Hundras som passar mig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan vi ta död på detta att det är en ras som skäller mycket?
Ja, det är en larmande ras vid tex när det ringer på dörren.
Men nej, de skäller inte i tid och otid på allt och inget om de inte är understimulerade, saknar uppfostran eller har mentala problem.

Ingen av mina okynnesskäller, känner MÅNGA och ingen av dem gör det heller. Men så har de normala ägare som aktiverar dem också.
Min skäller knappt när det ringer på dörren. Däremot är hon snabb att komma dit och möta gästen med en vacker sång om hur roligt det är att just den personen kunde komma. 😁

Sen vaktar hon tomten och talar om ifall någon hund går förbi, om det är dumma djur där (katter, rådjur, älgarna som var på väg in i huset i höstas och så hennes hatobjekt; fasanen) eller t ex när grannens hundar skäller på henne. Härom dagen skällde hon som en tok och när jag hann runt hörnet, såg jag att ena grannen skaffat en robotgräsklippare. En sådan har hon aldrig sett på nära håll, så hon var tvungen att tala om för mig att det var något skumt. 😁

Hon vaktar även gården när vi är i stallet och talar om när det kommer folk hon inte känner, men bara om hon är ensam hund på plats. Är stallchefens labbe där, säger hon inte ett knyst.

Inomhus skäller hon bara om det står en älg eller ett rådjur utanför fönstret, om hon är nödig och jag inte uppmärksammat hennes tysta signaler eller om hon blir väldigt busig. 😍
 
Nä det blir lite av en chansning men det kan jag ta. Kör bara blandras nu för jag tröttnade på sjuka renrasiga.
Sen kanske man inte söker en hund med exakta egenskaper heller utan kan anpassa sig lite utefter hunden?
Beroende på vad det är för blandning finns ju bra och dåliga och katastrofala blandraser men det är ju detsamma inom renrasiga tycker jag.
 
Nä det blir lite av en chansning men det kan jag ta. Kör bara blandras nu för jag tröttnade på sjuka renrasiga.
Fast i t.ex. en schabrador har du risken för HD och pålagringar på armbågarna från både schäfern och labradoren.

Risken är också att det inte är de roligaste hundarna som används till blandningen. Och tro mig de mindre roliga schäfrarna är inte roliga. Och några av de roligaste är ännu mindre roliga i fel sammanhang. (Jag tänker bara på all släktforskning jag ägnar mig åt när jag drömmer om en ny schäfer. Och då är det utan inblandning av en ras med andra egenskaper )
 
Fast i t.ex. en schabrador har du risken för HD och pålagringar på armbågarna från både schäfern och labradoren.

Risken är också att det inte är de roligaste hundarna som används till blandningen. Och tro mig de mindre roliga schäfrarna är inte roliga. Och några av de roligaste är ännu mindre roliga i fel sammanhang. (Jag tänker bara på all släktforskning jag ägnar mig åt när jag drömmer om en ny schäfer. Och då är det utan inblandning av en ras med andra egenskaper )
Då har jag helt enkelt haft tur med alla blandraser och otur med alla stamtavlejyckar. Missförstå inte, jag har älskat dem alla oändligt men det är inte kul när de är sjuka hela tiden.
 
Fast i t.ex. en schabrador har du risken för HD och pålagringar på armbågarna från både schäfern och labradoren.

Risken är också att det inte är de roligaste hundarna som används till blandningen. Och tro mig de mindre roliga schäfrarna är inte roliga. Och några av de roligaste är ännu mindre roliga i fel sammanhang. (Jag tänker bara på all släktforskning jag ägnar mig åt när jag drömmer om en ny schäfer. Och då är det utan inblandning av en ras med andra egenskaper )
Vet inte om renrasig schäfer är den roligaste hunden heller om man inte lever ett schäferliv 😁
Btw har jag haft två fantastiska schäferkorsningar med ua på både höfter armbågar och temperament 😇
 
Då har jag helt enkelt haft tur med alla blandraser och otur med alla stamtavlejyckar. Missförstå inte, jag har älskat dem alla oändligt men det är inte kul när de är sjuka hela tiden.
Här inne är blandraser ALLTID = förbjudet oavsett vilka raser man korsar och jag kan väl till ganska stor del hålla med om att mycket blandrasavel är skit men det är en del renrasavel med, det är inte alla uppfödare som avlar på bra djur eller ger sina avelsdjur ett bra liv bara för dom kan kontrolleras av skk.
 
Här inne är blandraser ALLTID = förbjudet oavsett vilka raser man korsar och jag kan väl till ganska stor del hålla med om att mycket blandrasavel är skit men det är en del renrasavel med, det är inte alla uppfödare som avlar på bra djur eller ger sina avelsdjur ett bra liv bara för dom kan kontrolleras av skk.
Jag tycker tvärt om att det här forumet har väldigt tillåtande syn på blandraser och många användare har själva blandraser.
Tror heller aldrig jag sett någon som påstått att all SKK avel är bra. MEN faktum är ju att det är försvinnande få blandraspruducenter som har tillförlitliga hälsotester och mentalutvärderingar i flera led på sina avelsdjur och därför är det lättare att veta vad man köper när man går till en SKK/ FCI uppfödare.
 
Jag tycker tvärt om att det här forumet har väldigt tillåtande syn på blandraser och många användare har själva blandraser.
Tror heller aldrig jag sett någon som påstått att all SKK avel är bra. MEN faktum är ju att det är försvinnande få blandraspruducenter som har tillförlitliga hälsotester och mentalutvärderingar i flera led på sina avelsdjur och därför är det lättare att veta vad man köper när man går till en SKK/ FCI uppfödare.
Tillåtande syn på blandraser bara där sätter du huvudet på spiken, nej blandraser är inte populärt på bukefalos inte alls.
 
Tillåtande syn på blandraser bara där sätter du huvudet på spiken, nej blandraser är inte populärt på bukefalos inte alls.
Oseriös blandrasavel är inte populärt. Oseriös avel överhuvudtaget är inte populärt, oavsett renras eller inte.
Har inte sett ett enda exempel på att en individ fått skit för att individen äger en blandras. Eller att man klankat ned på just en individ till hund. Däremot får man räkna med att ibland bli ifrågasatt angående varför man väljer att stötta oseriös avel.
 
Då har jag helt enkelt haft tur med alla blandraser och otur med alla stamtavlejyckar. Missförstå inte, jag har älskat dem alla oändligt men det är inte kul när de är sjuka hela tidtiden
Problemet är när du kategoriskt säger att renrasig är sjuka och blandisar friska utan att ha statistik att luta dig på. I en tråd som handlar om att välja hundras. Istället lutar du dig på anekdotiska data.

Du tar upp en blandning (schabrador) där du har likartade risker för flera ärftliga sjukdomar/svagheter i båda de ingående raserna.

Varken blandraser eller renrasiga hundar är homogena. Att blanda är ingen mirakel lösning (typ en bullpug lär ju knappast andas bättre än sina föräldrar, rakhasiga småblandisar får också patella lux etc)
 
Oseriös blandrasavel är inte populärt. Oseriös avel överhuvudtaget är inte populärt, oavsett renras eller inte.
Har inte sett ett enda exempel på att en individ fått skit för att individen äger en blandras. Eller att man klankat ned på just en individ till hund. Däremot får man räkna med att ibland bli ifrågasatt angående varför man väljer att stötta oseriös avel.
Seriös blandrasavel är inte heller seriös enligt bukefalos , är ju bara läsa dom få inlägg som handlar om blandrasavel här på forumet:)
 
Fjantigt eller ej, det är bara ren fakta.
Ja och du skulle aldrig köpa dig en blandras igen antar jag :)
Nej det skulle jag inte för mina har varit väldigt sjuka och haft mentala problem.

Men…nu har någon startat en tråd för att få tip om en passande hundras och då kan vi väl respektera det och ge tips på passande raser och inte börja älta blandraser igen. Det har funnits massvis med trådar om blandavel det sista.
 
@Lillo Ingen har nånsin klankat ner på att jag har en blandras, poster om henne gillad lika mycket som av de andra hundarna.
Med det sagt så kan jag säga exakt vad mina andra hundar har bakom sig, hur förhållandena för uppfödningen ser ut (alltså ej för täta kullar, rätt ålder vid parning osv osv). Jag har uppfödaren på FB, jag har kontakt med de andra valpköparna osv osv så det är en hög transparens och det skulle vara lätt att ana ugglor i mossen. Jag har varit där flertalet ggr på kennelträffar och annat.

I blandrasens fall så vet jag inte om uppfödaren tar kullar varje löp, troligen är ingen av föräldradjuren hälsotestade, om hon prånglar ut valpar på för unga avelsdjur osv. Såklart verkade allt bra mär jag var där, såg rent ut, hon verkade vettig men samtidigt i efterhand så VET jag ju inte.. Det var aldrig nåt mer än att man köpte valpen och åkte hem. Det här var åtta år sen och i efterhand så även om vi är nöjda med Nike så vet jag ju faktiskt inte om det nåt fel då kontakt inte hållits.

Jag har själv fått en kull blandrasvalpar vilket ingen på forumet hållit emot mig, det var en tjuvparning och jag fick vara noga med valpköparna. Jag har alla valpköparna på FB, har haft valpträff och de vet att inga fler valpar tagits inte minst eftersom Nike tävlas flitigt och inte haft nåt längre tävlings uppehåll förrän förra året när hon var konvalecent.

Det absolut största problemet med oregistrerad/ blandrasuppfödning är att jag inte kan kolla upp föräldradjuren, att jag inte har insyn i uppfödningen, att det svårare att veta att det inte är smuggelhundar. Därför kommer jag aldrig köpa valp såsom jag gjorde med Nike utan skulle det bli blandras nån gång i framtiden igen så är det från bekant eller typ korsningsprojekt om man inte tar en omplacering via hundstallet eller nåt.

Blev tillfrågad för ett tag sen om jag inte kunde låna ut en av mina bc hanar till en blandraskull, alltså "du har hanar, kan du inte låna ut en av dem?"
Ingen fråga om de var friska, hur de var i temperamentet utan typ vilken hane som helst duger... Den ena är bäddat för katastrof om hans starka vallegenskaper slår igenom och valpköpare inte är beredda på det och den andra ska inte gå i avel alls. Dock misstänker jag att det så merparten av blandrasavel går till på bekostnad av hundarna. En bekant korsade sin blandrastik med donberman hane när jag var ung, merparten av kullen var avlivad innan 1 års ålder pga valpköparna inre insåg vad för slags egenskaper de köpt på sig många var ju förstagångs hundägare också.

Det är det jag vänder mig emot i blandrasavel. Jag har haft både renraser och blandraser genom livet och jag har haft oturen att få fler sjuka blandraser medans jag inte haft en sjuk renras. Jag har dock aldrig sagt att blandraser skulle per se vara sjukare för den sakens skull.
 
Problemet är när du kategoriskt säger att renrasig är sjuka och blandisar friska utan att ha statistik att luta dig på. I en tråd som handlar om att välja hundras. Istället lutar du dig på anekdotiska data.

Du tar upp en blandning (schabrador) där du har likartade risker för flera ärftliga sjukdomar/svagheter i båda de ingående raserna.

Varken blandraser eller renrasiga hundar är homogena. Att blanda är ingen mirakel lösning (typ en bullpug lär ju knappast andas bättre än sina föräldrar, rakhasiga småblandisar får också patella lux e
JAG personligen har bara haft elände med rasrena. Bränt barn skyr elden. Jag tycker att golden är den ras som passar bäst in på trådstartarens krav men det verkade som att hon även kunde intressera sig för blandras och då tipsade jag om en blandning jag gillar. Det är min personliga erfarenhet. Ursäkta, visste inte att man måste ha forkat och ha bevis på sina personliga erfarenheter i det här forumet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej är 16 men fyller 17 tänker skaffa mig en valp när jag blir 18 men vill hitta ett bra kennel nu. Bor i Norrbotten och går på ett...
Svar
6
· Visningar
855
Senast: Vovve
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 604
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 256
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 937
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp