Gold Medal Correction pad?

Ms_Antrop

Trådstartare
Nån som har klämt på den? Kvalitet? Hur tjocka är inläggen som man kan ändra på och hur många finns det? :bump:

Det fanns ju bara en storlek, passar den till en 17" sadel? Jag har en Thorowgood T4 av dressyrmodell.

Sv: Gold Medal Correction pad?

Dom är superfina! Finns fyra inlägg totalt, två på varje sida. Inläggen är inte så tjocka.

Passar en 17" sadel. :)

Jag skulle satsa på en korrektionspadd från Mattes, de är helt överlägsna i kvalité, hållbarhet och passform:)

Aha okej :) Men om man tar ur inläggen, blir den lika tjock som en vanlig pad då, eller smalare? Denna fråga gäller både G M-padden och Mattes-padden (har kikat på båda)
Ursäkta min dumma fråga, jag har aldrig klämt på nån correction padd öht, men jag tänkte beställa en på nätet eftersom jag inte har nån möjlighet att åka och klämma på nån inom den närmsta framtiden ;) Smidigt att fråga här ist...

Vet inget om GM's pad, men Mattes är helt underbara! :love: Använder min utan inlägg just nu och det motsvarar nog ungefär en vanlig pad. :)

Nu har jag iaf köpt en GM-padd :) Jag är mycket nöjd, inläggen var lagom tjocka och utan dem upplever jag padder som lika tjock som en vanlig padd.. Eller ja, iaf dom paddarna jag har hemma ;)

Hej,

Jag har själv tänkt köpa deras pad, men efter att jag har varit och nagelfarit deras pad, och det är inte tempurmaterial i den. Ett försök till att sälja en pad som innehåller ett tjockare skumgummimaterial ( ej latexliknande) och "fårskinnet" är gjort av syntet. Detta syns när man delar fibrerna (fuskpälsen) ned till det som borde vara skinnet och ser ett nät (med regelbundenhet) som fibrerna är fästa i. Hoppas att inga fler blir lurade att köpa en fuskpad.

mvh

Saltomortal

Såg att mitt inlägg var borta :( Tror jag nämnde försäljaren jag menar såklart att om man vill ha en bra padd borde ni titta på Ogilvy equestrian half pad! Den har jag köpt till min häst som rör sig mkt bättre och så är det skönare att rida nu:D massa kändis ryttare som har den och den är i sånt äkta tempur, den känns jättelyxig och har verkligen gjort skillnad för min häst och mig :D nån annan som testat den??

Är det så som du beskriver är det ju falsk marknadsföring. Har du kontaktat Konsumentverket (?) om din upptäckt?

Hej,

Nej det har jag inte. Det bästa sättet är nog att "rösta" med mina surt förvärvade slantar = inget köp ! Frågade lite i butiken, men personalen är ju mer intresserad av mode än att ha en rejäl diskussion om uppenbara produktionsprocesser(falsk varudeklaration) av de varor som säljs.
Gå in i butiken och syna padden noga själv, nu när du vet hur du skall kolla om det är äkta fårskinn eller om det är en bra fuskpäls.

Det är ju ofta att läderprodukter säljs som en "finare" vara än vad det är
- läderprodukter från indien är ju heller ingen höjdare, då de oftast består av pressade läderbitar som limmats ihop och sedan skurits ut och blivit sydda till evt. träns, tyglar mm. Har haft flera stallkamrater som köpt tyglar från ett annat märke (i mellanprisklass) som har gått av ca 10 cm från bettet. Tur att de var i ridhuset och ej ute på fälten eller i trafiken :eek:

Vore kul att höra dina synpunkter efter att du har kollat !

Saltomortal

Jag har nu kollat på paden. Det nätet du beskriver fanns på alla i butiken så jag tror inte du kan utgå från att det är syntet bara för det. (glömde kolla på min Mattespad men ska göra det imorgon) Det känns ju onekligen som äkta ull. Förmodligen har de väl ullen fastsatt i nätet för att man ska kunna tvätta paden - hade skinnet varit kvar hade den blivit stenhård efter en tvätt.
Dock var ju inte iläggen av tempurmaterial, som du skrev var det bara skumgummi...

Fast står det nånstans att det ska vara tempurmaterial? Jag har bara sett att det stått "memoryskum", men det kanske är samma lika? Eller? :confused:

Jag tror att du har rätt där, har inte kollat min mattes och har den inte hemma så jag kan göra det. Men har sett att de har olika varianter och tittar på hemsidan, gjorda på olika sätt.

Mattes correction är även utan ilägg tjockare än den vanliga mattes tycker jag, jämför min vanliga med en annan som har correction i stallet.

Fast memoryfoam borde ju vara detsamma som tempurmaterial eller relativt likt iaf. Detta var ju bara lite fastare skumgummi..

Fast egentligen varför borde det vara det? Det fasta skumgummit bör ju antagligen fungera som "memoryfoam"

Memoryfoam innebär ju att den ska vara mer tryckfördelande och stötdämpande än vanligt skumgummi. I memoryfoam ska du kunna göra ett avtryck (precis som i tempurmaterial även om tempurmaterial förmodligen är tätare) som är kvar i några sekunder iaf innan materialet återgår till sin ursprungsform. Det skedde inte alls vid denna pad - det var som vanligt skumgummi.

Nja, inte tyckte jag att det var precis som vanligt skumgummi inte... Dock så kan jag hålla med om att avtrycket inte stannade kvar speciellt länge, så jag vet inte om jag skulle säja att det var så mycket "memory";), men precis som vanligt skumgummi uppfattar jag det inte direkt...

Jag var tvungen att kika närmare på padden. Det är ju helt vanligt fårskinn, förstår inte alls vad ni menar med nätet?
Och själva skumgummit verkar ju inte vara vilket skumgummi som helst! Tjockare och mer kompakt, formar sig mycket lätt. Tanken är väl inte att den ska hålla formen i all evighet? :p

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 960
Senast: ildiko
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 637
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då... 2
Svar
23
· Visningar
6 091
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Fortsatt sadelletande pågår ;) Nu undrar jag över Prestige och alla deras modeller på hoppsadlar. Det finns ju HUR MÅNGA SOM HELST...
Svar
8
· Visningar
3 357

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka