Bukefalos 28 år!

Det här med bädd.

Sulax

Trådstartare
Jag satt och lyssnade på en diskussion om vilken bäddhästar ska ha. Den ena tyckte att om man har bädd ett kortare tag tex ett par månader, med halm, för att få det varmare under vintern då stallet är kallt och mockar ut allt med jämna mellanrum (ungefär 14 dagar) så ska man låta den blöta halmen vara kvar i boxen, dvs det som hästen kissat ner, mocka ut allt bajs, jämna till det blöta och lägga ny ren halm uppepå. Den andra menade att alla bäddar måste bestå av 1,5 dm spån eller torv i botten och halm uppepå det. Jag la mig inte i den diskussionen, men blev nyfiken på hur folk gör. Hur har ni era bäddar? Har ni dom året runt eller bara på vintern för "värmens skull"? Eller mockar ni ut allt varje gång?
 
Sv: Det här med bädd.

Jag har bäddar i två av tre boxar hela året (utom sommaren då hästarna går ute och stallet rengörs), rena halmbäddar där jag enbart tar ut bajs och sedan ströar upp med nytt strö. Jag bygger upp bäddarna rätt mkt, i slutet av säsongen så är de närmare en halvmeter höga.

I den tredje boxen är det svårt att få till en bädd då hästen är en lortgris utan dess like, som dessutom envisas med att gräva gropar överallt i boxen. Där tar jag ut det som behövs så det blir väl ngn form av semi-bädd i den boxen. Dessutom ströar jag med lite spån precis där den hästen kissar, jag tycker att det går åt lite mindre halm om jag gör så (halmen är svårare att få tag i än spånet).
 
Sv: Det här med bädd.

Jag har bäddar i två av tre boxar hela året (utom sommaren då hästarna går ute och stallet rengörs), rena halmbäddar där jag enbart tar ut bajs och sedan ströar upp med nytt strö. Jag bygger upp bäddarna rätt mkt, i slutet av säsongen så är de närmare en halvmeter höga.

I den tredje boxen är det svårt att få till en bädd då hästen är en lortgris utan dess like, som dessutom envisas med att gräva gropar överallt i boxen. Där tar jag ut det som behövs så det blir väl ngn form av semi-bädd i den boxen. Dessutom ströar jag med lite spån precis där den hästen kissar, jag tycker att det går åt lite mindre halm om jag gör så (halmen är svårare att få tag i än spånet).

Ungefär så gör jag oxå. Vissa gånger ser det ut som om hästen dansat samba inne i boxen för bädden är uppriven på sina ställen. Då "skalar" jag av det som är upprivet, tar ut bajset och har på ny halm. Han är ju så stooor o tung så han packar bädden rätt hårt ändå. Sen kollar jag lite titt som tätt hur bädden ser ut. Är det riktigt surt, eller luktar ammoniak om det så tar jag ut det som luktar.Sen har ju han en egenhet att han tar en tugga hö och blöter det i sin vattenhink innan han äter det, så han slabbar rätt mycket med vatten oxå. Suck...Undrar just hur mycket han dricker och hur mycket han leker med :P

Men hur länge kan man ha en halmbädd om man sköter den bra utan att hovarna tar skada? En del säger ju att de kan få strålröta av det. Fyrbenta herrn har aldrig fått det hittills. Han kissar ju kopiösa mängder så ibland får man mocka ur nästan all bädd och börja om för att bädden nästan blir som ett kärr. Så han som har bädd bara på vintern får ny bädd då och då.
 
Sv: Det här med bädd.

Blött ska det väl aldrig vara i ytskiktet. Men vad gäller strålröta är väl just halm det som är bäst med tanke på det? Spån ger väl en lite ökad risk för att inte tala om torv som är döden för strålrötehästar...
 
Sv: Det här med bädd.

Men hur länge kan man ha en halmbädd om man sköter den bra utan att hovarna tar skada? En del säger ju att de kan få strålröta av det.

Får hästen strålröta av bädden så har man inte lyckats med att få till en bra bädd. En bra bädd är torr och luktar inte det minsta. Blir bädden blöt så är den för tunn.
I mina boxar skulle jag utan att tveka kunna sova själv, så pass fräscha är de.

Alla hästar funkar dock inte att ha bädd till, så är det bara, man får anpassa underlaget i boxen efter individen.
 
Sv: Det här med bädd.

Vi har haft växelströbädd på sommaren (halm) men höst/vinter/vår kört permanentbädd med spån i botten och halm över.

En av kusarna var inte lätt att lägga bädd till, det krävdes en del innan vi fick till det. Ibland hade han grävt en smula i den och då fick man lyfta ut och jämna till.

Väljer man permanentbädd tycker jag inte man ska mocka ut den ständigt, det påverkar verkligen stallmiljön negativt. Lägg den och låt den bränna och lyft ut till sommaren (eftersom stallet ändå ska rengöras årligen).
 
Sv: Det här med bädd.

Jag tycker man borde ha strött upp med en hel del spån i botten iaf, halm suger inte upp lika bra och det riskerar att bli blött vilket kan leda till andra komplikationer..
Men att röra upp en bädd var 14e dag verkar förstöra mer än göra nytta, känns som bädden precis hunnit sätta sig just som man drar upp allt igen. Bättre som någon ovan skrev att tömma och rengöra helt under sommaren när hästarna är tex på bete.
 
Sv: Det här med bädd.

Jag kör en variant som jag brukar kalla "halvbädd".

Fyller upp lagom mängd i boxen så att det blir ett ganska tjockt lager och så att inget riskerar att bli blött av kisset som får ligga ett tag. Spånet ska vara packat och fast i boxen, dvs jag rör bara bajshögar och krattar ut ojämnheter.

När det börjar vara dax för spånpåfyllnad tar jag ut kisset och fyller sedan på lagret (förutsätter kanske att man har en relativt renlig häst som inte kissar överallt i boxen), som ska vara rätt tjockt hela tiden.
Spånar gör jag mellan 1-2 gånger per månad och en hel bal åt gången och så får det packa sig med det andra redan packade spånet i boxen.

Detta tycker jag funkat jättebra, bädden blir fast och inget rörs runt vidare mycket eftersom att det ligger så stilla.
Med min version behöver man inte kalka heller och det börjar inte lukta direkt eftersom att jag tömmer ur kisset med jämna mellanrum.
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med bädd.

Jag kör en variant som jag brukar kalla "halvbädd".

Fyller upp lagom mängd i boxen så att det blir ett ganska tjockt lager och så att inget riskerar att bli blött av kisset som får ligga ett tag. Spånet ska vara packat och fast i boxen, dvs jag rör bara bajshögar och krattar ut ojämnheter.

När det börjar vara dax för spånpåfyllnad tar jag ut kisset och fyller sedan på lagret (förutsätter kanske att man har en relativt renlig häst som inte kissar överallt i boxen), som ska vara rätt tjockt hela tiden.
Spånar gör jag mellan 1-2 gånger per månad och en hel bal åt gången och så får det packa sig med det andra redan packade spånet i boxen.

Detta tycker jag funkat jättebra, bädden blir fast och inget rörs runt vidare mycket eftersom att det ligger så stilla.
Med min version behöver man inte kalka heller och det börjar inte lukta direkt eftersom att jag tömmer ur kisset med jämna mellanrum.

Så gör jag med :) Mina står i uteboxar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
632
Senast: tanten
·
Hästvård Hej! Har lite frågor kring bädd till min häst, vad som kommer fungera bäst.. Testat endast spånpellets, det kissar han igenom på två...
Svar
11
· Visningar
2 132
Senast: a1agnlju
·
Utrustning Min häst kissar utan undantag alltid i transporten. Jag har rejält med kutterspån men det blir ändå blött under spånet på golvet. Hur...
2
Svar
23
· Visningar
2 216
Senast: HannaZ
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 445
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp