göra om golv i "spaltladugård" så att det blir plant?

bapro

Trådstartare
Hej. Vi funderar på att hyra en stor gård som har en ladugård där det tidigare stått köttkor "på spalt". Själva ladugårdsdelen har mycket bra takhöjd. Det är "stenväggar" med isolering och mycket fräscht. Det som skulle behövas fixas till är egentligen bara golvet som alltså är väldigt ojämnt. Det är en gång som står upp i mitten (ca 20 cm) och även en gång med samma höjd längs med ena långsidan och "gropar" mitt emellan som det har legat "spalt" över. Nu till frågan, vad kostar det egentligen och vem anlitar man för att göra golvet plant och lämpat för häststall istället?
(enklast är nog att "bila bort" de två gångarna som står upp och fylla ut hålrummen med det materialet samt cement?)
Ladugården är stor, ca 15 m bred och 30 m lång så det kommer att bli en fin öppen yta (väääldigt bred stallgång) om man ställer boxar längs med långsidorna där alla boxar då får fönster. Tanken är att sedan köpa "färdiga boxar" från en boxleverantör och ställa in. Är det någon här som nyligen gjort något liknande (gjort om golvet i ladugård) och kan hjälpa mig med lite info så är jag ytterst tacksam! Gärna så snabbt som möjligt!!
Tack på förhand =) :bump:
Erica
 
Sv: göra om golv i "spaltladugård" så att det blir plant?

Hej, vi gjorde precis detta projektet förra året och flyttade in i stallet nu i våras.
Vi ( ja, alltså firman vi anlitade som jobbar med betong) bilade bort "klackarna" så gott det gick och gjöt om hela golvet.
Vårat stall är 13 meter långt och 10 meter brett, så det är mycket mindre.
Åtgången av betong kostade ca 23000 kr och arbetet 14000 kr (inkl moms) plus lite extra kostnader för hyra av någon maskin osv.
Vi köpte även färdiga box-sektioner, men med väldigt udda mått, pga. en massa bärande stolpar i stallet. Hade allt varit i standardmått hade det säkert blivit billigare.
Vi valde även plastplank för lättare underhåll. Priset för 6 boxar blev ca
83 000 kr. Sen gjorde vi foderkammare i samma material + 21000 kr (allt inkl. moms). Utöver detta tillkommer diverse dörrar och vipp-krubbor som vi valde.
När det gäller boxarna ingick inget arbete för montering, det lejde vi in en annan firma till.
Du kan kolla in resultatet på
http://www.pixbox.se/alb_show_id1045147_page0.html
Lycka till!
 
Sv: göra om golv i "spaltladugård" så att det blir plant?

Om jag vore i dina kläder så skulle jag hyra en bilningsrobot, bilning är ett otroligt tungt jobb så roboten är värd varenda öre. Är ni 2 st som kan köra roboten i skift så går det fort att bila bort det gamla golvet.

Om det blir lite ojämnt när ni bilar gör inte så mycket.

Sen tar ni bara dit en betobgbil och pumpar in det nya golvet genom fönstret, se till att armera ordentligt och att koppla in armeringen till stallets potentialujämningssystem så att golvet blir jordat.

Ett annat alternativ till bilningsrobot är att använda demoleringsmedel typ snigeldynamit och göra en sk tyst sprängning av golvet... lugn, det är inga terroristgrejjer utan googla på Snigamit eller Demex så ser du vad det är för nått.

Om ni kör en tyst sprängning av det gammla golvet så kan ni ju med fördel hyra en bobcat eller någon annan mikrolastare så behöver ni inte bära betongskrotet för hand, det skulle kunna funka med en liten 1 tons minigrävare med schaktblad också.

Vid inomhusjobb så är dessa små minimaskiner guld värda... leja bort byggjobb är inget bra då byggjobbare är väldigt dyra, man kan själv ta tjänstledighet från sitt vanliga jobb väldigt länge innan en "byggare" är betald
 
Senast ändrad:
Sv: göra om golv i "spaltladugård" så att det blir plant?

Visst är det bästa sättet att ta bort det som är upphöjt på golvet. Vi bilade bort foderbord och båsgolvet i våran gamla ladugård samt kärrade ut alltihop. Vi jobbade snabbt men det var mycket slitsamt! Inget jag kan rekommendera. Har ni råd; ta dit professionell hjälp och stå och titta på istället.
 
Sv: göra om golv i "spaltladugård" så att det blir plant?

... eller hyr in rätt utrustning för jobbet, dvs bilningsrobot och bobcat...
 
Sv: göra om golv i "spaltladugård" så att det blir plant?

tack för svaret! Erat stall blev ju jättefint! Vartifrån beställde ni boxarna? :D
 
Sv: göra om golv i "spaltladugård" så att det blir plant?

går en bilnings-robot in genom en normal stalldörr ? Kan man själv "köra" den. Jag menar tror ni dom lånar ut till vem som helst?

Någon som förresten vet hur lång tid det tar att få ett besked av länsstyrelsen, för visst är det det man måste ha om man vill bygga mer än 4 boxar...? Är det nåt mer man bör tänka på?? :)
 
Sv: göra om golv i "spaltladugård" så att det blir plant?

När jag tittade på robot sist för att hyra så räckte det med 60 cm bred dörröppning (boxdörr = 120 cm) och roboten behövde ca 3 kvadratmeter stort utrymme för att kunna arbeta ordentligt. Som extranummer så klarade den roboten av att ta sig fram i många trappor för egen maskin.

Förutom att bila med hydraulisk hammare så kunde den utrustas med sax som klipper sönder armerad betong :d samt utrustas med skopa för att skyffla ut skrotet efteråt.

Det var en Brokk 50, vissa hävdar att en person med en sådan robot klarar av att utföra samma jobb som 8 byggjobbare...

Hyran hamnade på 2000 per dygn, men man hinner med en väldig massa jämfört med tradionell bilning där man jobbar ett par minuteråt gången innan man måste pusta pga att svetten rinner ner i ögonen och skyddsglasögonen är så fulla med klet att man inte ser handen framför sig.

Jag har bilat en del, jag har t.o.m. en egen bilningsmaskin, men det är ett aptungt och skitigt jobb. Om man inte vattnar betongen så är man täckt av ett flera mm tjockt lager betongdamm på 5 sekunders bilning - vattnar man betongen så är man istället täckt av ett par mm gyttja... så många gånger när jag har tagit ner väggar som kanske inte har varit så väl armerade så har jag föredragit att helt enkelt slå sönder väggen i småbitar med slägga, då kan man bli av med lite ilska också - bättre än boxboll :laugh:

Så bilningsroboten är värd sina pengar !

Den är ungefär lika svårkörd som en grävmaskin och en sån lär man sig att hantera hjälpligt på en förmiddag... därmed inte sagt att man platsar i maskinförar-SM där man ska stänga tändsticksaskar med skopan, men man blir tillräckligt bra för göra enkla jobb utan några jättekrav på precision.
 
Senast ändrad:
Sv: göra om golv i "spaltladugård" så att det blir plant?

I västra Götaland var det ca 12 veckors "behandlingstid".
 
Sv: göra om golv i "spaltladugård" så att det blir plant?

om jag vore du så hade jag inte genomfört planen. Om du bara har möjlighet att hyra byggnaden så lägger ni ner oerhört mycket tid och pengar på något ni inte har rätt till efter att ägaren sagt upp kontraktet. Det är som att kasta pengarna i sjön...
 
Sv: göra om golv i "spaltladugård" så att det blir plant?

Faktiskt helt rätt, det är vansinnigt mycket pengar och arbete som du kan bli av med. Om man inte kan göra någon deal med ägaren om att h*n är med och betalar för upprustningen.
 
Sv: göra om golv i "spaltladugård" så att det blir plant?

*kl*

Besittningsrätt.... det är inte bara att slänga ut hyresgäster, så länge man betalar hyran i tid så ska det ganska mycket till innan man kan bli utslängd.

I de flesta fall så gäller även besittningsrätten vid en försäljning varvid den nya ägaren får ta över med hyresgäst och allt.

Man har ju även möjlighet när det är en gård att ha den på arrende - mark, hus, lagård och hela kittet kan då ingå i arrendet och ett gårdsarrende är inte bara att slänga ut någon ifrån.
Dessutom vid ett arrende så är ägaren skyldig enligt lag att betala för åtgärder som höjer brukningsvärdet, i gengäld har ägaren då rätt att höja arrendet.

Faktum är att en väldigt stor del av alla bönder i Sverige inte äger all sin mark och ofta inte ens äger bostadshuset och lagår`n utan arrenderar i stor utsträckning.

Det är fortfarande ganska vanligt med bönder runt städer som arrenderar hela gården rakt av från kommunen, ibland på livstidskontrakt (vilket får tas över av maka/make om denne inte gifter om sig).

Så i slutändan handlar det mera om vad för kontraktsvillkor man kan få till... det kan vara lika säkert med att "hyra" som att äga, i synnerhet om det ligger nära stad så att man riskerar att bli exproprierad när dom får för sig att bygga ut staden.
 
Sv: göra om golv i "spaltladugård" så att det blir plant?

har du ett arrendekontrakt så gäller det under de år det är tecknat och kan sedan sägas upp av bonden som äger byggnaden. Dvs du kan bli av med det du laggt ner, har du ett fåårigt arrendeavtal så är det ännu mer riskfyllt.

hyr du så som en vanlig lägenhet så har bonden full rätt att säga upp en hyresgäst för att själv använda byggnaden. Oavsett om man betalar hyra i tid eller inte.

Så har man otur så kan man råka på en bonde som gärna vill få byggnaden tillfixad och sedan lånar ut byggnaden på arrende under något år för att sedan driva stallet vidare i egen regi. har bekant som råkat ut för detta!
 
Sv: göra om golv i "spaltladugård" så att det blir plant?

Ja, tänk på att skriva ett riktigt arrendekontrakt och ta gärna hjälp av jurist tex LRF-konsult eftersom ni har tänkt lägga en hel del pengar. En kompis till min hovslagare har gjort om ett större kostall till häststall och bla bilat bort och gjutit nytt golv. De anlitade enteprenör till detta och kostnaden för detta hamnade på drygt 100 000 kr.
 
Sv: göra om golv i "spaltladugård" så att det blir plant?

Riktigt så enkelt är det inte att säga upp en arrendator !

Har man 5 årigt avtal så kan detta sägas upp tidigast efter 4 år, om uppsägning inte sker så löper det vidare på 5 nya år efter att de 5 första har gått. Uppsägningen vinner ju då inte laga kraft förräns efter 5 år har gått dock... 1 års uppsägningstid mao.

Förutsättningen för att kunna säga upp arrendet är att ägaren ska bruka marken själv, bevisbördan ligger hos ägaren så denne måste kunna bevisa att h*n verkligen kan och ska bruka marken/fastigheten själv... annars har man nämligen rätt till ett förnyat 5 års avtal under sammanlagt 25 år.

En förutsättning för att kunna begära självinträde (när ägaren gör gällande att h*n ska bruka marken själv) är att obillighetsvillkoret är uppfyllt - m.a.o så ska det tas hänsyn till hur arrendatorn klarar förlusten.

OM arrendet ändå sägs upp så äger arrendatorn rätt till ersättning för åtgärder som har förhöjt brukningsvärdet, detta oavsett om ägaren har gått med på dessa åtgärder eller ens blivit informerad... m.a.o så har man rätt till ersättning för att ha byggt om den gammla kolagårn även om ägaren inte ens vet om att det har byggts något överhuvudtaget.

Med tanke på att det blir förbjudet att ha "kor" i spilta 2013 så har ägaren inte mycket möjlighet till invändningar... lagårn måste byggas om i vilket fall :D

Det som skiljer mellan få-åriga arrenden (minst 8 månader dock) och "riktiga" arrenden är löptiden, "uppsägningstiden" och i viss mån rätten till förnyat arrendeavtal vid utgången av det gamla avtalet - dock gäller alltid obillighetsvillkoret samt ersättning för byggnationer m.m. som arrendator har gjort.

Man får alltså inte "byta ut" en arrendator utan denna ska erbjudas nytt avtal utom vid självinträde, men då gäller obillighetsvillkoret m.m.
I det fall någon part är missnöjd med kontraktsvillkoren så kan man ta upp detta i arrendenämnden som då fastlår avgift m.m. som då måste följas av bägge parter.

Tyvärr så är det många som inte vet vad som gäller vid arrenden, det finns mycket missuppfattningar och vanföreställningar - överraskande nog är okunnigheten stor bland fastighetsmäklare :grin:

När det gäller vanlig hyra... så kan man inte slänga ut folk utan att förhandlat bort besittningsrätten innan i hyresnämnden.
Själv vete fasen om jag skulle gå med på att hyra en gård under såna premisser - ett hus definitivt ja men inte någon form av jordbruksfastighet.
Då år det 5 års arrende som gäller, om man inte specar någon löptid så blir det automatiskt 5 årigt avtal förresten.
 
Senast ändrad:
Sv: göra om golv i "spaltladugård" så att det blir plant?

Hej. Förutsättningarna för att hyra gården kommer att vara att kallhyran blir så pass mycket lägre för oss samt att vi skriver ett kontrakt på 5 år med fast och låg månadshyra vilket gör att det blir som en avbetalningsplan för oss på stallbygget under 5 år (allt vi lägger ut i rena pengar dras av med motsvarande summa på hyran) dock lär vi inte få betalt för "arbetet" förutom att vi får en jättefin gård där vi troligen kommer att bo betydligt längre än 5 år. Det är sådana långtidshyresgäster som ägaren vill ha, han äger massor med gårdar och har inget intresse eller behov av att sälja). Vi bor billigare än va vi skulle gjort om vi inte bygger om något och ägaren får en gård som kommer att vara värd väldigt mycket mer sedan och vara lättare att hyra ut för de pengar han begär (han kanske t o m kan ta mer i hyra). I dagsläget är det svårt att hyra ut ett så stort hus med ladugård för det han begär. Men som sagt inget är "färdigförhandlat" mmed ägaren ännu. Jag vill först ta reda på exakt vilka kostnader vi kommer att få lägga ut. Personligen lägger jag hellre en klumpsumma för att få ett fint stall och sedan lägre månadskostnad än att ha en hög månadskostnad hela tiden. :bump: Vi får se hur det blir... men tack för alla tips och råd... =)
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 547
Senast: Ajda
·
Anläggning Ja det är ju fasen vad velig man kan vara. Håller på att bygga ett litet stall på 50 m2. Ingång genom stor skjutport belägen åt vänster...
Svar
17
· Visningar
2 490
Senast: Buck
·
Anläggning För snart 6 år sedan flyttade jag och min familj till den drömgård där vi nu driver verksamhet. Gården var kraftigt eftersatt under ca...
Svar
11
· Visningar
3 476
Senast: Mariaauto
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 390
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp