Göra bete av "skog"

Chlo

Trådstartare
Göra bete av \"skog\"

En konstig fråga kanske, men kan man göra bete av skogsmark?

Har hittat ett hus med mark som vi ev skulle kunna tänka oss att köpa, men det finns inget bete :(. Dock finns det skog på 12 ha, och totalt är det ca 13,2 ha mark. Jag har ännu inte varit på visningen så jag vet inte ännu hur skogen och den övriga marken ser ut (om det finns några små gräsängar osv).

Jo, till er som har lite erfarenhet av marker och skog. Kan jag ens tänka tanken att göra bete av skogsmark?? På något sätt fixade ju bönderna det förr i tiden, och det borde vara lite lättare i dagens läge? Eller skulle detta kosta en hel förmögenhet :crazy:? Någon som har någon åsikt? Det kanske är en helt omöjlig idé jag har?
 
Re: Göra bete av \"skog\"

jodå, visst går det. det blir då ett naturbete istället för kulturbete som vi har med tråkiga hagar utan något att ta skydd av. men du måste röja. ring till kommunen och hör efter med tjänster. eller ring till någon skogsbrukare. hästarna måste kunna gå imellan träden, det måste kunna komma in solljus för att gräs ska kunna växa. dessutom får det inte finnas låga grenar på träden, då hästarna kan skada sig. det går, men det är otroligt mycket jobb med det!
 
Re: Göra bete av \"skog\"

Kolla med grannar om de har betes mark du kan få arendera (stavas det så? )av dem, om det nu inte går att göra om skogsmarken till betesmark..
 
Re: Göra bete av \"skog\"

Kommunen? Vad har kommunen med hennes mark att göra? Vill man röja får man anlita något företag att göra sådant.
 
Re: Göra bete av \"skog\"

Klart du kan...du har ju all möjlighet i världen att fixa ett naturbete. Naturbeten är mycket vädefulla nuförtiden, och ett bra skött naturbete ger mycket jämnare produktion än vad tex en insådd vall ger under sommaren. Du kan även söka Restaureringsbidrag av Länsstyrelsen..alltså: du får pengar för att du restaurerar din mark...därefter efter 5 år har du möjlighet att söka miljöstöd som ger mer pengar. Länsstyrelsen ger kotnadsfritt råd och kommer ut till dig och kollar om det är värt att satsa på, eller bara röjja ned trädena utan pardon. Du får INTE börja restaurera INNAN du sökt stödet. När man restaurerar en mark med mycket skog ska man främst försöka få ned så mycket ljus som möjligt på backen. Träd ska ej gallras som vid en vanlig skogsgallring utan ställas i klungor. På www.sjv.se finn jättefina brochyrer som handlar om naturbeten och hästen som landskapsvårdare. Beställ hem dom, och snacka med Länsstyrelsen. Avverka träd kan man göra själv om man har tid/lust och ork. Är ett jävla slit. Är man lite fyndig kan man sälja trädena på rot och be tex nån såg komma dit och såga ned dom...då får man ju pengar samt avverkat och bortkört.
 
Re: Göra bete av \"skog\"

Det är inte säkert man kan få restaureringsbidrag. Detta är egentligen till för att restaurera mark som tidigare varit betesmark. Så har marken alltid varit skog så gäller inte bidraget.

Men ibland är de generösa på Länsstyrelsen så att fråga skadar aldrig.
 
Re: Göra bete av \"skog\"

Nä, det är sant...därför kan hon ju utnyttja Länsstyrelsen för en kommentar..jag menar då dom ändå åker ut och checkar läget. Fast hon kan ju kolla i skogen om hon ser gamla hägnader i form av stenmurar eller gärdsgårdar...kanske en artrik flora nånstans.
 
Re: Göra bete av \"skog\"

Tack alla ni som svarat på mina funderingar :)!

Jo det där med naturbete vore ju inte så dumt om det går att få till. Jag får kolla med länsstyrelsen om det blir aktuellt. Först och främst ska vi gå på visningen och se om stället är något att ha (huset vet jag är det, men jag bör kunna använda marken också). Ja, det ska bli spännande...

Annars får jag väl kolla vad grannarna har att erbjuda eller ha kvar hästarna där jag har dem nu, tills mitt naturbete är klart för bruk (om mååånga år kanske :crazy:?)

Nej som sagt, först ska jag kolla läget...
 
Re: Göra bete av \"skog\"

Tänk inte ens tanken. Du kan med tiden kanske få en hage där hästarna kan vistas och ha det intressant och mysigt, men det kommer såvitt jag kan bedöma aldrig bli något bete som hästarna kan livnära sig på. Fråga om det finns grannar som kan arrendera ut bete och ev. höskörd. Det är det bästa. Sköt skogen som den investering det är och du kan ha den till ved, till att avverka lite grand och få pengar att betala grannen med :-)Lycka till!
/nocke
 
Re: Göra bete av \"skog\"

Varför så snabbt avfärda iden? Det kanske tar några år innan gräset etablerat sig men sen är det naturbete som är mycket bättre lämpat som bete än vad åkrar är!

Vi har hästarna uteslutande på naturbetesmark och undviker åkrarna av flera skäl. Åkermarken ger för kraftigt gräs och hästarna tvingas inte röra sig alls lika mycket.

Men visst har skogen ofta ett högt värde just som skog och det får man ta med i beräkningen.
 
Re: Göra bete av \"skog\"

Vi har bådde natur och ängsmark.
Naturbetet består av skog och buskar av olika slag och ett flertal gräsplättar, en härlig terräng för hästarna att bygga upp sina muskler på och dom lär sig lyfta på fötterna.
vi har dom i skogshagen efter sommarbetet och vi ställer ut rundbalar som dom kan äta på om dom skulle bli hungriga, men oftast så står gräset o löv och annat grödda först på deras meny..
 
Re: Göra bete av \"skog\"

Min pojkvän jobbar som maskinförare i skogen, dvs han e en "skogshuggare" å han säger att ska man anlita en firma som hugger ner skogen blir det jäääävligt dyrt om man inte har kontakter...
 
Re: Göra bete av \"skog\"

Prata med mitt skogstroll nu, å avverkar du kommer gräset fort som fan, men stubbarna blir ju kvar.

Kostnad kan man inte säga för de beror på så himla mycket.
Sen om du har tur får du ju tillbaka de mesta du lagt ut på å avverka...

Det kan stå här: www.svo.se
 
Re: Göra bete av \"skog\"

Nej man behöver inte ha kontakter, det räcker att anlita ett seriöst skogsföretag. Jag brukar använda Södra och de lurar inte folk.

Om det är riktig fin skog så skall det inte gå jämt ut att avverka utan det skall ge ett överskott. Ett netto på klart över 50 000 kr per ha är rimligt.

Dock är det lag på att man planterar skog igen efter en avverkning och kontakt måste ras med skogsvårdsstyrelsen om man avverkar mer än 0,5 ha. Jag tror inte de ställer till med problem om man vill göra betesmark av skogen.
 
Re: Göra bete av \"skog\"

Läste biologi på universitet förra året och ekologen vi hade i ekologi sa då att man ska göra som följer när man ska göra om skog till bete:

Avverka de träd som ska avverkas, lämna de kvar på marken (!! inte flytta några näringsämnen bort från jorden, eftersom gran och tall växer på näringsfattig podsol och gräset som ska upp behöver all näring det kan få), sedan eldar man och släpper på djuren (i början lär de ju behöva stödutfodras). Djuren underhåller marken med tanke på att hålla gran osv nere och näringssätter marken så att gräset kan växa.
 
Re: Göra bete av \"skog\"

Fast nu visste hon ju inte om det var ett gamalt naturbete eller bara vanlig skog. Om man ska få restaureringsbidrag (dvs om det är ett naturbete) så får man inte lämna kvar träd eller ris eftersom det ses som gödning...samma gäller att stödutfodra.
 
Re: Göra bete av \"skog\"

Fast så som han beskrev det skulle det bli ett kulturbete. Jag tycker det verkar dumt att inte få lämna träd kvar? Så mycket gödning är det ju ändå inte och att ta bort alla träd gör ju att marken blir totalt näringsfattiog eftersom jordlagret är så tunt..
fast sen fick vi ju besöka en plantering som lagstiftarna tyckte var jättebra på pappret, när de sen fick åka dit och titta på den förstod de att det inte var särskilt bra när de fick se den friska (det beror iofs på vad man menar med frisk) skogen bredvid där artrikedom var 10 ggr större ungefär.
 
Re: Göra bete av \"skog\"

Man kan inte generalisera som du gör. Tall växer ofta på näringsfattig mark men gran däremot växer främst på mer näringsrik och lite fuktigare mark. Gran trivs inte alls på torra marker.

Sen rent generellt så finns den största delen av näringen i marken och inte i träden i en svensk skog. I regnskogar är det däremot tvärtom.

Sen är det väl rätt självklart att artrikedomen blir sämre om man tar bort skogen! Det tar rätt lång tid att få tillbaka artrikedomen men när man väl fått till ett bra naturbete så kan artrikrtedomen vara mycket större än i skogen.

Jag anser nog att din biologikurs missat en del. Särskilt det du skrev om att gran växer på näringsfattig mark. Det stämmer inte alls med hur många granskogar i södra Sverige ser ut i alla fall.
 
Re: Göra bete av \"skog\"

Ja, granskog i södra Sverige växer på näringsrik humus eftersom den är planterad där ;) Marken blir så småningom en relativt (mot äng/vall) näringsfattig podsol. Tall är ju dock betydligt tåligare så det är klart den växer på ännu mer näringsfattig mark (och även blötare, torrare etc). Sen beror det ju på vad det är för typ av skog. Vissa granskoghar är mer/mindre näringsrika än andra. En "blandskog" (gran, tall, blåbär, björk, rönn) är ju näringsrikare än en ren granskog (gran, tall, lingon). Så jag håller med dig, man kan inte generalisera som jag gjorde, men om man jämför granskog och äng/vall så är den förra betydligt näringsfattigare. Men att göra kulturbete av granskog är ju, som sagt, bättre än att försöka göra det av tallskog. Om det växer en eller vide i skogen har den med största sannolikhet varit bete tidigare.

Mitt exempel om artrikedom var angående två olika sorters plantskog. De var gallrade på olika sätt osv. Där de hade gjort "rätt" var artrikedomen väldigt låg och skogen 'tråkig', granen växte dock som den skulle (högre avkastning). I skogen som var gallrad som den skulle, men med lite töjande på "regelverket" så var artrikedomen riktigt stor och skogen 'rolig'. Däremot växte inte granen lika mycket och såg kanske inte likadan ut (lägre avkastning).

Självklart blir artrikedomen större på ett naturbete än i en ren skog, eftersom blandingen av olika typer av miljöer är större på ett naturbete.
 
Re: Göra bete av \"skog\"

Jag har gjort naturbete av c:a 1ha hygge som jag fick ta över från förra ägaren.
Marken är omtaxerad från skog till bete.

Allt virke var så klart borta, det var ju därför som det var hygge.
Men riset låg kvar, mycket ris var det.
Och så använde jag hygget som vinterhage för lösdrift i en säsong.
Och allt bajs som producerades då gav tydligen gödning åt marken, för nu växer det då bra med gräs där i backen.
Man kan väl sprida ut sitt gödsel där i några säsonger och så i med extensivblandning, så borde det växa så det knakar.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har en bit skog på min mark som jag långsiktigt skulle vilja göra hage av, då jag har mer användning av hagmark än skogsmark. Är...
2
Svar
36
· Visningar
3 767
Hästmänniskan Hej! :) Hoppas ni kan hjälpa mig att bli lite klokare och kanske kan komma med tips. Jag och min sambo har precis köpt ett jättefint hus...
Svar
11
· Visningar
2 198
Senast: Ainon
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 513
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 029
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp