Göra bete av "skog"

Re: Göra bete av \"skog\"

Som tur är så är det numera tillåtet för markägaren att ha blandskog och inte rena granbestånd. Som det var för tex 20 år sen så drev saten och dess myndighet Skogsvårdsstyrelsen på för att få en mindre artrikedom i skogen :eek:

Idag har man som skogsägare större chans att odla blandsskog och lövskog om man vill. Jag har tidigare i år röjt närmare ett hektar och jag röjde bort nästan all gran och sparade bara lövträden. Skogsrådgivarna tycker väl jag är galen men jag tycker det blev fint ;)
 
Re: Göra bete av \"skog\"

Så du fick ändå göra det? :eek: Kanske de har lärt sig något av alla studiebesök i skogar då ;)
 
Re: Göra bete av \"skog\"

I kväll har vi varit på visningen!! Detta ställe kändes helt rätt och vi ska absolut bjuda på det!

Vi gick inte runt hela ägorna i kväll (ska åka dit en gång till och gå runt hela), men vi promenerade en del i skogen och såg lite översiktligt vilken typ av skog det var, man kan väl kalla det blandskog (både löv och granskog i olika områden).

Det var några små gräsplättar/ängar i skogen så det går nog endå att få fram naturbete. Detta skulle ju inte räcka på lång väg, men man har ju något att utgå ifrån. Det var även en del stenmurar som gick på ägorna, och det såg faktiskt ut som att vissa delar en gång varit bete (stället har för mååånga år sedan varit en "riktig" gård). Det var där det mest växte lövskog. Det fanns även "riktig" granskog med båbärsris under osv.

Sen var det också ett par kalhyggen, varav på det ena det inte var ny skog planterad. Där skulle man nog kunna göra som Inte_Ung gjorde och låta hästarna gå där någon eller några vintersäsonger så ska det förhoppningsvis börja växa...

Det här känns jättebra, och även om jag skulle få köra iväg hästarna ngn mil till sommarbete de första åren så känns inte det som hela världen...

Tack än en gång för alla tips och idéer.
:)
/Lotta
 
Re: Göra bete av \"skog\"

Glöm inte att det är krav på att anlägga ny skog på kalhyggen! Om du istället tänker göra bete av det så går det säkert men kolla först med våra myndigheter. Prata med Länsstyrelsen de skall veta vad som gäller. Eventuellt måste du prata med Skogsvårdsstyrelsen också.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har en bit skog på min mark som jag långsiktigt skulle vilja göra hage av, då jag har mer användning av hagmark än skogsmark. Är...
2
Svar
36
· Visningar
3 771
Hästmänniskan Hej! :) Hoppas ni kan hjälpa mig att bli lite klokare och kanske kan komma med tips. Jag och min sambo har precis köpt ett jättefint hus...
Svar
11
· Visningar
2 198
Senast: Ainon
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 519
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 087
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp