Göran Lambertz och förgörandet av våldtäktsoffren

Ja vad som än hänt eller inte hänt så blir man lite yr i mössan av att försöka följa med i GLs vändningar. Han har stått för tvära kast förut, först med att ta strid för påståendet om hur många oskyldigt dömda det fanns i Sverige, och sedan med att ta strid för att Quick inte alls hörde till den kategorin. Även kring Palmemordet har han bytt sida några gånger.

Och den 24 januari i år - exakt en månad efter julaftonshändelsen - skriver han på sin blogg om Cissi Wallins bok:

"Efter att ha läst ut Cissi Wallins bok ”Allt som var mitt, Historien som inte får berättas” skrev jag BRAVO! på den sista sidan. Jag rekommenderar den varmt. Det är sex omständigheter som är upprörande i boken:
1. Att regelsystemet och rättsväsendet är som det är, och fungerar så som det gör för våldtagna kvinnor som berättar öppet vem som har våldtagit dem. (Och det gäller oavsett om Cissi Wallin blev våldtagen av Fredrik Virtanen eller ej.)
2. Att så många män är så hatiska, elaka och ofta även hotfulla.
3. Att de som har makten i medievärlden handlar så fegt som de gör – i Cissi Wallins fall bl.a. Sveriges television och hennes bokförlag – fast deras risker är ganska små. (Det skulle ta för lång tid att förklara bättre, beklagar.)
4. Att de misstankar som finns mot Fredrik Virtanen behandlas på ett så arrogant och okvalificerat sätt i den rättsliga processen.
5. Att så många, även kvinnor, klandrade Cissi Wallin för det hon gjorde. Och inte bara före #metoo.
6. Och att det företag som Aftonbladet använt för att utreda misstankarna mot Fredrik Virtanen uppenbarligen ljög under förtalsrättegången mot Cissi Wallin.
Man kan bli uppgiven för mindre. Men det är bättre att bli upprörd."

De två sista meningarna känns ju i alla fall som en lämplig sammanfattning också idag.
Han var ju i högsta grad involverad i fallet Quick redan från början och det är ju ganska många år sen så redan där var han fel ute tyvärr.
 
Allt med den här historien är så jäkla vidrigt. Jag blir äcklad av honom, och så himla arg över hur hans ”presskonferens” kunde direktsändas av flera statliga medier.

Och som vanligt undrar jag var alla män är i detta. Deras ständiga tystnad är lika vidrig den.
Leif GW har uttalat sig kritiskt och även haft konflikter med GL tidigare. Jag gillar verkligen hur Leif kan formulera sig.
 
Tystnad. Det jag sett har varit massor av kränkta vita män som dragit på sig offerkoftan över hur många "slampor" som anmäler våldtäkter som aldrig skett samt andra mindre trevliga uttalanden :crazy:
Jag menar vad alla andra män är, som inte håller med. De som inte är kvinnohatare. Varför säger de aldrig något? Varför är detta en strid som bara vi kvinnor ska ta, när män drabbas lika mycket av den toxiska maskuliniteten osv?
För att dra ett exempel från mitt jobb; de senaste dagarna har inte en enda man pratat eller tagit upp fallet med Lambertz, eller något annat likande fall tidigare. Det är alltid bara kvinnor som börjar prata om detta, och förargas eller diskuterar. Likadant på sociala medier. Övervägande kvinnor som tar striden.
 
Jag menar vad alla andra män är, som inte håller med. De som inte är kvinnohatare. Varför säger de aldrig något? Varför är detta en strid som bara vi kvinnor ska ta, när män drabbas lika mycket av den toxiska maskuliniteten osv?
För att dra ett exempel från mitt jobb; de senaste dagarna har inte en enda man pratat eller tagit upp fallet med Lambertz, eller något annat likande fall tidigare. Det är alltid bara kvinnor som börjar prata om detta, och förargas eller diskuterar. Likadant på sociala medier. Övervägande kvinnor som tar striden.
Jag såg en tråd på linkedin om fallet och där var det många vettiga män som svarat och visat hur missnöjda de var med det som hänt.
 
Jag tycker det hela kokar ner till: "Det är helt ok att namnge sin våldtäktsman - så länge du inte säger att det är jag" :meh:

"Presskonferensen" i trädgården var något av det absurdaste jag sett.
Exakt vad jag tänkte!

Om han var ärlig i det inlägget samtidigt som han gjorde det han gjorde bara någon månad innan - det måste finnas något där som gör att det liksom inte kopplar mellan de två situationerna? Tänker sig män att våldtäkt är något som bara sker under en bro utomhus? Att det står tydligt och klart "VÅLDTÄKTSMAN" på pannan på män som gjort något sånt? Att det där man gjorde under en natt hemma med någon som sov inte räknas? :banghead:
 
Jag
Förvisso är könsfördelningen i Högsta domstolen 11 män 5 kvinnor för närvarande. De tjänsterna har en trögrörlighet, men jag är säker på att det kommer att jämnas ut eller bli kvinnor i majoritet inom inte särskilt många år. Högsta förvaltningsdomstolen har 8-8, ordföranden är kvinna. Riksåklagaren och vice riksåklagaren är kvinnor. Andelen åklagare totalt var förra året 62 % kvinnor, 38 % män.

I senaste antagningsomgången för åklagaraspiranter var det storleksordningen 14-15 kvinnor och en man. Där började det höras röster om att det blir för skevt på andra hållet, men att kvinnor generellt har högre betyg både i skolan och på juristutbildningen och därför i större grad kommer i fråga för de statliga jobben som förutsätter tingsmeritering. Dvs bland annat domare och åklagare. Och den trenden kommer knappast att vända i första taget.

Justitiekanslern är kvinna. Chefsjustitieombudsmannen är kvinna. Jag har inte de aktuella exakta siffrorna på fördelningen av domare i tings- och hovrätter, men för några år sedan meddelades det att kvinnorna numera är i majoritet där också. Inget tyder på att detta kommer att ändras utan snarare förstärkas. Lambertz generation är - gudskelov - på väg ut i rask takt nu och de allra flesta har redan lämnat.

I sak i Lambertzfrågan så skulle jag kunna utveckla mig mer än jag hinner här. Men ja, jag blev också illamående och bedrövad av hans "pressträff" men tyvärr inte helt förvånad. Kändes som stor katastrofpotential redan innan den börjat sändas och sedan blev det ännu värre. Men på Flashback verkar hanu ha blivit den nya hjälten. Inget som någon "toppjurist" med självaktning borde se som en merit dock.
Lambertz genereation är på väg ut men ersätts av något ännu värre, ur askan in i elden.
 
Men har det bekräftats när i relationen han fick reda på informationen?
Jag har ingen källa att hänvisa till men som jag har förstått det så fortsatte relationen efter det att F fick reda på omständigheterna. Han har t ex varit med på möten hos frivården och parets grannar ska ha varit oroliga över att en dömd pedofil bodde i området.

Edit; hittade en expressenartikel där en i partiledaren bekräftade att F vetat om situationen under en längre tid och att förtroendet för honom var skadat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp