Bukefalos 28 år!

GOLDEN RETRIVER

S

Sweet

Jag och sambon ska åka och kika på golden valpar på torsdag och vill ha lite tips på vad man ska tänka på när man ska välja ut en goldenvalp.

Dom är ca 4 veckor nu och vi är främst ute efter en tik. Den är naturligtvis reggad, vacc, chippad och veterinärbesiktigad när vi får den. Föräldrarna har mycket fina utställningsmeriter. Ej avlade för jakt.

Vi vill ha en trevlig sällskapshund men jag är även intresserad av lydnad och agility. Kanske hade det varit skoj att ställa ut någongång i framtiden.

Hur kan man se på valpen hur den är i mentalitet och så? Vad ska man tänka på?

Alla tips av er med erfarenhet av golden retriver mottages tacksamt! :bow:
 
du har gjort ett utmärkt val, golden är en lyhörd, följsam och tillgiven ras! :)
en viktiga sak jag tycker du bör titta på är hur valpen uppför sej tillsammans med resten av kullen och hur kontaktsökande den är mot människor.
är det din fösta hund? då kanske du ska ha en som är lite mer kontaktsökande och förig. har du erfarenhet kanske du vill ha en som är mer självständig och tuff.
uppfödaren har tillbringat mycket tid med valparna, fråga, fråga fråga! :D
men det finns mycket, mycket mer att tänka på oxå! :)
du får gärna PM:a mej om du vill veta mer!

-jossan-
 
Jag är ingen nybörjare, är uppvuxen med diverse olika hundar i familjen.

Jag är lydnadsintresserad så en uppmärksam och kontaktsökande vovve är väl bäst då?
 
ja, det låter som en bra idé! :)
vad är det för uppfödare? GRK-ansluten? vad har valpen för föräldrar? *nyfiken*

-jossan-
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 724
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 446
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 811
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 730
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp