Hundras som passar mig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då har du uppenbart missat trådarna som handlar om blandraser och vad folk här tycker om dom.
Jag har läst flera bara under våren:)
Tror du blandar äpplen och päron här?

Det har varit trådar av en användare som vill blanda raserför att göra något åt inavelsgraden. En del kontroversiella åsikter som inte alla hållit med om.
Och en användare som driver business på sin blandrasavel under namn av ny ras.

Är det de trådarna du syftar på så handlar kritiken inte om blandras per se, utan om de specifika användarnas påstående och argument.
Om det är dem du menar tror jag du missat något?
 
Då har du uppenbart missat trådarna som handlar om blandraser och vad folk här tycker om dom.
Jag har läst flera bara under våren:)

Inte då. Vi läser bara inläggen med olika glasögon, uppenbarligen.

Det är ju, de facto, en helt annan statistik bakom en ras, kontra en blandras. Det må vara stor skillnad mellan individer i en ras, men du har en dokumenterad rasstandard att utgå ifrån i ditt val. Sen kan blandrasindividen vara hur bra som helst, men det är ju apsvårt att ge råd baserat på individ kontra grupp.
 
Antagligen för att man avlar på vettiga hundar med ett specifikt mål då.
Absolut , men större delen av Sveriges hundar är familjehundar det behövs inte en hund med unika egenskaper bara en trevlig lättsam och frisk hund.

Vilket många här på forumet har svårt att acceptera, det ska vara unikt här det bästa av det allra bästa.

Medans folk irl är glada över sin högst mediokra hund 😁
 
Jag vet att det är mycket galen blandrasavel där ute och många raser som korsas som bara blir ett stort lidande för hunden och jag förespråkar inte blandrasavel med mina inlägg jag talade bara om hur majoriteten här inne ser på blandraser, det är inte populärt på det här forumet.
Varför förneka det?
Det är bara läsa runt i trådarna vilket drama det blir när det handlar om blandraser dom blir sågade direkt även om blandrasuppfödaren korsar typ bichon frise med bichon havanaise så hittas mängder med negativa faktorer runt det.
Skulle det komma ut en kull bichon frise x bichon havanaise med testade och bra föräldrar så skulle jag först fundera på varför men olyckor händer ju så.
 
Tror du blandar äpplen och päron här?

Det har varit trådar av en användare som vill blanda raserför att göra något åt inavelsgraden. En del kontroversiella åsikter som inte alla hållit med om.
Och en användare som driver business på sin blandrasavel under namn av ny ras.

Är det de trådarna du syftar på så handlar kritiken inte om blandras per se, utan om de specifika användarnas påstående och argument.
Om det är dem du menar tror jag du missat något?
Möjligt Ja dom trådarna är mest märkliga tycker jag, jag syftar istället mest på dom här direkta "köp INTE en blandras " svaren som kommer upp i alla välja rastrådar jag läst :)

Det finns helt okej blandningar, dom avsydda pudelmixarna är överlag både friska och trevliga och framförallt lagom mycket hund åt många ägare.

Det här att kolla upp hundar , har man arbetande raser kan man kolla upp mycket men handlar det om mer sällskapshundar finns inte särskilt mycket att kolla upp och att tro att en uppfödare avlar på bra hundar bara för det är skk går inte man behöver kolla upp skk uppfödare lika väl som blandrasuppfödare.
 
Möjligt Ja dom trådarna är mest märkliga tycker jag, jag syftar istället mest på dom här direkta "köp INTE en blandras " svaren som kommer upp i alla välja rastrådar jag läst :)

Det finns helt okej blandningar, dom avsydda pudelmixarna är överlag både friska och trevliga och framförallt lagom mycket hund åt många ägare.

Det här att kolla upp hundar , har man arbetande raser kan man kolla upp mycket men handlar det om mer sällskapshundar finns inte särskilt mycket att kolla upp och att tro att en uppfödare avlar på bra hundar bara för det är skk går inte man behöver kolla upp skk uppfödare lika väl som blandrasuppfödare.
Finns en hel del golden × pudel och labbe × pudel här och skulle inte klassa dom som lagom utan snarare som hundar med mycket div i.
 
Ser inte vitsen med att ta fram en slutprodukt som ska fungera som sällskapshund. Inom arbetande hundar så kan jag se att det har en funktion.
Exakt och du representerar den typiska bukemedlemmen, folk här ser överlag inget positivt med blandraser medans andra kan göra det.
 
Ser inte vitsen med att ta fram en slutprodukt som ska fungera som sällskapshund. Inom arbetande hundar så kan jag se att det har en funktion.
Du ser inte vitsen med att ta fram en sällskapshund trots att de troligen är vanligare än arbetande hundar?

Man tror också fel om man tror att en sällskapshund inte behöver en viss typ av mentalitet då det lär vara fler intryck och störningar att leva som sällskapshund i stan än ett stillsamt liv på landet även om det vallas t.ex. får.
 
Finns en hel del golden × pudel och labbe × pudel här och skulle inte klassa dom som lagom utan snarare som hundar med mycket div i.
Är det något negativt?
Är dom svåra menar du?
Den vanliga hundägaren tänker jag går promenader, cyklar, går kurser utan att ha tävlingsambitioner.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej är 16 men fyller 17 tänker skaffa mig en valp när jag blir 18 men vill hitta ett bra kennel nu. Bor i Norrbotten och går på ett...
Svar
6
· Visningar
850
Senast: Vovve
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
4 629
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 237
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 852
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp