon in och nu när jag va ute med henne nyss så lydde hon jätte bra ..
men jag måste få veta - är jag lite för hård mot henne ? hon kanske inte bara fattar .. trotts att jag försökt locka med godis och favorit bollen , antar att hon vill vara ute längte men vi går mkt med henne med tanke på hennes storlek... nån gång måste hon ju in oxå. jag ser det inte som att hon inte tycker om att vara inne utan bara att hon trottsar .. men jag vet inte

sen är jag ganska strikt med henne annras oxå .. vägrar att hon ( bara för att hon är pytte liten ) blir nån olydig bnäbbig kärringhund .. hon ska kunna gå lös och kunna plats, inte dra i kopplet mm.

hon är extremt stark i psyket och blir aldrig rädd ... så jag får ta i lite i rösten när jag säger "nej" mm.

en tant påpekade ( när jag komenderade henne att gå fot ) att det inte går att va sådär hård mot småhundar för att dom är sköra i psyket .. men min är ju inte det , jag kan ju inte låta henne ta all kontroll

ALLA bestraffningar som jag gör när hon sticker och sånt är MUNTLIGA och p.g.a att hon är så stark i psyket så tar jag i med rösten .. kan ju itne prata mjukare med henne bara för att hon väger 4 kg och inte 40 ?
 
Sv: gör jag rätt ?

det låter väl som en bra idé? att låta henne stanna ute om hon inte vill följa med in? handling och konsekvens. att locka och pocka är i så fall värre.

"en tant påpekade ( när jag komenderade henne att gå fot ) att det inte går att va sådär hård mot småhundar för att dom är sköra i psyket .. men min är ju inte det , jag kan ju inte låta henne ta all kontroll"

får man fråga HUR du kommenderar hunden att gå fot? och varför man måste vara hård för att hunden inte ska ta all kontroll?
 
Sv: gör jag rätt ?

Har faktiskt inte svarat förrän nu för att jag gått och tänkt på denna tråd. Borde inte svara nu heller då jag egentligen inte kommit fram till något svar ännu. :smirk:

Men jag behöver nog lufta lite tankar.

När jag läste ditt inlägg precis så tänkte jag att Du gör helt rätt när Du helt enkelt stänger hunden ute. Men ju mer jag tänker på det så blir jag osäker. Om det är rätt eller fel kan ju bara hunden svara på egentligen. Hur relationen mellan er är. Hunden fick ju som den ville genom att inte behöva gå in, det hunden inte tänkte på var att hans flock inte ville stanna kvar med honom och försvann in. Trist eller inte. Beror ju på hunden. Denna gång satt ju hunden och ylade och visade uppenbart att det inte var trevligt att vara ute själv. Men om vi säger att det varit varmt och skönt och hunden lika gärna hade stannat ute, då hade Du haft en hund som inte tog denna "utestängning" som ett straff.

Nu var det kanske varmt och skönt ute när hunden blev utstängd också, vad vet jag.

Nä, det är svårt att säga om det är rätt eller fel. Man måste nog se lite mer om hur hunden tänker innan man kan avgöra det. Men som ovan skrev, absolut inget lock och pock för att få in hunden. Då är det bättre att stänga och säga hej då för en stund.

Sedan reagerade jag också på detta när du skrev att man måste var hård för att inte hunden ska ta kontrollen. Stämmer inte, det handlar inte om att vara hård. Det handlar om att vara en trevlig och trygg ägare. Men förklara gärna mer om vad Du menar med hård, vi kanske bara missuppfattar dig.
 
Sv: gör jag rätt ?

Ha ha, sådär gör jag också när min trotsvalp inte vill gå in, problemet är att han är så självständig att jag skulle tro att han bara tycker det är skönt när tjatmonstret (=jag) försvinner. :p Däremot fungerar det faktiskt, för bara det att jag stänger dörren, väntar en stund och sedan öppnar dörren och ropar igen verkar bryta trotsbeteendet, eller då verkar han ha glömt bort att han inte ville gå in och kommer direkt, så då tycker jag det är bättre att göra så än att stå och tjata och locka och pocka. Jag vet inte på vilket sätt det skulle vara för hårt? Men jag är inte så väldigt kunnig heller utan kör mest på känsla... :o
 
Senast ändrad:
Sv: gör jag rätt ?

med hård menar jag att det finns vissa regler hon måste följa .. visst en hund är alltid en hund men om man säger såhär , jag låter inte henne slippa lära sig att gå fot mm inte dra i kopplet bara för att hon är liten och det är så lätt att plocka upp henne ...


hon är väldigt mammig och ville in när jag stängde dörren.

min första hund och folk reagerar på att jag vill han sån pli på henne och att hon ska va lika lydig som en större hund trots att hon är av chiwoawoa storlek . folk har sagt saker som : varför plockar du bara inte upp henne när hon inte lyder men jag vill inte göra min hund osäker genom att plocka upp henne när andra hundar kommer .

nu är hon mkt lydig i övrigt och skulle itne gå lös med henne om hon hade stuckigt mot andra hundar mm.

när jag komenderar fot säger jag bara " här " men om hon då inte lyder och kanske går åt ett annat håll så påpekar jag " NEJ " och upprepar "här " när hon lyder får hon beröm genom klapp, muntligt beröm eller godis ...

om hon skulle dra iväg mot en annan hund eller lik. så skulle jag med skarp röst säga " nej " och vänligare säga "hit " och beröm när hon kommer

jag menar att hon är hård i psyket och man måste mena mer med rösten än om man kanske pratar med en border c. eller lik. som till sinnet är lite mjukare .
vissa tillsägningar tar hon itne till sig utan börjar glatt leka med min stortå eller nått och då tar jag i mer med rösten .. fast jag vet inte om det är rätt .. frågar om råd för att jag vill bli bättre och kunna kontrolera henne på rätt sätt.. är så pass ny på det här att jag frågar råd från lite mer kunniga , för det jag vill är att göra det som är rätt för hunden ...

kan bli så ledsen när jag ser folk med småhundar som aldrig brytt sig om att lära dem gå ordentligt i koppel mm. för visst stör det mig inte när hon drar men det är bara ett beteende jag vill vänja henne av med .
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: gör jag rätt ?

minna_mook skrev:
en tant påpekade ( när jag komenderade henne att gå fot ) att det inte går att va sådär hård mot småhundar för att dom är sköra i psyket .. men min är ju inte det , jag kan ju inte låta henne ta all kontroll

ALLA bestraffningar som jag gör när hon sticker och sånt är MUNTLIGA och p.g.a att hon är så stark i psyket så tar jag i med rösten .. kan ju itne prata mjukare med henne bara för att hon väger 4 kg och inte 40 ?

Att ha koll på sin hunds mentala status är ju grunden i hur du ska uppfostra den! Här gör du helt rätt tycker jag. Sen det här med hur andra reagerar får du tyvärr nog leva med. Vår hund är tre år och vi får ofta kommentarer att vi är för hårda mot VALPEN. Trots att man blir lite ledsen över det och framförallt för att de inte har lust att lyssna när man berättar vad det är för ras och vad den är avlad för och varför man därför får vara lite hårdare ibland. Obs, detta är inte fyskiskt på något sätt utan när vi tex möter en schäfer som vår hund gärna skulle vilja tugga lite på så måste vårt nej vara mer värt än hans vilja, annars triggar det bara honom. Men det är just det som utomstående inte vet eller förstår.

/Timsetim
 
Sv: gör jag rätt ?

mmm tack är ju nybörjare på det här och vill hara ha en sund hund .. hon har följt med snällt in nu sedan jag lämnade henne så förhoppningsvis så värkar det funka ..
lite svårt att ha liten hund. blir bokstavligt talat påhoppad på stan om jag sätter på henne täcke, måste förklara för varannan pers. att hon får kramp när det är kallt ute och att hon måste gå påklädd ... ibland med både overall och tjockt täcke på d .
men antar att det är sånt man får ta . klär på henne för hennes egen skull , jag tycker hon är mycket finare naken
 
Sv: gör jag rätt ?

cillamuffins skrev:
och varför man måste vara hård för att hunden inte ska ta all kontroll?

nej jag frågar om hjälp för att bli bättre .. just nu så måste jag va hård mot henne för att hon ska lyda men det räcker att jag visar henne en gång att det här inte är helt okej, sen lydar hon och då har jag ingen anledning att vara hård längre ...
te.x :
första gången hon stack efter ett rådjur på tomten så fick jag bestämt och med hård röst ropa "Nej" men när hon skulle pröva på om det är kul igen så räcker det att jag lugnt säger nej och då lyder hon , men jag säger inte att det är rätt .
 
Sv: gör jag rätt ?

genom förbud talar du om för hunden vad som inte är ok. men det säger ingenting om vad som är bra. alltså, ska hunden gå fot så gör man det till en mkt positiv upplevelse för hunden istället för att ryta "fot" eller neja när den avviker. förbudsträning kommer man aldrig ifrån, men jag försöker ge hunden ett alternativ istället för att neja.

de flesta hundar har faktiskt ingen önskan om att bli ledare över flocken, att det skulle vara så är en myt. att hunden inte lyder behöver alltså inte vara ett tecken på att den vill ta kontrollen, utan helt enkelt på att det är roligare att jaga än att umgås med dig. för en del hundar kan man aldrig bli roligare än jakten, men grundtanken bör vara att hunden lyder för att den vill och inte för att den känner att den måste.
 
Sv: gör jag rätt ?

som sagt var , jag ryter aldrig hit .. jag ryter " nej" och med vänligt tonläge " hit " och berömmer med klapp, "Bra" eller godis

"om hon skulle dra iväg mot en annan hund eller lik. så skulle jag med skarp röst säga " nej " och vänligare säga "hit " och beröm när hon kommer"
 
Sv: gör jag rätt ?

ja oftast gör jag så men om hon vänder och springer mot ett annat hål så säger jag nej .. vet inte varför men har aldrig provat att bara säga hit vid dom tillfällerna ... det va nått vi fick lära oss på valpkursen
måste ut och träna lite ... inga nej bara hit

tacktack
 
Sv: gör jag rätt ?

japp vart ute och gått .. det gick bra ! ( jag går alltid lös med henne när jag går här ute på landet ) det smög sig in ett skarpt " stanna " när hon skulle och hälsa på en förbi joggande men annars så .....
 
Sv: gör jag rätt ?

Svårt att veta om du gjorde rätt i fråga om att stänga ut henne när man inte vet något om hunden och er relation i övrigt. Det viktiga är ju att det ger rätt effekt, men det vet man bara om man känner hunden. Förstod hon varför hon blev "straffad"?
Utfrysning från flocken kan vara jättetraumatiskt för vissa hundar, medan andra knappt bryr sig. På min hund har det fungerat ypperligt de gånger jag gjort det, för han är riktigt pipig.
 
Sv: gör jag rätt ?

Jag skulle antagligen gjort detsamma om hunden inte ville gå in. Om hunden sticker måste man träna mer och gå motsatt håll. Hunden ska VILJA komma till dig och det vill den om man gömmer sig så den blir ängslig, bli jätteglad när hunden hittar dig! Detta bör man börja med när den är liten annars kanske självförtroendet gör att valpen struntar i dig. All träning ska vara positiv, om hunden inte förstår har du varit otydlig, eller så är det något runt omkring som stör.
 
Sv: gör jag rätt ?

Jag tror att utomstående reagerar just för att det är en sådan liten hund.
Vi har hela tiden varit noga med vår RR-tjejs beteende, främst för att hon blir så stor och för att hon är en såpass självständig ras, vi får höra hela tiden, "hon är ju så söt", "Hon är ju bara valp", både av hundägare och andra. Trots att vi satt gränser/regler för hur vi vill att hon ska uppföra sig, så är det väldigt många som trotsar och kommer fram fast vi sagt ifrån (vi tränar mycket lugna hundmöten då hon blir otroligt uppspelt), eller pratar med bebis-röst och viftar med händerna så att hon hoppar upp på dem. Väldigt irriterande, framförallt sedan hon blivit större och de upptäcker att det inte är lika kul att få en 35 kgs hund i knät vid matbordet, eller då de har bästa kläderna;)... Rätt svårt för henne att skilja på samma människa men olika tillfällen.
 
Sv: gör jag rätt ?

Jag menar att själva utfrysningen eller att bli ignorerad av flocken kan vara en stor grej för vissa hundar. Och det är viktigt att göra det rätt, så det får önskad effekt.
 
Sv: gör jag rätt ?

Du har ju fått ett kvitto på att det var rätt för just dig och din hund,eftersom det fungerade och inte har upprepats!
Vi har en schäfer på 2 år hemma,givetvis gäller det att "sålla bort" onödiga nej och att vara en "kul och trevlig" prick så att hunden hellre är med oss än den roliga joggaren som kubbar förbi,men i vissa situationer med vissa hundar måste man få ta i lite mer för att få det att fungera så är det bara!
Min man har sån pondus så våran hund skulle aldrig drömma om att strunta i honom,medans jag fick skapa draget till mig genom lek och korv snuttar :) .
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 913
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 870
Senast: Solstig
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 622
Senast: Fruentimber
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 120
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp