Gör vi fel???

B

**BORTTAGEN**

Tänkte lägga en tråd och undrar om det vi gör är olagligt eller nåt...

Jag och min mamma åkte för att titta på lite ettåringar hos en uppfödare som äger runt 70 hästar :eek:.
Vi hittade en ettåring som jag bestämde att den va den rätta :love:.
MEN, vi fastnade också för ett 10årigt halvblod (50%fbl), denna häst har gått i hage i hela sitt liv, alltså gått på lösdrift, aldrig blivit hanterad eller skött.(anledningen til detta var att hon föddes upp för att bli avelsto, och han ansåg att de inte fanns nån anledning att utbilda, träna hästar som skulle till avel, dock blev det att hon bara gick, han glömde typ bort henne)
Men vi kommer överens om att få låna den till avel, antingen så länge vi vill för att sedan lämna tillbaks när vi känner för det, eller köpa henne.

Jag började då när hon kom hem att träna henne från marken så att hon skulle få förtroende osv, detta gick väldigt bra och hon älskar att göra nya saker och sådant, efter ett tag testade jag även att sitta på henne vilket inte heller var några problem, och utan att tänka på att hon inte är våran så började inridningen :d :devil:.

Så frågan är...
Gör vi helt fel som rider in utan att han vet om det?, om det skulle hända nåt kan vi åka på skadestånd?.
Det enklaste skulle ju vara att tala om vad det är vi gör och hur duktig hon är men...
Jag (hela familjen) älskar denna häst så extremt mycket och planerar att köpa henne (måsste bara börja samla ihop pengar nu efter att ha lagt det jag samlat på ettåringen). Men om vi berättar att hon inte längre är en helvild polle som är svår att fånga och helt ohanterad så kommer han ju kunna höja upp priset endel... Vilket jag tycker är fel eftersom jag har lagt ner väldigt mycket tid varje dag på henne. många timmars träning och kärlek är nerlagt och jag vill ju inte tat det ska bli så att vi sedan inte har råd att köpa henne bara för att "hon blivit förbra"...
Så...
:confused:vad ska jag göra???
 
Hmmm Svår fråga. Med tanke på att hästägaren inte verkar vara så speciellt seriös. Jag menar man glömer ju inte bara bort en häst??? Jag tror knappast han kan kräva skadestånd bara hästen är försäkrad. Alla hästar mår ju bra av att röra på sig så det är ju inget fel. Hoppas du kan köpa loss hästen snart! Fråga om inte en avbetalning skulle gå bra. Då måste han ju fastställa ett pris och kan ju dessutom inte ha några invändningar mot att du rider.
Kram o lycka till!
 
Försök köpa loss hästen så fort som möjligt om du gillar den. Hjärtesorg svider mer än plånboken..
 
Om ni lånat/hyrt hästen för ett visst ändamål får ni inte utan ägarens tillstånd använda den till något annat.

Varför inte kontakta ägaren och försöka göra en (skriftlig!!!) överenskommelse? Berätta att du tycker om hästen och vill börja rida henne. Ni fastställer tillsammans vad stoet är värt idag ber om förköpsrätt till det priset inom x månader. Du får tillstånd att börja arbeta stoet och om du inte kan/vill köpa henne delar ni på värdeökningen om hon säljs till någon annan inom y månader efter att hon gått tillbaka till ägaren. (Risken att ägaren väntar ut den tiden är troligen liten eftersom hästen rimligtvis måste hållas igång för att ge ett bra pris som ridhäst.) Som jag ser det är detta något alla kan tjäna på, inklusive stoet!
 
mm hästen var inte försäkrad när vi lånade hem henne men vi har nu försäkrat henne.

Mmm vi ska ju upp dit å ämta ettåringen snart, tänkte höra lite då vad han tänkt för pris å försöka skriva kontrakt osså...
vill oxå köpa loss henne men jag har ingen tid att jobba så mycke för tillfället o mamma vill vänta tills i vår så vi ser om hoin går att få betäckt (misslyckades nu i höst), eftersom att det är fräsmt till avel hon är tänkt..
 
Skriv kontrakt om ni nite redan har det. Där ska stå hur mycket hästen kostar vid eventuellt köp!

/hippo
 
Ni skriver ett fodervärdskontrakt med en tvingande förköpsrätt.

Dvs, ni har hästen på foder i säg ett år, och har förköpsrätt på hästen TILL DET PRIS DEN VAR VÄRD NÄR NI HÄMTADE DEN när fodervärdstiden går ut.

Det finns dock en risk kvar. Att ägaren säger "nej, jag vill inte sälja", och så står ni där, han tar hem den utbildade hästen och väntar ett tag och säljer sen.

Så, det allra bästa vore att köpa loss hästen NU. ta ett banklån eller något, det kan ju inte röra sig om några stora pengar.

Sen, blir hästen inte dräktig och mamma inte vill behålla etc så lär ni när den väl är inriden och utbildad kunna få ut mer än ni gav.

Du ska däremot INTE utan ägarens vetskap rida in och utbilda den.
 
Strunta i vad lagen sager.....nu handlar det om moral och etik. Jag tycker att du ska ringa till agaren, fraga vad han vill ha for stoet, som han tror att hon ar. Han ger dej da ett pris. Sag ingenting till honom om att ni haller pa att rida in henne och sa. Det spelar ingen roll for honom.
Nar han sagt ett pris, fraga om du kan fa en manad att betala....eller om ni kan betala pa avbetalning?! Skriv da ett kopekontrakt!
Nar hasten ar i ditt namn kan du borja rida in henne pa riktigt.
Hoppas att allting fungerar for er...beratta hur det gick.
 
Hur får du det till att vara något som handlar om etik och moral att bryta mot lagen och gå bakom ryggen på och medvetat vilseföra hästagaren? Missade du inte ett "brist på"? :confused: Skulle du själv vilja låna ut en häst till en sådan person? :mad:

Att bryta mot lagen är i allmämhet rent ut sagt korkat, i all synnerhet om man gör det för att man saknar pengar... Om man inte har pengar att köpa loss hästen nu blir det t ex knappast lättare att batala skadestånd om det händer en olycka i samband med ridning.
 
Köp hästen snarast om ni har ekonomi och lust för köpet.
I annat fall måste ni tala med ägaren annars kan det bli problem.
 
Jag tycker att all hasthantering handlar om moral och sunt fornuft - inte vad lagen sager! Jag behandlar mina hastar efter mitt basta vetande, inte efter vad lagen sager att jag ska gora.

Jag tycker ocksa att agaren till detta stoet ar en riktig djavel om han hojer priset pa stoet for att de som vill kopa henne har gjort allt jobb.
Jag forstar att de kan fa betala skadestand osv om en olycka sker nar de rider.
Jag skrev inte detta i mitt forra inlagg, men jag tycker att de ska ringa och fraga agaren om de far rida in stoet. Om de inte far det, sa bor de fraga vad han ska ha for stoet och sedan forsoka kopa loss.

Jag forstar inte varfor agaren skulle hoja priset nar han far reda pa att hasten ar inriden, det var ju inte han som gjorde det arbetet. Att be om mer pengar fran utbildaren ar ju egentligen pengar at fel hall - han ska ju egentligen betala dem for att de ridit in henne!!! :smirk:
 
Tack för alla svar!!!!

vi har ringt och frågat vad han ska ha...
Han skulle tänka på det *hmm*

men vi ska i alla fall betala direkt, skriva på o allt sånt när vi åker upp och hämtar ettåringen som vi ska köpa.
(som han trots att vi skulle få hämta henne förra helgen släppts på ett bete långt bort så han inte kan få in henne förrens efter älgjakten *grr*)
 
jo, för alla vet vi ju att alla människor är hyvens typer som inte försöker få så mycket pengar som möjligt för sina hästar när de säljer dem... ;)

för övrigt så tycker jag det är hemskt dålig stil att göra saker med en lånad/hyrd häst som man inte avtalat om eller frågat ägaren om. hade jag lånat ut en häst till avel skulle jag bli mer än lindrigt förbannad om de som lånar/hyr börjar rida in etc utan att fråga mig om lov. kanske har hästen en latent skada i ett ben som går upp vid ökad belastning (som vid ridning) som jag inte berättat om eftersom hästen ändå bara skulle gå som avelssto?

så länge JAG äger hästen är det JAG som bestämmer vad som får göras med den.

för övrigt undrar jag vad du gör med dina hästar som din moral och etik säger att du ska göra men som lagen ställer sig emot? jag har aldrig råkat ut för att lagen har ställt sig ivägen för att jag ska kunna hantera mina hästar på ett som jag tycker lämpligt sätt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 287
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 401
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 128
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp