Göra fotohemsida

Haukur

Trådstartare
Hmm.. jag har tagit på mig det smått omöjliga uppdraget att snickra ihop en hemsida där min sektions teknologer kan lägga upp bilder från diverse fester och annat skoj som arras på skolan.
Big problemo dock, jag har aldrig gjort en hemsida, inte ens en blogg.:crazy:

Tanken är att hemsidan ska ha en startsida med nån flashig bild och så en "meny" för varje år (nu ibörjan blir det ju bara 2006 men tanken är att sidan ska finnas länge och att man ska kunna lägga upp bilder från tidigare år också). Under varje år vill jag ha underrubriker för respektive kalas/tillställning och givetvis under dom sen alla bilder. Men så var det d där med att alla ska kunna lägga upp bilder på sidan också, alltså inte bara jag. Hur gör man sånt? Helst ska det vara någon slags användare man skapar så man ser vem som lagt upp vilken bild å så jag kan kasta ut dom som missköter sig;).

Är det över huvud taget möjligt att göra en "sån här" om man aldrig sysslat med hemsidor förut? Någon som vet nån guide eller själv kan skriva ner nåt "steg för steg" eller åtminstone förklara i "dataspråk" eller nåt annat klurigt hur man gör. Jag fattar nämligen ingenting:angel:
 
Sv: Göra fotohemsida

Oj :crazy:
Undrar vad du får för svar av Bukes expertis
det låter avancerat det där.
Även om jag har micr. frontpage som jag arbetar i
så tror jag inte att jag skulle få in det där med
att andra ska kunna lägga in bilder.
Det blir som här på Buke då......någon form av gästbok och en rejäl server..webhotel-abonnemang.??
som sagt inressant att följa svaren.

Lycka till!
 
Sv: Göra fotohemsida

Basilika skrev:
Men det kräver en admininstratör som sköter det.
Det betyder alltså att folk måste skicka bilder till mig och jag lägger upp dom? Eller? Så går det nämligen inte att ha d då folk ofta vill lägga in 10-60 bilder åt gången och det orkar jag inte sitta med..
 
Sv: Göra fotohemsida

Ja men med jalbum är det i princip bara tre klick och så är det klart. Men bara du kan bestämma hur du vill ha det!
 
Sv: Göra fotohemsida

Möjligt och möjligt. Klart det är möjligt, men med vilken insats? Hur mycket får det kosta respektive hur mycket tid vill du lägga ned på det? Kan du koda html? Vet du något om databaser? Har du någon som helst koll på något av PHP/SQL/ASP/.NET?

Ska du bygga helt själv vill du troligen bygga upp en databas med bilder och användare, bygga några (lämpligen dynamiska) sidor där teknologerna kan logga in, lägga in bilder, ta bort "sina" bilder, ev skriva in bildkommentarer/bildtitel och kategorisera vilken fest (och datum) bilderna tillhör, några serverscript som ev modifierar och katalogiserar bilderna när de läggs in, och så själva hemsidan där bilderna visas (kanske med inloggning? eller ska den vara öppen för alla?).

Det finns troligen gott om färdiga program som klarar hela eller åtminstone delar av ovanstående. Men troligen får du betala en peng för dem alternativt stå ut med en del reklam. Jag har själv inte provat eller ens orienterat mig på den marknaden, men kanske finns det någon annan här som kan ge dig tips på mjukvara.
 
Sv: Göra fotohemsida

Bättre att bygga eget i PHP och MySQL
Fast det gäller förstås att kunna det med :)
 
Sv: Göra fotohemsida

Ja, det skulle jag gjort. Då får man det precis som man vill och kan bygga ut och bygga till allt eftersom man har tid, lust och inspiration. Men har man aldrig gjort något som har med dynamiska sidor, databaser och authentisering innan (åtminstone någon av punkterna) så kan det vara ett nog så tungt jobb att hugga tag i, på gränsen till oöverskådligt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag nu har köpt mig en gammal stuga med en väldigt stor karaktär så kändes det inte som att det fanns några alternativ - stugan bara...
2
Svar
28
· Visningar
2 150
Senast: cassiopeja
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 038
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 101
Senast: Pratsch
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp