Golv i lösdrift

sthu

Trådstartare
Jag har inget gjutet golv i min lösdrift, utan hästarna står direkt på marken. Det är ett lager sten överst, sedan matjord.
Nu funderar jag på att lägga gummimatta i botten och halmpellets ovanpå. Fungerar det, eller är det helt bortkastade pengar att lägga matta?

Förra vintern hade jag halm, men det blir det inte i år. Den ena hästen äter det som om det vore godis.. Halm/träpellets har funkat fint förr, så det tänkte jag ha igen. Funderar över saker som frysrisk (är ju kallt i lösdriften), möjligheter till mjuk och torr bädd, mockning till våren när bädden ska ut mm.

Skulle en gummimatta fungera? Eller skulle det gå lika bra med ett lager torv i botten? Kanske rent av bara torv? Fast fryser inte det på vintern?

Oj vad många tankar det är i huvudet nu! Kan någon hjälpa mig att reda ut dem lite?
 
Sv: Golv i lösdrift

Jag har lite av samma problem som du har. Har inget golv i min lösdrift heller, utan det är sandjord i botten. Bra dränerat, då urinen rinner ner fint i marken, men tyvärr dammar det...:meh:

Nu funkar det bra med halm för mej och mina hästar. Men när jag hade boxplatser, så använde jag torv. Det var ingen hit på vintern, då allt frös till is.

Har ingen erfarenhet av halm-/spånpellets vintertid. Har egentligen inget tips att komma med, förutom att torv då fryser.
 
Sv: Golv i lösdrift

Jag hade lagt stenplattor som golv, lättmockat men ändå lite dränerande i skarvarna.

Brukar dessutom finnas begagnat för småpengar eller tom gratis.
 
Sv: Golv i lösdrift

Smart! Det ska jag kika efter.
Borde väl gå att ha pellets ovanpå det.
 
Sv: Golv i lösdrift

Jag har grus, kalk sen gummimatta. Sist spånbädd . När det blir riktigt kallt har jag kutterspån det fryser inte :)
 
Sv: Golv i lösdrift

Jag hade lagt stenplattor som golv, lättmockat men ändå lite dränerande i skarvarna.

Brukar dessutom finnas begagnat för småpengar eller tom gratis.

Tänkte du sand i skarvarna då, så som man gör även normalt sett?
Annars fylls väl skarvarna med det man har ovanpå, spånet alltså, och blir ofräscht och svårt att mocka bort sen?

Jag står i samma sits som TS, håller på att riva ut golvet ur en gammal lagård och ska ha det som lösdrift utan gjutet golv. Men någon form av golv måste man ju ha.. Funderar på grus - vilken storlek? - eller sand, eller kanske stenplattor nu då! ;)

Grus kan ju hästarna enkelt gräva hål i om de får lust.. Hårt packat grus av större modell, kanske med duk på, och sedan sand är jag inne på nu. Men vet inte riktigt hur sand beter sig på kalla vintern..?
 
Sv: Golv i lösdrift

Just så hade hästarna gjort här en sommar. De hade grävt upp ett stort hål i gruset :meh: I vinter gick det bra, men det var ett helvete med mockningen. Djupfryst bädd, inte jättemysigt när den började tina igen..

Spanar lite på gummimattor, funderar på tjocklek. Ska ju bara ha det som "skydd" mellan gruset och strömaterialet, så den behöver kanske inte vara så tjock. Fått ett bra pris på industrimatta, men den är ju tunn. Kanske går ändå?
 
Sv: Golv i lösdrift

Ja, efter att ha funderat och läst hela kvällen om andras erfarenheter så är jag också inne på grus + gummimatta, och sedan strö i någon form, förmodligen halm. Jag tänker att man klarar sig med att lägga in endast grovt grus när hästarna ändå inte ska gå på det, och sedan kanske jag får tag i kasserade båspallmattor hos en bonde i närheten. Då blir nog det enklaste och billigaste lösningen.
Kommer man sen på att man vill gjuta så är det "bara" att ut med mattorna och på med ett lager finare grus.
 
Sv: Golv i lösdrift

Ja, jag tänker också så. Det borde funka.. Hmm hmm. Ja, jag ska nog leta rätt på lite gummimattor och testa!
 
Sv: Golv i lösdrift

Intressant tråd då jag precis håller på med underlag till min lösdrift.
I min lösdrift är det just nu bara jordgolv, men jag har tänkt lägga grov sten underst och sedan på med stenmjöl, på de ska de ligga kutterspån (tvyärr får vi inte tag i sågspån.. ) och sen på det ska det finnas halm i ett hörn av lösdriften, den är ganska stor och de ska bara vars mina 2 hästar där. Har dessutom tillgång till 2 boxar i mitt gamla kallstall ifall de någon natt skulle bli skitväder, typ ihållande regn, snöstorm mm..
Vad tror ni om detta? Någon som testat liknande?
 
Sv: Golv i lösdrift

Jag har haft det så som du har det ,men la på gummimattor,snacka om att det blev mycket lättare och inga grävhål.
 
Sv: Golv i lösdrift

Kl

Jag håller på att bygga nu och kommer inte heller gjuta platta, i alla fall inte i år. Jag kommer att anlägga djupströbädd, dvs varmbädd. Torv underst och sedan lägger jag rörflen istället för halm ovanpå. Bra bäddmaterial men inte så smakligt har jag hört... Får se om mina matvrak håller med :) Bädden ska ju vara aktiv och fryser inte på vintern trots att vi har snorkallt. Fungerade bra förra året, bara man tar hand om den och ser till att bädden är aktiv så att säga. Bara spån och/eller torv fryser här, även om det är kutterspån.

Jag funderar på att lägga grus i botten men vet inte om det behövs...? Jag har grus framför och runt om.
 
Senast ändrad:
Sv: Golv i lösdrift

*KL*

Drar upp en äldre tråd istället för att starta en ny. Jag håller just nu på och ska bygga en lösdrift till våra pållar och funderar på det här med golv. Har läst det som skrivits i den här tråden om vilka förslag folk har, men nu skulle jag vilja se vad ni fick för resultat:D. Är helgjutet att föredra eller fungerar det lika bra med någon annan lösning? Blir man tvungen att gjuta till slut iaf?
 
Sv: Golv i lösdrift

jag har haft min lösdrift i 7 år. De första fyra åren var det skogsmark i botten, det fungerade som en dröm. Oavsett om jag strödde med halm, kutter eller torv och på sommaren tom helt utan strö så höll det sig torrt o fint pga att det var så självdränerande. För ett par år sedan gjorde vi om vår trädgård och när våren kom så rann allt smältvatten in i ligghallen :crazy: vi blev tvungna att fylla upp med singel och gummimattor på.... nu har jag mockat ihjäl mig under vintern, ca 3 kärror om dagen.... SAKNAR mitt jordgolv!! så mitt tips är att om man har möjlighet, bygg ligghallen på en hög plats i hagen och spar natur marken inuti :)
 
Sv: Golv i lösdrift

jag har haft min lösdrift i 7 år. De första fyra åren var det skogsmark i botten, det fungerade som en dröm. Oavsett om jag strödde med halm, kutter eller torv och på sommaren tom helt utan strö så höll det sig torrt o fint pga att det var så självdränerande. För ett par år sedan gjorde vi om vår trädgård och när våren kom så rann allt smältvatten in i ligghallen :crazy: vi blev tvungna att fylla upp med singel och gummimattor på.... nu har jag mockat ihjäl mig under vintern, ca 3 kärror om dagen.... SAKNAR mitt jordgolv!! så mitt tips är att om man har möjlighet, bygg ligghallen på en hög plats i hagen och spar natur marken inuti :)

Så är min bädd i ligghallen och den är kanonfin, jag mockar skiten 3 ggr i veckan också.
 
Sv: Golv i lösdrift

Jag hade lagt stenplattor som golv, lättmockat men ändå lite dränerande i skarvarna.

Brukar dessutom finnas begagnat för småpengar eller tom gratis.

Har jobbat i stall där ena kall stallet bara hade betong plattor i boxarna och hårdgjort med singel under. De hade torv som strö och det frös inte, men blev lätt blött då det inte var så bra dränerat och det regnade in. Hade inte haft torv i en lösdrift, spån och halm blir inte lika blött och tungt som torv.
 
Sv: Golv i lösdrift

Jag hade lösdrift med jordgolv i fyra år. Gillade inte alls, det var svårt att mocka ur allt till sommaren och om det var en period med mycket regn sög lösdriften åt sig en massa fukt, gick åt sjuka mängder strö.

Nu har jag betongplatta och det är så jäkla skönt! :)

Om jag skulle försöka mig på budgetbygge igen skulle jag nog prova med plattor ovanpå grus och sist lite sand över i springorna, samt någon typ av dränering.
 
Jag flyttade till gård med 24 kvm ligghall i juni förra året. Golvet var typ - stampat jordgolv, och tidigare hade de haft halm som underlag.

Vi köpte tjocka (4 cm) 1x1 m boxmattor och la ut över hela golvet och sedan har mina fått stå på spån för att det har varit lätt att få tag på och lätt att mocka. Tycker det har funkat hur bra som helst!

Jag provade ju aldrig utan mattor men tycker att det har funkat hur bra som helst. Gillar att det inte är platta då det mesta av urinen rinner ner mellan mattskarvarna och ner i jorden = mindre spånåtgång. Men kan tänka mig att det lätt blivit lerigt och grisigt utan mattor med tanke på hur marken ser ut utanför vid leriga perioder.

Kan iallafall rekommendera den lösningen. Ganska dyrt med mattorna men lättmockat och mindre ströbehov!
 

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 253
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
607
Senast: tanten
·
Anläggning Nu sitter jag och funderar på nytt sommarprojekt- ett nytt lösdriftsstall Jag är väldigt sugen på att göra en variant som jag sett...
2
Svar
24
· Visningar
2 367
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 231

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp