göra bädd av damigt spån??

R

ronjaXX

jag har nu fått tag i spån grattis, men det är sånt här fint sand spån som dammar..
Jag vill ha bädd och funderar nu över att lägga det har spånet som botten till bädden, och sedan hälla vatten för att "klämma" ihop den och sedan lägga ett relativt tjockt lager med torv över? sedan ska jag ha halm över.. vad tror ni, kommer det att funka? någon med erfarenhet?

Jag skulle ju bli glad över om det gör det eftersom jag då sparar in på en kostnad.. dyrt att ha häst:p

Och en fråga till hur mycket kalk ska jag ha i botten, alltså hur tjockt ska
lagret vara?
 
Sv: göra bädd av damigt spån??

Strunta i spånet och köp två extra balar torv istället. Att vattna spån känns si så där... Om du ändå ska göra det så blanda väl med torven först.

Dammet får du troligen problem med hur du än vänder dig, hästfötter har en tendens att riva runt, iallafall innan bädden sätter sig.
 
Sv: göra bädd av damigt spån??

Så här gör jag:

Jag får också en del sågdamm (bokstavligen) gratis som jag använder till att blanda i spånet som ligger ovanpå torvet som jag har som botten i bädden (Hängde du med?;)) . Det är väldigt dammigt men jag blandar i det i det översta lösa lagret av ”gammal” spån och det suger då åt sig fukten från det gamla spånet och även från det undre lagret så hela bädden blir väldigt torr och fast. Jag försöker göra detta när hästarna är ute. Har man en dammkänslig häst är det kanske inte att rekommendera, men min häst (eller någon annans) har inte reagerat än i alla fall, och hon brukar reagera på dammigt hö och halm. Det är bara jag i stallet som anväder detta (får bara tillräckligt för eget bruk) så det hade kanske blivit mer av ett dammproblem om alla hade använt det.

Innan jag lade in torvbädden la jag ett tunt lager Stalosan på det skurade golvet som dessförinnan var sprayat med jodopax också. Nu strör jag stalosan och/eller kalk då och då på kissfläckarna i bädden när jag skrapat bort det övre lösa lagret.

Har en torr, luktfri och sviktande bädd som jag är mycket nöjd med (men också en mycket renlig häst :love:som bajsar i EN stor hög i kanten och inte gräver)

(Hade för övrigt endast torv i ett par veckor innan jag la in spån ovanpå så att torvet hann packa sig. Jag vattnade torvet på en del ställen där kisset inte räckte till för att packa/binda)
 
Sv: göra bädd av damigt spån??

Tusen tack!!:bow:

Det låter som det kan fungera jätte bra! Ska genast fixa:laugh:!
 
Sv: göra bädd av damigt spån??

jag använder sådant spån till mina hästar. Lägger ett tjockt lager sågspån i botten och fyller sedan upp med vanligt spån över. Jag har inga hästar som gräver i bädden så det fungerar jättebra. Åtgången av vanligt spån är minimal. Sågspånet suger upp så bra att det bildas bara en liten klump där hästen kissat.

Så får du det gratis, vad tvivlar du på!?:laugh:
 
Sv: göra bädd av damigt spån??

Jag får också gratis spån till mina hästar och det fungerar hur bra som helst
tycker att du ska prova, mitt sto e känslig mot halm men detta går ju bra och den fina spånen lägger sej i botten medans det vanliga e överst så mina boxa är väldigt torraoch fina.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
625
Senast: tanten
·
Hästvård Jag satt och lyssnade på en diskussion om vilken bäddhästar ska ha. Den ena tyckte att om man har bädd ett kortare tag tex ett par...
Svar
8
· Visningar
2 270
Senast: Tagliabue
·
Hästvård Som det ser ut i dagsläget kommer min häst stallas in första Mars, jag vill ha bädd åt honom i boxen,dels för att det ger lite värme,och...
Svar
5
· Visningar
1 268
Senast: MonteRose
·
Hästhantering Får hem uteboxar om ett par veckor och behöver råd kring hur man får till en bra bädd som går att hantera när det fryser. I botten...
Svar
0
· Visningar
1 042
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp