Golv i carport som ska kunna användas som tillfälligt stall sommartid.

HannaZ

Trådstartare
Har hästarna (shettis och d-ponny) hemma sommartid då jag fått arrendera 1ha mark av grannen. Det funkar ju bra när vädret är skapligt men jag vill ha en plats de kan stå och torka upp och även stallas in nån eller några nätter om vädret är jävligt.

Planen är att bygga en rejäl carport för bil och släp och även kunna använda hälften till hästarna på sommaren. Den kommer att bli 45-50 m2. Marken är en ganska nyanlagd parkering, utgrävd kanske 50 cm och med grovt grus (makadam?) ovanpå bärlagret.

Pris f bygget 70 papp ungefär, fått pris av en bekant som fått byggt till sig nyligen. Pappa tycker vi ska gjuta platta innan men det lär ju gå på en hel del (mi.st 40-50 tusen vad jag läst på nätet) och jag tycker det känns onödigt. Jag förstår och håller med om.argumenten ( om man vill ändra till ett stängt garage i framtiden, lätt att hålla rent, plant, etc etc) men själva carporten i sig blir dyr nog.

Jag har iallafall spånat på att lägga boxmattor i halva carporten för att ha bra underlag för skötsel och även lättare kunna mocka och städa om de ska stå inne med strö nån natt.

Kan man parkera på boxmattor med släpet eller måste de plockas bort till hösten vart år? Och är det dumsnålt att skippa plattan?
 
Det är ju mycket pengar och jag hade nog övervägt att skippa plattan till garage/carport under förutsättning att det blir välgjort.
Men i "stalldelen" skulle jag nog föredra gjuten platta, ja.
 
Jag hade nog nöjt mig med singel. Gör ni det ordentligt hårdgjord och har på lite stenmjöl också så blir det väldigt hårt och fint ju.
Ska hästarna stå där ca 5 dagar om året (vid åskväder, ihållande regn och kallt osv) så hade jag inte brytt mig om att strö hela, bara ha gummimatta och en liten del med halm att kissa på.
Gummi mattorna får man nog ta bort då släpet ska stå där. Men finns ju mattor som inte hakar i varrandra, lite lättare att flytta på dem då.
Har ni gummimatta och ordentligt hårdgjort under så kommer det ju inte bli så särskillt snett eller gropig. Hästarna kan inte gräva upp det och det enda som kan förstöra är regnet. Men dränerar ni ordentligt också så kommer det ta många många år innan det blir t ex hjulspår eller hålor.
 
Jag hade nog nöjt mig med singel. Gör ni det ordentligt hårdgjord och har på lite stenmjöl också så blir det väldigt hårt och fint ju.
Ska hästarna stå där ca 5 dagar om året (vid åskväder, ihållande regn och kallt osv) så hade jag inte brytt mig om att strö hela, bara ha gummimatta och en liten del med halm att kissa på.
Gummi mattorna får man nog ta bort då släpet ska stå där. Men finns ju mattor som inte hakar i varrandra, lite lättare att flytta på dem då.
Har ni gummimatta och ordentligt hårdgjort under så kommer det ju inte bli så särskillt snett eller gropig. Hästarna kan inte gräva upp det och det enda som kan förstöra är regnet. Men dränerar ni ordentligt också så kommer det ta många många år innan det blir t ex hjulspår eller hålor.

Ja man måste ju väga pris mot funktion och man kan ju inte alltid planera för att man kanske ev vill göra förändring om 15 år.

Jag tänker att man inte vill greja så mkt m mattorna om man jämnat m stenmjöl osv inunder. Grunden är som sagt ordentligt utgrävd med grövre sten i botten och kross uppe på.

Släpet väger ju eg inte mer än en rejäl häst och körs inte mer än kanske varannan vecka max på vintern. Det ger sig väl iofs. Kände mest att jag behövde input ang. Platta eller hårdgjort.
 
Det är ju mycket pengar och jag hade nog övervägt att skippa plattan till garage/carport under förutsättning att det blir välgjort.
Men i "stalldelen" skulle jag nog föredra gjuten platta, ja.

Ja det är ju primärt en carport och att gjuta hälften är inte ett alternativ så det är allt eller inget som gäller.
 
Jag hade absolut gjutit platta iallafall i en del. Hur har du annars tänkt med hovslagaren? De har rätt till en bra arbetsmiljö de också och att stå och sko/verka en häst på grus är inget vidare. Det blir om inte annat väldigt svårt att få upp sömmarna och de kan göra stor skada på hästarna.
 
Har besökt ett liknande bygge, där hade man plank ovanpå gruset i boxarna samt en uppställningsplats.

Dock hade man där tänkt att boxarna är permanenta.
 
Om nu gjuter tänk på att vanligt garagegolv som man ofta gjuter kan bli väldigt halt för hästarna så då måste du kanske ändock ha matta ovanpå.
Vi har hästarna på ett rel nytt garagegolv och de blir allelles för halt för hästarna så vi måste ha mattor i hela stallet och tjocka bäddar för att de inte ska halka.

Kanske ni redan tänkt på osv men hört fler som haft samnma problem så nämner de iaf :)
 
För hästarnas del kommer det gå jättefint med grus/stenmjöl och senn boxmattor ovanpå. Jag har så i mitt stall och min lösdrift.

Det som kan bli lite svårt, är dock att göra rent ordentligt, då kisset kommer rinna ner i grusen, och ångorna som bildast är inte bra för din bil som ska stå där... Om det är en öppen carport så blir det bättre än i ett stängd garage, men absolut lättare med gjuten platta så att man kan spola rent efter hästarna.
 
Jag hade absolut gjutit platta iallafall i en del. Hur har du annars tänkt med hovslagaren? De har rätt till en bra arbetsmiljö de också och att stå och sko/verka en häst på grus är inget vidare. Det blir om inte annat väldigt svårt att få upp sömmarna och de kan göra stor skada på hästarna.

Hovslagaren har skott henne på gräsmattan. Har jag boxmattor så är ju grus dessutom inget problem....
Att jag vill ha nåt med tak är just för att ex Skoning inte ska vara väderbetoende.
 
För hästarnas del kommer det gå jättefint med grus/stenmjöl och senn boxmattor ovanpå. Jag har så i mitt stall och min lösdrift.

Det som kan bli lite svårt, är dock att göra rent ordentligt, då kisset kommer rinna ner i grusen, och ångorna som bildast är inte bra för din bil som ska stå där... Om det är en öppen carport så blir det bättre än i ett stängd garage, men absolut lättare med gjuten platta så att man kan spola rent efter hästarna.
Ja den är ju helt öppen framtill och hästarna ska bara stå där ett begränsat antal dagar. Där är också 40-50 cm sten och gruskross redan så dränering bör inte vara nåt problem.
Tanken är att kunna förlänga perioden de går på bete genom att möjligheten finns att ställa dem under tak. Då kan jag kanske ta hem dem redan i mitten av april och ha dem hemma minst september ut. Ofta är det ju kasst några dagar och sen bättrar det sig igen och kan bli riktigt fint på hösten. Får fila på nån smart lösning med boxväggar som lätt monteras ner eller svängs åt sidan när hästarna flyttar hemifrån för vintern.
Har stallplats 6 km bort för vintermånaderna.
 
kan det inte gå att bara ha det som lösdrift/ skötselplats? var det jag tolkade det som i början, och inte att du skulle bygga 2 boxar.

hade inte velat ha det som stall stall, utan bara skötselplats och oväders skydd. för mer permanent sommar stall så är en byggsats med 2 boxar eller en ligghall mycket bättre i längden. + att du lätt kan packa ihop det och sälja det om du inte behöver det längre :).
som tidigare sagt så är det inte optimalt med amoniak i garaget :p.och blir mycket meck med 3 boxväggar och alla mattorna som ska stuvas undan och bäras fram varje år.
 
Jag bygger definitivt inte ett utestall för 50000 för att kunna ha hästarna under tak 10-20 nätter om året. Vi behöver nånstans att ha bil och släp på vintern, köra in åkgräsklippare och cyklar och kunna stå och måla brädor under tak etc. Dessutom ska hästarna kunna bindas upp vid skötsel och komma undan oväder då och då. Ammoniakångorna lär ta sig ut och dessutom behöver/ska bilen inte ens stå i carporten när hästarna är där. Det handlar om knappt 400 m3 luft som har 40 m2 öppning att ta sig ut och in på.

Gummimattor finns tydligen för utomhusbruk/rastfållor och som klarar både broddar och maskiner så dom kan nog egentligen ligga där dom ligger året runt, eller så får dom travas i ett hörn. Det blir en 50 cm hög på 1 m2 så det tar inte mkt plats och lär inte vara jobbigare än att mocka ur en permanentbädd på vårkanten.

Avdelarnas konstruktion ger sig nog. Som sagt gärna nåt som bara viks åt sidan, som en grind på hjul tex.
 
Jag bygger definitivt inte ett utestall för 50000 för att kunna ha hästarna under tak 10-20 nätter om året. Vi behöver nånstans att ha bil och släp på vintern, köra in åkgräsklippare och cyklar och kunna stå och måla brädor under tak etc. Dessutom ska hästarna kunna bindas upp vid skötsel och komma undan oväder då och då. Ammoniakångorna lär ta sig ut och dessutom behöver/ska bilen inte ens stå i carporten när hästarna är där. Det handlar om knappt 400 m3 luft som har 40 m2 öppning att ta sig ut och in på.

Gummimattor finns tydligen för utomhusbruk/rastfållor och som klarar både broddar och maskiner så dom kan nog egentligen ligga där dom ligger året runt, eller så får dom travas i ett hörn. Det blir en 50 cm hög på 1 m2 så det tar inte mkt plats och lär inte vara jobbigare än att mocka ur en permanentbädd på vårkanten.

Avdelarnas konstruktion ger sig nog. Som sagt gärna nåt som bara viks åt sidan, som en grind på hjul tex.

Jag hade gjutit men det beror nog mest på att jag haft en lösdrift med grus under flera år som jag till sist ledsnade på :) Om du bara behöver lite uppstallning eller kanske mest uppställningsplats för häst ser jag inte att grus är något problem. Det som kan vara besvärligt med grus är att mocka ut evt strö men det underlättas nog av mattor. En liten passus om mattor är att de jag träffat på varit väldigt tunga att hantera.

Jag har någon gång sett boxväggar som var byggda som grindar. De gick enkelt att haka fast i väggen när boxar inte behövdes (det var lösdrift men med boxmöjlighet för säkerhets skull. Om garaget inte är så brett tror jag att någon sådan lösning kan fungera bra.
 

Liknande trådar

Anläggning Det är såhär att vi bor inom detaljplanelagt område, mittemot vårt hus ska vi få arrendera en bit Mark för att kunna få hem min häst och...
Svar
3
· Visningar
1 474
Senast: macan
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 782
Senast: shia
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 742
Senast: Pudlan
·
A
Hästmänniskan Har ett problem som jag gärna vill ventilera med er bukare, och höra er åsikt om hur ni skulle göra i min situation. Det gäller i första...
Svar
3
· Visningar
1 216

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp