• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare v_NiniZ_v
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 10 316
Sv: Gogue..

Är det någon här som använt gouge som hjälpmedel för att få hästen att sluta stegra? Och isådanafall, fungerade det? Har hört att hästen får betydligt svårare att ta sig uppåt om den har gouge men att gougen inte märks alls när hästen går som den ska, stämmer det? :confused:

har du bild som illustrerar hur chambonen ska sitta. när ska man använda den...ridning och longering eller enbart longering. går den bra i högre form också? Behåller hästen rygg/bakbensaktiviteten?

funderade på en chambon eller gouge till min buse, då han har svårt att söka sig framåt neråt och snodden bara drar ihop honom.
Men vilken är bäst eg? hur verkar dom?

Centaur skrev:
Använde gogue i en kort period förra året då min häst var mkt tittig och inte riktigt verkade förstå att det var bekvämare att sänka halsen. Han utvecklade underhals pga han gick med huvudet upp och halsen helt stel och kollade på alla läskiga saker. Red honom med gogue 2ggr/vecka under en mnd tid, och det hjälpte faktisk jättemkt, han "kom på" att det var bättre att gå avslappnad. Absolut bästa hjälptygeln enligt mig! :)

Åh vad bra då skall jag prova gogue, har en häst som e tittig och tycker typ brevlådor och soptunnor e stora monster..:banana:

v_NiniZ_v skrev:
Någon som använder eller HAR användt Gogue? Är den bra? vad skulle ni ge för poäng mellan 1-10 ?

Nina

8 av 10. Tycker den är super. Men poessoaselen är fortfarande favoriten, den får 9 av 10 :)

Vad är den stora skillnaden mellan den och en gummisnodd man fäster i sadelgjorden mellan frambenen?

när man rider så döms ju ryttaren, (särskillt i dressyr tävlingar), allstå en duktig ryttare, rider sin häst felfritt utan nån hjälptygel alls.

Gogue skulle jag kunna testa på min gamla travare =) då hon har jätte svårt för att böja nacken och få upp ryggen :) har mest kört med gramantygel men det e så krångligt. ska testa gouge och se om det funkar bättre ^^

Senast ändrad:

Att använda vid longering - kanske, men jag ser hellre att man använder chambon och reglerar med hjälp av drivning om hästen börjar gå för lågt.
Har själv ridit med gogue när jag jobbade som hästskötare på de hästar som "skulle ha" gogue, och det ä nog en av de värsta så kallade hjälptyglar jag varit med om. Upplever det som så lätt att de börjar spänna upp halsen med underhalsen och sen får en fulkrök vid nacken och liksom står emot.
Jag vill kunna sänka bakre delen av halsen på hästen och det är bra mycket lättare med chambon (vid longering) än en gogue, men i ridningen finns det andra sätt att komma åt bakre delen av halsen = överflödigt.

Gogue skulle jag kunna testa på min gamla travare =) då hon har jätte svårt för att böja nacken och få upp ryggen :) har mest kört med gramantygel men det e så krångligt. ska testa gouge och se om det funkar bättre ^^

Du kommer knappast få nytta av en gogue i längden med tanke på det jag skrev ovan. Om hästen är lite spänd/stel så den har lätt för att korta ihop överlinjen så kommer den göra det med gogue också.
Då är det NÄSTAN så jag tror man skulle få bättre resultat med graman - bara det att får man det så är det nog ryttaren snarare än gramanen i sig som åstakommer höjningen av ryggen.

Tips: tänk inte på "böjning av nacken" som detsamma som = höjning av ryggen. Tänk att hästen ska läänga halsen och söka framåt nedåt för att stretcha ut manken och ryggen, och därefter börja jobba på undervinkling av baken. Med en gogue får man som sagt ofta motsatt effekt även om det kan se bättre ut för ett otränat öga än en helt oformgiven häst.

Du kommer knappast få nytta av en gogue i längden med tanke på det jag skrev ovan. Om hästen är lite spänd/stel så den har lätt för att korta ihop överlinjen så kommer den göra det med gogue också.
Då är det NÄSTAN så jag tror man skulle få bättre resultat med graman - bara det att får man det så är det nog ryttaren snarare än gramanen i sig som åstakommer höjningen av ryggen.

Tips: tänk inte på "böjning av nacken" som detsamma som = höjning av ryggen. Tänk att hästen ska läänga halsen och söka framåt nedåt för att stretcha ut manken och ryggen, och därefter börja jobba på undervinkling av baken. Med en gogue får man som sagt ofta motsatt effekt även om det kan se bättre ut för ett otränat öga än en helt oformgiven häst.

har ni några bättre förslag jag kan använda på tanten? :p vill bara inte att hon ska gå med nedsänkt rygg och vara stel i hela kroppen hela sitt liv :crazy:

Nej, det förstår jag! Tyvärr är genvägar alltsomoftast senvägar, särskilt när det gäller formen. Lätt att få en oärlig form som ändå inte gör att hästen sliter mindre på sig, svårt (eller jobbkrävande åtminstone) att få till en ärlig form.
1. Sökning framåt nedåt, och öva på att länga hästens överlinje ordentligt. Försök håll koll på den sista biten av halsen precis framme vid manken - det är den du ska komma åt (som ska bli högre när hästen samlar sig lite men lägre när du vill rida "lång och låg") den kan vara förvånansvärt svår att komma åt på vissa hästar. Man kan sätta en tofs eller fläta i manen framför manken så ser man om den ändrar höjd i förhållande till manken! :idea:
När man kan få hästen lång kan man öva på att kontrollera hästens bakdel och bogar. Gärna lite bogen in och öva att böja häsetn ordentligt på volt utan brytning i böjningen (tänk på att böjningen ska vara jämn från nacke till svansrot), gärna lite skänkelvikningar på volt, övergångar med mera. Fortfarande med fokus på avslappning och längning i överlinjen. När kusarna accepterat den där "ärliga" längningen upplever jag det som lättare att genom övningar samla formen lite högre än att genom hjälpgivningen sätta hästen i en högre form.
Tänk på att skulle sadeln passa illa eller att hästen har blockeringr någonstans i överlinjen, då är det nästan omöjligt att få hästen i en ärlig form. Likaså om den känner sig låst av ryttaren på ett eller annat sätt (gäller även inspänningstyglar) varmblod upplever jag vara ännu känsligare än genomsnittet på den biten av någon anledning.?

Bara att öva på! Svårt att ge mer konkret svar på en så komplex fråga (och utifrån ekipaget) i ett enda inlägg. Någon bra tränare att ta hjälp av?

mig har den hjälpt massor.

min häst är fd galopphäst med massa muskelproblem och som har gått med huvudet rätt upp (jag har fått örat i munnen en gång :p).

När jag får ner huvudet på henne så blir hon lugnare, och när hon är lugn får hon ro att jobba rätt, dvs med hela ryggen.

Nu har jag den ibland ute, men hon är mkt lättare att få att jobba rätt nu, på volten söker hon sig ner direkt och man kan reglera lättare!

Samma med galoppen, det var fullt ös - medvetslös, men tack vare gougen så fick jag ner huvudet (eller rättare sagt, hon fick inte upp huvudet så himlans högt), och tillslut slutade rusandet, nu går hon i form i galoppen och det går inte i 190.

Föredrar den framför graman, för gramanen krävs det att man är mkt kvickare, med goughen så ger hästen sig sin egen eftergift så att säga.

Jag spänner som sagt var inte in min gough så mkt (har längst ut oftast)

Jag måste försöka få med tantens bakben så att hon kan höja ryggen och böja nacken. Så igentligen skulle jag behöva ha något som får med hennes bakben istället?! förslag på hur jag ska göra?!

Att få med bakbenen får du genom att rida grundläggande dressyr. Övergångar (från alla gångarter) och tempoväxlingar får igång bakbenen.
Aktivitet från bakbenen finns det ingen hjälptygel som kan fixa.

Så det är mkt mer idé att ta hjälp av en duktig tränare istället. Det kommer ni ha nytta av på alla plan! :)

Att få med bakbenen får du genom att rida grundläggande dressyr. Övergångar (från alla gångarter) och tempoväxlingar får igång bakbenen.
Aktivitet från bakbenen finns det ingen hjälptygel som kan fixa.

Så det är mkt mer idé att ta hjälp av en duktig tränare istället. Det kommer ni ha nytta av på alla plan! :)

Okej... tack :d

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en sadel jag vill ska bli mörkare och har läst att man kan använda paraffinolja till det. 1. Går det bra att använda på en...
Svar
2
· Visningar
266
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 938
Senast: Görel
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 495
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag letar efter en vettig uppstigningspall. Förr körde jag alltid Ikeas pall, men den har efterhand blivit klenare och ranglig i sin... 2
Svar
26
· Visningar
1 429
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka