Gold Medal bomvidder...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare sleepy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 5 275
S

sleepy

Är den vidaste bomvidden (32) i Gold Medal ordentligt vid? Minns at jag såg en Gold Medal dressyr i Hööks-butiken här i Norge, och at mankemålet til min islandshäst på 110 grader passet inn i bomvidde 32. :)

Kan det stemme? Eller har jeg gjort noe fel? :crazy:

Denne gangen vurderer jeg å kjøpe en begagnad Gold Medal flatback, antar att 32 i flatbacken är like vid som 32 i dressyren?

Sv: Gold Medal bomvidder...

Jag tvivlar starkt på att deras 32 är så vid... Testa Stubben 33/33,5 eller Albion XW, Globus 38, Prestige 37/38, Zaldi 33/34.

Vad VET du egentligen om bomvidden på Gold Medal??

Jag vet att normal bomvid (tror det ska vara 31, kommer inte ihåg) hos GM är lika smal som en Stubben 31. De hade ingen 32 inne så jämförde inte den. Men tvivlar starkt på att att det skulle vara såna skillnaden mellan bomvidderna. I övrigt brydde jag mig inte om att beställa en 32 då den ändå var för lång för hästen.

är det någon som har en Gold Medal eller kan berätta om den ändå?
läste här på Buke om en som var så hal..
hur är kvalitén överlag, hur den är att sitta i osv..?? vill veta allt! (tänker mest på allround el. hopp-mpdellen)
finns inte så mycket att läsa om dem.

GMs normala bomvidd är en 30, och jag har en hoppmodell bomvidd 32 på en bred kallblodstravare och nu när hon gått ner i vikt är den t.o.m. lite vid. Jag tycker den är jätteskönt att sitta i, den har perfekta, rejäla knästöd för mig.

GMs bomvidder är 30- normal
31- vid
32- extra vid

Flatbacken är ganska bekväm, har inte så stora stöd. Dock är det riktigt dåligt läder. Väldigt plastigt... Har lång anläggningsyta (17½ är 50 cm) ganska stora i sitsstorlekarna om man jämför med andra flatbacks.
Allroundmodellen som fanns i butiken här var felsydd och lädret hade veckat sig vid bakvalvet och den var ännu plastigare i lädret.

Det låter ju bra, jag har också kallblodstravare! :)

Hur är det med vadstöd då, har den såna??

Nej, inga vadstöd, tyvärr. Jag hoppar dock inte så högt att jag behöver såna. :p

De Gold Medal jag har sett har varit väldigt mjuka och fina i lädret i alla fall, speciellt vulstrena på hoppsadeln är supermjuka.

Men de ska inte sälja dessa sadlar mer på Hööks iom att de har de nya Horse Head sadlarna nu, i Borås sålde de ut de exemplar de hade kvar billigare.

Tycker ju att GM är bättre kvalitet än HH...

Anledningen till varför de är mjuka på vulstrena är för att det är mycket tunnare läder där.(på hoppsadeln iaf) Det första exemplaret jag tittade på kändes helt okej, men det är tydligen så att de putsar upp vissa nya exemplar (var när de precis hade kommit) så att folk ska bli impade. (De gör samma på Eurohorse med alla sadlar de visar där...) Men de vanliga exen som finns i butiken är väldigt hårda i lädret tycker jag.

inga vadstöd... :( görs det ofta hoppsadlar utan vadstöd?
jo, jag såg att de rear ut dem så det var därför jag ev. tänkte skaffa en, men jag vill ju ha vadstöd!
går det sätta dit såna? vad tar en sadelmakare för det ungefär?
fast då kanske det inte lönade sig i slutändan ändå.. :cry:

Men jag tittade på några i Borås butiken i förra veckan och de var fina och mjuka de med.

Problemet är att om man sätter dit stöd att lädret inte räcker till och då blir ju stöden synliga... Vilken inte är så snygg...
Om du vill ha en hoppsadel, med stöd, till samma pris kan du kolla på Zaldi och Globus.

Enda gången de var fina när jag kollade var när de precis hade kommit, sedan var jag på Väla och där var de int eupputsade och då väldigt hårda, och de som hänger här i butiken har nog hängt där ett tag och de är ju helt stenhårda och har en väldigt hal och plastig yta.

Det finns många sadlar, särskilt i den prisklassen, som inte ser fina ut när de är oputsade. :smirk: Och du har väl inte kollat på varenda butik i Sverige, har du det?
På de butiker jag varit in har de allihop sett okej ut, och jag är faktiskt nöjd med min.
Rätt skött blir också de fina, mjuka sadlar.

Liknande trådar

S
Utrustning Ser her nede under "mystiske storlekar" at ikke alle er helt fornøyde med "Haflinger"-salene. Og det skjønner jeg jo, for man forventer...
Svar
2
· Visningar
1 369
Senast: sleepy
·
S
Utrustning Hööks kan skaffe meg en MAXAM cob/haflinger, 16,5\", X-vid ...og jeg er i "tenkeboksen" igjen... :confused: Maxam-salen tilsvarer...
Svar
2
· Visningar
1 242
Senast: sleepy
·
S
Islandshäst Jeg holder på å bli sprø av å lese om saler og bomvidder og vinkler og setestørrelser og ullstopping og syntetstopping og puter (bossor)... 2
Svar
34
· Visningar
7 839
Senast: Balderum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • WE-tråden