Göran Lambertz och förgörandet av våldtäktsoffren

Jag såg en tråd på linkedin om fallet och där var det många vettiga män som svarat och visat hur missnöjda de var med det som hänt.
De flesta män som jag umgås med protesterar och vill inte vara en del av den manlighet som våldtar och förtrycker.
Hittills har jag tack och lov inte hört någon säga att de står på Lambertz sida och att hon väl fick skylla sig själv som drack en massa alkohol tillsammans med en man som hon sedan sov över hos, vilket jag läst på vissa ställen.
 
Jag har inte velat uttala mig, främst för att jag inte orkat sätta mig in fallet, och det har jag fortfarande inte gjort. Men oavsett hur mycket han varit "omedveten" om att han gått långt över gränsen, så verkar han inte vilja erkänna att han skulle ha gjort något fel. Och han verkar ha lärt sig vad man ska säga för att verka vettig, men tydligen inte upptäckt att leva som man lär är bra.

Och vad jag förstått, är det väldigt sällan som kvinnor orkar utsätta sig för det ytterligare trauma som en anmälan är.

Kontentan av det jag försöker säga är att troligtvis att ett övergrepp med stor sannolikhet inträffat, och att media misslyckats med sitt uppdrag att granska makten. Tydligt är att GL lärt sig precis hur man ska göra för att komma undan med sådant här svinigt beteende.
Oavsett om det han gjorde var olagligt eller ej, så tvivlar jag starkt på att det var lämpligt beteende från hans sida. Och vad jag läst här, verkar det som att han framställer sig själv som offret...

Det får mig att tänka på Cuomo, som och verkar köra på strategin att "eh, jag är jättemycket för kvinnors rättigheter, så inte kan jag ha begått några sexuella övergrepp"...
 
Så osmakligt beteende. Han var väl rättshaverist redan i Quick-fallet? Knarka ned en alkoholist och belöna erkännanden med piller?

varför i hela friden händer detta? Varför? Hur kan han urskulda sig? Varför rusar media till en icke-händelse? Svensk media är verkligen usel. Fråga finska yle eller BBC om de hade åkt på ett sådant icke-event som en avdankad jurist ska ha ”presskonferens” i sin trädgård? Skäms På er Journalister.

För er yngre sången ”Maria går på vägen” Citat ur sången ” jag är kungens man, jag tar vad jag vill ha”. Dvs kung står för staten i dagens samhälle.


text
https://www.vagalume.com.br/dia-psalma/maria-gar-pa-vagen.html
 
Helt jävla otroligt att denna människa får hållas inför media på det sätt han gör. Min far var inblandad som advokat i Thomas Quick fallet, GL var en stor fet idiot redan då kan jag säga. Han skulle utan skrupler kunna sälja sin egen mamma och gå över döda kroppar bokstavligt talat för prestige och för att ha rätt. Jag mår riktigt illa av den här människan.

Och det här VET media om. Som sagt, helt otroligt att de låter han få de här orden. Oavsett om han är skyldig eller inte till just våldtäkt... Men, ja, det är väl tur att han gör bort sig själv i alla fall, finns väl ingen normal människa som kan tycka att det han uttryckt sig ha gjort på något sätt är rätt?
 
Helt jävla otroligt att denna människa får hållas inför media på det sätt han gör. Min far var inblandad som advokat i Thomas Quick fallet, GL var en stor fet idiot redan då kan jag säga. Han skulle utan skrupler kunna sälja sin egen mamma och gå över döda kroppar bokstavligt talat för prestige och för att ha rätt. Jag mår riktigt illa av den här människan.

Och det här VET media om. Som sagt, helt otroligt att de låter han få de här orden. Oavsett om han är skyldig eller inte till just våldtäkt... Men, ja, det är väl tur att han gör bort sig själv i alla fall, finns väl ingen normal människa som kan tycka att det han uttryckt sig ha gjort på något sätt är rätt?

Ja, jag tycker det egentligen är två skilda saker med friandet i våldtäktsmålet och att han tar ära och heder av hon som anmält. Det första visar hur svårt det är att faktiskt få någon dömd för våldtäkt och det andra hur media/etablissemanget av någon underlig anledning låter en instabil rättshaverist härja fritt (för det är det han framstår som).
 
Ja, jag tycker det egentligen är två skilda saker med friandet i våldtäktsmålet och att han tar ära och heder av hon som anmält. Det första visar hur svårt det är att faktiskt få någon dömd för våldtäkt och det andra hur media/etablissemanget av någon underlig anledning låter en instabil rättshaverist härja fritt (för det är det han framstår som).
Men han har ju inte blivit friad? Han kan fortfarande ha begått ett brott, det är bara så att det inte går att bevisa. Han verkar tror att detta betyder att han går fri, vilket han alltså i mina ögon inte gör. Förundersökningen las ned, jävligt tur för honom.
 
Men han har ju inte blivit friad? Han kan fortfarande ha begått ett brott, det är bara så att det inte går att bevisa. Han verkar tror att detta betyder att han går fri, vilket han alltså i mina ögon inte gör. Förundersökningen las ned, jävligt tur för honom.

Ja, ok jag var lite snabb där (hjärnan är inte vaken ännu :D). Men som sagt är det fortfarande en illustration över hur svårt det faktiskt är att bli dömd för våldtäkt. Och ja, sorgligt nog kan man även bli friad vid ett åtal trots att ett brott blivit begånget just för att bevisningen inte räcker. Men samtidigt anser jag att vi ska ha starka krav på bevisning om någon ska dömas (oavsett vilket brott det gäller).

Hans beteende efteråt är helt barockt. Jag undrar om han har någon begynnande demens helt ärligt.

Enda sättet att komma åt sexualbrott på allvar är en attitydförändring i samhället. Mycket för att det ofta blir ord mot ord och svårt att bevisa.
 
Ja, ok jag var lite snabb där (hjärnan är inte vaken ännu :D). Men som sagt är det fortfarande en illustration över hur svårt det faktiskt är att bli dömd för våldtäkt. Och ja, sorgligt nog kan man även bli friad vid ett åtal trots att ett brott blivit begånget just för att bevisningen inte räcker. Men samtidigt anser jag att vi ska ha starka krav på bevisning om någon ska dömas (oavsett vilket brott det gäller).

Hans beteende efteråt är helt barockt. Jag undrar om han har någon begynnande demens helt ärligt.

Enda sättet att komma åt sexualbrott på allvar är en attitydförändring i samhället. Mycket för att det ofta blir ord mot ord och svårt att bevisa.
Jag håller helt med dig. För mig är hans agerande efteråt det som framförallt får mig att se honom som skyldig, och för att jag är mer benägen att tro kvinnan i detta fall än mannen.
 
Jag är ju noll insatt i juridik. Men jag finner det ofattbart att han inte kan fällas för något.
Han har ju bett om ursäkt i sms, han har erkänt diverse saker i sin "presskonferens" och i i intervjuer.

Sen att han sa att hans "kladdande inte var av sexuell art" gör ju inte att mottagaren inte tolkar det sexuellt. Alla vi kvinnor är nog rätt medvetna att när det kommer oönskad beröring från en man så kan det eskalera från klapp på kinden, puss i håret etc till mer sexuella beröringar. Så redan vid minsta kroppsberöring kan man ju frysa till is och bli väldigt illa till mods just för att man vet att det kan braka åt helvete fort. Så om hon avvärjer de beröringarna han säger är totalt osexuella så kan ju hon så klart veta att det där kan snabbt bli värre.

Och VARFÖR ska man påtvinga en ensam, full och mycket yngre tjej som ser en som en fadersfigur "kladdet" när hon inte vill? Och vem ligger med sin "dotter"? Vem får ut ngt njutningsfullt av det och man är normal i huvudet?
Ja det hela är genomvidrigt och hemskt att vi kvinnor måste stå ut med den här skiten :rage:
 
Det har lyfts tidigare av feministiska röster, men ett av de stora problemen i rättsystemet är avsaknaden av kvinnor. Nu minns jag inte siffrorna och har inte tid att söka rätt på dem, men det är en skrämmande stor majoritet av män - ofta en bit över pensionsålder - som sitter på de avgörande stolarna. Män med förlegad kvinnosyn och män med en förlegad syn på männens rätt till kvinnor och kvinnors kroppar etc. Män som håller andra män om ryggen. Klart att inte Lambertz döms i ett system fullt av män(niskor) som ser upp till honom.
Så som svar på din fråga om vad du kan göra, engagera dig i din lokala rättssal. Jobba för fler kvinnor/män med en rumsren kvinnosyn i rätten.
Har du länk snälla? När jag letar själv så hittar jag t.ex. att det är något fler kvinnliga domare än manliga...
 
Förvisso är könsfördelningen i Högsta domstolen 11 män 5 kvinnor för närvarande. De tjänsterna har en trögrörlighet, men jag är säker på att det kommer att jämnas ut eller bli kvinnor i majoritet inom inte särskilt många år. Högsta förvaltningsdomstolen har 8-8, ordföranden är kvinna. Riksåklagaren och vice riksåklagaren är kvinnor. Andelen åklagare totalt var förra året 62 % kvinnor, 38 % män.

I senaste antagningsomgången för åklagaraspiranter var det storleksordningen 14-15 kvinnor och en man. Där började det höras röster om att det blir för skevt på andra hållet, men att kvinnor generellt har högre betyg både i skolan och på juristutbildningen och därför i större grad kommer i fråga för de statliga jobben som förutsätter tingsmeritering. Dvs bland annat domare och åklagare. Och den trenden kommer knappast att vända i första taget.

Justitiekanslern är kvinna. Chefsjustitieombudsmannen är kvinna. Jag har inte de aktuella exakta siffrorna på fördelningen av domare i tings- och hovrätter, men för några år sedan meddelades det att kvinnorna numera är i majoritet där också. Inget tyder på att detta kommer att ändras utan snarare förstärkas. Lambertz generation är - gudskelov - på väg ut i rask takt nu och de allra flesta har redan lämnat.

I sak i Lambertzfrågan så skulle jag kunna utveckla mig mer än jag hinner här. Men ja, jag blev också illamående och bedrövad av hans "pressträff" men tyvärr inte helt förvånad. Kändes som stor katastrofpotential redan innan den börjat sändas och sedan blev det ännu värre. Men på Flashback verkar han ha blivit den nya hjälten. Inget som någon "toppjurist" med självaktning borde se som en merit dock.
Intressanta siffror! Men hur kommer det då sig att vi inte kommit längre idag?
 
Det har inte gått att styrka att kvinnan inte varit i stånd att lämna samtycke som jag förstår det. Något i bevisväg måste verkligen ha fallit samman tänker jag eftersom det gick från högsta (?) misstankegraden till att helt läggas ned.
Men det här undrar jag över. Den nya samtyckeslagen! Ska inte den göra så att den anklagade förövaren måste bevisa att den andra givit sitt samtycke? Kanske någon annan vet det härinne. Vad var poängen med den viktiga lagen egentligen om den inte gör något skillnad i praktiken?
 
Känns som Lambertz blivit helt förvirrad på gamla dagar. Han var en respekterad jurist en gång i tiden som var relativt skärpt och kunde sin lagstiftning. Nu har han helt spårat ut.

En ganska hyfsad sammanfattning tycker jag.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ttshaverist-stammer-staten-i-handskrivet-brev

Sedan undrar man vilka dårar det är som hotat kvinnan, hur kan någon försvara Lambertz agerande? Än mindre hota offret.
Ja vilka är de idioterna som hotar kvinnan? Är det flashback mobben? Är det inte dags att hota och förfölja dessa människor istället? De kommer ju undan helt :cautious:.
 
Helt jävla otroligt att denna människa får hållas inför media på det sätt han gör. Min far var inblandad som advokat i Thomas Quick fallet, GL var en stor fet idiot redan då kan jag säga. Han skulle utan skrupler kunna sälja sin egen mamma och gå över döda kroppar bokstavligt talat för prestige och för att ha rätt. Jag mår riktigt illa av den här människan.

Och det här VET media om. Som sagt, helt otroligt att de låter han få de här orden. Oavsett om han är skyldig eller inte till just våldtäkt... Men, ja, det är väl tur att han gör bort sig själv i alla fall, finns väl ingen normal människa som kan tycka att det han uttryckt sig ha gjort på något sätt är rätt?
Jag har också släktingar som arbetat med honom och de är snarare mycket förvånade över hans beteende och säger att han alltid framstått som vettig om än att han verkar gilla uppmärksamhet.
 
Intressanta siffror! Men hur kommer det då sig att vi inte kommit längre idag?

Om du menar "kommit längre" med avseende på rättsväsendet totalt sett eller bevisningen i sexualmål eller något övergripande så är det nog ett lite för stort ämne att sammanfatta i ett inlägg.

Och oavsett om andelen kvinnor bland åklagare/domare/högt uppsatta juristtjänster skulle vara 100 %, så är det ju inte vi som sätter ihop lagstiftningen, utan bara har att tillämpa den på ett sätt som präglas av rättssäkerhet.

Och oavsett om andelen kvinnor i samma kategori skulle vara 100 %, så kan vi ju inte göra något åt att Lambertz eller individer med samma beteende finns. Mer än begära dem häktade när det finns skäl för det, och åtala/döma dem när bevisningen räcker för det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp