Top-Reiter eller annen bomløs islandssal

Haha :bump:
Snart finns det alla möjliga fina bomlösa sadlar, med ryggradsfrihet, här i sverige! Och klart billigare än 20 000:- kan jag lova... Jag håller på å samlar på mig ;) sen ska ni få prova och se bilder!

Lägg skuggi på minnet! ;)
 
Aha :idea: då är du välkommen på ett besök till det vackra skåneland så småningom. Det finns flera här som vill prova bomlöst, så vi kan trumma ihop ett gäng.
 
De som läser detta och vill veta mer kan väl PM:a mig? Så missar jag ingen, sen när vi ska ut å resa...
 
Det finns ju olika typer av bomlösa sadlar. Jag undrar lite över för-och-nackdelar.

Dels finns typen Top Reiter eller Diddi-dynan, som jag inte skulle vilja kalla sadel utan snarare barbacka-pad.

Sedan finns det de som är gjorda för att vara bomlösa från början så att säga, tex Torsion. De borde rimligtvis vara OK eftersom de är framtagna för att användas i distansritt. Kanske inte så idealiska för ryttaren dock (en smaksak, förmodligen).

Slutligen de som är en kopia av bomsadlar men med mjuk bom, tex Keilir. Där känner jag mig mer tveksam. Blir det verkligen bra att använda en konstruktion som ursprungligen är tänkt för en bom men "ta bort" bommen? Jag har aldrig sett en i verkligheten, och har inte hört någon som har en, eller ens har prövat (förutom Safiren men det är ju lite annan prislass). Någon? De är helt klart snyggare, men det är väl knappast huvudkriteriet.

Frågan är vad som är bäst, från hästens såväl som ryttarens synpunkt. Åsikter? Erfarenheter?

Ett tips för er som har sadelproblem och behöver en akut lösning. Jag köpte en barbackapad med stigbyglar i en Westernaffär plus en anatomisk pad på Hööks, för att bilda kanal och fördela vikten. Summa pris ca 900. Den kombinationen har jag ridit med hela sommaren och hästen är både gladare, töltar bättre och har finare rygg. Dessutom är det suveränt bekvämt och konstigt nog lättare att hålla balansen än i en bomsadel. Ingen långsiktig lösning, eftersom det glider lite och inte ger mycket till stöd om hästen skulle få för sig att hoppa för läskigheter, men helt OK som nödlösning.
 
Hej!
För det första (såvitt jag vet än så länge, har inte hunnit prova dem själv ännu) så är TopReiter och Diddidynan inte lika varann i konstruktionen. TopReiter är mest som en "lapp" på hästen, inte särskilt uppbyggd och ger inte mycket stöd åt ryttaren. Diddidynan har (jag hört) en mjuk bomliknande konstuktion för att hjälpa till att lyfta sadeln från ryggraden. Dessa båda skiljer sig väsentligt från en barbackapad, framförallt eftersom de faktiskt går att sitta upp i från marken utan att sadeln far runt.

De torsion-liknande sadlarna är större och kraftigare, och fördelar nog trycket bättre. Man får dock lite sämre kontakt med hästen just pga att de är såpass tjocka. Dessa modeller ska dessutom alltid användas tillsammans med en pad som skapar en kanal för ryggraden. (Det skulle jag rekommendera till de flesta bomlösa sadlar)

Jag har ännu inte provat en av de bomlösa sadlarna med en flexibel bom, jag får förhoppningsvis en idag. Iden tycker jag dock verkar bra, får återkomma med rapport.

För både ryttare och häst är det nog viktigast att ryttaren sitter balanserat och bekvämt i sadeln, då skapas ju mindre spänningar som förs från ryttaren till hästen. Ur hästens synvinkel skulle jag vilja påstå att det viktigaste nog är att ryggraden går fri. Lite tyngre ryttare bör även ha en lite tjockare pad under, som hjälper till att fördela trycket litegrann...

Och detta med sittbenen... Många säger att när man rider barbacka/i bomlöst så "sticker" man hästen i ryggen med sittbenen... Och det gör man nog litegrann i början, men när man ridit ett tag barbacka börjar man få en mer upprätt och lodrät sits, precis som om man stod på backen! Och om man då börjar känna efter, så känner man att vikten flyttas över till "innanlåren". Så, sitter man korrekt i en bomlös sadel, så behöver man inte oroa sig för sittbenen!

Viktigt med barbackapaddar är att skaffa en pad som verkligen skapar en kanal över ryggraden, även när man tynger i stigbyglarna, annars hamnar trycket från sadelgjord och stigbyglar direkt på hästens ryggrad!!!
 
Och jag vill ha en Zaldi Safir! Kostar bara 25000......! Provsatt du den på VM? Jag gjorde, hans egen svarta. Den blå tyckte jag inte var alls lika skön. Det blir till att spara och gneta! Fast jag hittar säkert någon annan jag vill ha. Vad sägs om den klassiska sadeln som Bent Branderup utvecklat? Provred den för några år sedan och ville bara ha.....! Kort, bred och bra! Någon som provat Torsion? Den ser intressant ut! Fast jag trivs bra ändå i min Nordica. Den har inga spatlar bak som trycker i ryggen utan är svängd som en dressyrsadel. Den ligger stadigt på de flesta av mina hästar, men kunde varit lite bredare för en del. En billig o prisvärd sadel är Kingston dressyrsadel på Börjes. Passar korta, breda och runda ryggar. Pris ca 2500 - 3000 ny. Eller Uland Iceland hos Lillhästen i Stav. Den är kort men kanske inte lika bred men väldigt billig och prisvärd.

:bump: :bump: :bump: Anette :bump: :bump: :bump:
 
jag kollade också safir sadlarna på VM, men gillade inte iden med älghud riktigt. det är tydligen väldigt poröst och slits snabbt. sen tyckte jag att de var lite höga och kompakta men annars gillade jag konstruktionen.
oja :love: branderup sadeln är underbar, är just nu väldigt inne på den senaste, eponan, som jag dödslängtar efter att köpa, men tyvärr är plånboken inte så stor.
nån som prövat den på en islandshäst? tycker att den är underbar att sitta i eftersom den tillåter en helt lodrät sits och är utskuren så att låren kan hänga rakt ned.. faktisk den enda sadeln jag prövat som verkligen tillåter det, utan att man blir obekväm efter ett tag... fast jag är säkert väldigt efter i utvecklingen :o...
och sen gillar jag läderbommen. men storleks mässigt vet jag inte hur den funkar på en isis, har bara ridit knabstruper och nordsvenskar i den :confused: och dom är aningen större.. nån som prövat den på en isis?
jag har varit inne lite på nordica också, men jag tyckte den var lite bred i sitsen, det fanns inte riktigt plats för låren att hänga rakt ned, så man åkte bak på rumpan litegrand :o lite krånglig är jag allt :o men jag vill att allt ska klaffa, både för mig å pållen innan jag köper nåt.
just nu är det filt å pad som gäller, tills ja hittat nåt bättre :crazy: vad är det för pad som finns på börjes med kanal? som är bra att ha under bomlösa o liknande? det blir väl nån bomlös tillslut antar jag.....
 
Du kan få Safirsadeln i exakt vilket skinn och mönster du vill eftersom de handsys. Anledningen att jag valde älgskinnet är att det visserligen är "fulare" med lite ruggigt stuk de första åren, men håller i evighet och inte kräver så mycket skötsel. Det blir bara vackrare ju mer det används, och verkar vara lite mer "elastiskt" vilket behövs i en så rörlig sadel. Jag är mer praktisk än fåfäng :) och jag tror att Ann-Marie själv valt det för att sadlarna ska räcka hela hästens livslängd.
 
Du kan få Safirsadeln i exakt vilket skinn och mönster du vill eftersom de handsys. Anledningen att jag valde älgskinnet är att det visserligen är "fulare" med lite ruggigt stuk de första åren, men håller i evighet och inte kräver så mycket skötsel. Det blir bara vackrare ju mer det används, och verkar vara lite mer "elastiskt" vilket behövs i en så rörlig sadel. Jag är mer praktisk än fåfäng :) och jag tror att Ann-Marie själv valt det för att sadlarna ska räcka hela hästens livslängd.
 
Jag har faktiskt köpt en Torsion, men inte fått hem den än. Mycket spännande, eftersom jag inte har provat eller ens sett den i IRL. Men jag var faktiskt desperat efter att ha köpt sex sadlar och provat säkert tjugo på denna hopplösa häst. Eftersom det funkar så bra med padden tycker jag att det borde kunna funka. Jag kan återkomma med erfarenheter.
 
Re: Isafold Safir

Mja, lite väl långt att åka och prova sadel och jag är inte i sadelköpartagen just nu men drömma kan man ju! Är du nöjd med den? Hur länge har du haft den? För och nackdelar? Passar den lätt även på andra hästar än den är måttsydd till? Det brukar ju var en av fördelarna med bomlöst.

:bump: :bump: :bump: Anette :bump: :bump: :bump:
 
Det är helt rätt. Jag käner samma sak med min Nordica men hästarna trivs med den och den ligger stadigt på de flesta av mina. Men som på de flesta sadlar så åker foten framför den lodräta linjen när man tar stigbygeln och bara slappnar av. Så gott som alla sadlar har ju tyvärr stiglädren fästa för långt fram för att man skall hamna i samma korrekta sits som när man släpper stiglädren och där som du noterat inte Nordican något undantag utan man får liksom själv "dra bak" sin skänkel. Epona låter bra men jag upplevde att safiren var likadan om jag satt i säljarens egen i alla fall. Men hur den är med stiglädren på provade jag inte. Är de fästa längre bak på Epona så de följer lodlinjen? Bent sadel har väl de fästade så, om jag minns rätt. Det var ju några år sedan jag satt i den.....

:bump: :bump: :bump: Anette :bump: :bump: :bump:
 
Re: Moniq

Àstund finner du hos www.islandshestkonsult.se - de har då haft i alla år. Och jag rekommenderar Àstund classic, kortare med bra stöd, som en dressyrsadel. Om man vill ha en bredare bom, kan man kontakta tillverkarna på Island som gör den bomvidd man vill ha.

Lena
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, da er jeg her igjen med den umulige ponnien min. Unghest som siste uken har begynt å bete seg som hingst. Masse vrinsking hele...
Svar
4
· Visningar
485
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan På gården jeg står betaler man 3900 for ponni med 8 kg høy og 4100 kr for hest med 12 kg høy. Jeg ønsket å gi ponnien min 9 kg høy, men...
Svar
18
· Visningar
1 583
Senast: WBanna
·
Hästvård Er det noen som vet hva dette er? Ponnien har hatt det siden jeg kjøpte henne, men nå har det spredd seg litt. Den ene veterinæren jeg...
Svar
5
· Visningar
577
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Jeg kjøpte Sprenger bøyelig gummibitt med litt tungefrihet til unghesten min Når jeg prøvde henne gikk hun med et kjempetykt enkelt...
Svar
2
· Visningar
464
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp