• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare v_NiniZ_v
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 10 316
V

v_NiniZ_v

Någon som använder eller HAR användt Gogue? Är den bra? vad skulle ni ge för poäng mellan 1-10 ?

Nina

Sv: Gogue..

EQtrain-gogue.jpg

så ser den ut.

8 poäng tycker att den funkar bra. Den hjälper hästen att arbeta med ryggen utan att vara stum!!

okej . Har funderat lite på att köpa den men behöver veta lite om vad andra tycker om den :) Bättre än halsförlängare?

Används vid longering Och ridning för att få hästen att länga &sänka nacken och arbeta mer med ryggen, Om den har svårt för sig att söka sig neråt/framåt. har hört att den kan vara bra när man omskolar travhästar till ridtravare.

som på bilden....remmen sitter fast i sadelgjorden

Går det alltså sadelgjord-bett-nacke-sadelgjord osv? tycker det ser väldigt krångligt ut.

Ja, precis. Den fungerar som en chambon fast denna har även koll på var hästen har nosen, och hästen kan inte sänka sig hur mycket som helst.

390393.jpg

Senast ändrad:

Använder vid longering och älskar den !

Den är ordentligt ställbar = sitter så hårt/löst man vill och så spänner den in nacken istället för nosen. Vanliga hjälptyglar drar ofta mulen bakåt, men denna drar nacken framåt neråt med näsan väl framme. Min häst trivs iaf.

Ett minus på hö*ks gouge tycker jag är att spännena är ganska tunga och rassliga, plastspännen skulle varit bättre.

Och föresten, vet någon hur man uttalar ordet gogue ? I mitt stall säger vi mest typ 'den där gogggoggen' eller 'den där gagongen' :D och jag gissar att inget av det är så rätt !

Pansi skrev:
Och föresten, vet någon hur man uttalar ordet gogue ?
Alla jag har hört säga det säger gog rätt och slätt så jag förmodar att det ska vara så :)

Använde gogue i en kort period förra året då min häst var mkt tittig och inte riktigt verkade förstå att det var bekvämare att sänka halsen. Han utvecklade underhals pga han gick med huvudet upp och halsen helt stel och kollade på alla läskiga saker. Red honom med gogue 2ggr/vecka under en mnd tid, och det hjälpte faktisk jättemkt, han "kom på" att det var bättre att gå avslappnad. Absolut bästa hjälptygeln enligt mig! :)

tack till ALLA! hoppades på domma tipsen!

och du som nämnde att "minus på hööks gogue".. :( jag som skulle köpa just DEN! men men.. då vet jag att jag ska leta nån annanstans! :D

ha det gott!

Jag sätter en 7a.
Den hjälper hästen att söka sig in i den rätta formen , men det är jätte lätt att spänna för hårt , som många ryttare gör.
Själv tycker jag halsförlängare är bättre och biligare! :bump:

Jag rekommenderar att du använder chambon istället. Gougen hindrar hästen från att sträcka fram nosen, därmed hindras möjligheten till en korrekt och avslappnad överlinje.

Jag antar att du vill sätta hästens rygg i mer arbete. Det gör du ju bäst genom att sänka hästens huvud och förmå hästen att sträcka sin överlinje. Detta gör chambonen tillfredställande på de flesta hästar. Konsten ligger i att hästen tar drivning och aktiverar sig i stället för att bara springa fortare med sänkt huvud. Detta gäller förstås extra mycket för gougen. Den kräver mer av linföraren när det gäller kontakt och kommunikation med hästen, än vad chambonen gör.

Mvh Monika

Curtis skrev:
Jag rekommenderar att du använder chambon istället. Gougen hindrar hästen från att sträcka fram nosen, därmed hindras möjligheten till en korrekt och avslappnad överlinje.

Jag antar att du vill sätta hästens rygg i mer arbete. Det gör du ju bäst genom att sänka hästens huvud och förmå hästen att sträcka sin överlinje. Detta gör chambonen tillfredställande på de flesta hästar. Konsten ligger i att hästen tar drivning och aktiverar sig i stället för att bara springa fortare med sänkt huvud. Detta gäller förstås extra mycket för gougen. Den kräver mer av linföraren när det gäller kontakt och kommunikation med hästen, än vad chambonen gör.

Mvh Monika

Det är för att bygga upp ryggmusklerna på min travhäst.

Jag använde en gouge till min förra häst en del och det fungerade bra! Mycket bättre än graman.
På Strömsholm är det ett mycket välanvänt verktyg. Tycker generellt att många hästar verkar trivas bra med den.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en sadel jag vill ska bli mörkare och har läst att man kan använda paraffinolja till det. 1. Går det bra att använda på en...
Svar
2
· Visningar
266
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 938
Senast: Görel
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 495
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag letar efter en vettig uppstigningspall. Förr körde jag alltid Ikeas pall, men den har efterhand blivit klenare och ranglig i sin... 2
Svar
26
· Visningar
1 429
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka