Gör jag verkligen fel mot dagis ?

KisseNova

Trådstartare
Min sons umgänge med sin pappa fungerar när hans pappa vill. Det är drygt 5 veckor sen han hade kontakt med sin pappa. Jag tänker inte ringa karln för jag anser inte att jag får ordentliga svar ändå, och hör mest hans sambos åsikter i bakgrunden.

Men nog detta, inte meningen att smutskasta honom på något sätt utan bara förklara lite bakgrund. Nu är det ju så att jag går ut på apu i 4 veckor, varav det kommer bli 2 helgpass. Dom helgpassen infaller på hans pappas sk barnhelg. Eftersom dagis har nattomsorg så kommer sonen stå inbokad på dagis dom passen. Igår berättade jag allt detta för dom, att det är hans pappans helg egentligen så allt kan hända men troligvis är sonen hemma. Dom blev verkligen sura och förklarade att det måste dom sannerligen veta i tid. Jaha, men när jag inte vet något själv ? I drygt 1 års tid har jag aldrig vetat i tid om sonen blir hämtad, utan upptäckte det alltid på fredagkvällen om dagis inte ringde. (när jag jobbade så bestämde jag m dagis att dom skulle ringa om Dominic inte blev hämtad på hans pappas helg). Detta vet dagis om, att det är krångel och jag kan faktiskt inget göra. Jag tänker inte säga nej till umgänget mellan sonen och hans pappa för att dagis ska veta säkert. Sonen behöver ju umgänge med sin pappa.

Jag förstår att dagis måste veta säkert, men jag tycker att det är bättre att jag är ärlig och säger som det är än att sonen inte kommer utan förklaring.

Det har gått så långt med detta krångel att jag fått tala med dagischefen och se hur hon ser på detta. Jag vet redan vad hon tycker eftersom detta inte är första gången som det uppstått liknande situation. Hon har även försökt prata med sonens pappa om hur viktigt det är för deras planering men det gav inget resultat.

*ursäkta ett svammligt inlägg, men hoppas ni förstår*
 
Sv: Gör jag verkligen fel mot dagis ?

Det är ju rimligtvis hans pappa som dagis ska ringa och ha samtal med, inte dig.
 
Sv: Gör jag verkligen fel mot dagis ?

Jo, man kan ju tycka det egentligen. Men det är jag som får alla frågor. En fröken ville veta senast torsdagen innan helgpassen om sonen kommer, men det vet jag ju inte säkert förrän han är hämtad på fredageftermiddag.

Pratade med "huvudfröken" på sonens avdelning nu när han lämnades, och hon verkade förstå att jag inte kan göra så mycket mer. Jag hänvisar alltid till sonens pappa om dom vill ha snabba svar, men det hjälper inte.
 
Sv: Gör jag verkligen fel mot dagis ?

Fast vaddå, veta helt säkert? Barn blir väl sjuka eller? Man vet ju aldrig helt säkert. Jag hade "bokat in" honom på förskolan. Annars kanske du står helt utan barnomsorg istället..
 
Sv: Gör jag verkligen fel mot dagis ?

Dagis finns till för barnen och föräldrarnas skull, inte tvärtom. Visst kan de behöva info för sin planering, men de borde veta att man inte kan planera allt hela tiden. Du ska inte känna skuld eller få dåligt samvete gentemot dagis!
 
Sv: Gör jag verkligen fel mot dagis ?

Men hänvisa dem till pappan, det är ju han som vet (bör veta). Du kan ju bara spekulera i hur han kommer att göra på sin helg. Dagis kan ju knappast kräva att du ska behöva ta ansvar för deras bemanning.
 
Sv: Gör jag verkligen fel mot dagis ?

Boka in barnet på dagis. Be dem kontakta pappan om han ska ha barnen och be pappan avboka helgen om han vill träffa sitt barn då. Be dagis skriva ner alla gånger pappan inte hämtat barnet och kontakta familjerätten för ett möte. Förklara vad som inte fungerar och be om ett sammarbetes samtal där ni kan komma överens om ett skriftligt avtal om när pappan ska ex och hämta barnet på dagis och vad som händer om pappan inte håller avtalet.
 
Sv: Gör jag verkligen fel mot dagis ?

Jag håller med de flesta andra.
Detta beslut kan inte dagis skjuta över på dig.
Du bokar in honom för säkerhets skull och sen hänvisar dem till pappan. Det är han och endast han som vet.

Jag som ändå lever med sonens pappa höll på att bli galen när skolan ALLTID ringde till mig fast vi hade verkligen varit tydliga med att det är HAN som skall kontaktas om det är något. Jag begriper inte att det skulle vara så svårt.
 
Sv: Gör jag verkligen fel mot dagis ?

Vad ska du göra? Hur irriterad man än blir så fattar man ju läget. Personalen får ringa upp hans pappa och förklara läget helt enkelt. Om de är konflikträdda och inte törs får deras chef ringa upp honom och sätta press. BASTA!
 
Sv: Gör jag verkligen fel mot dagis ?

Be dagis skriva ner alla gånger pappan inte hämtat barnet och kontakta familjerätten för ett möte. Förklara vad som inte fungerar och be om ett sammarbetes samtal där ni kan komma överens om ett skriftligt avtal om när pappan ska ex och hämta barnet på dagis och vad som händer om pappan inte håller avtalet.

Vi har redan testat den vägen utan resultat tyvärr. Jag hoppas bara dagis har noterat allt krångel med hans pappa och dess umgänge

*delvis knapplån*

Tack till er som har svarat, känns bra att jag inte verkar begära för mycket av dagis. Båda dagischeferna är inblandade i detta, samt all personal på dagis så man kan ju tycka att dom borde begripa att dom ska ta samtalen med sonens pappa. Det är som ni säger, bara han vet hur han tänker.

Snäste f ö av dagis igår när sonen hade en vanlig höstjacka (plus regnbyxor o stövlar) igår i regnet. Det har hänt innan att dom satt på hans höstjacka istället för regnjacka, men igår fick det vara nog. Ett fåtal missar kan jag ta, men inte när dom gör det till en vana. Dagiset i sig är väldigt bra men det finns viss personal som inte ska jobba där tydligen, för det är samma personer som missar hela tiden :crazy: Jag har ingen lust att sonen blir sjuk för att dom glömmer ta på hans regnjacka, som dessutom hänger på hans hylla !!
 
Sv: Gör jag verkligen fel mot dagis ?

Har ni disskuterar vad som händer om pappan inte håller avtalet?
Ansvaret måste föras över på pappan så konsekvensen blir hans och inte din.
Gå tillbaka till familjerätten och säg att han bryter mot avtalet.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 198
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
17 500
Senast: Zaria
·
Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 602
Senast: Brandgul
·
Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 144
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Träning och hälsa del 11
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp