Gör inte kindkedjekrokarna ont?

purity_666

Trådstartare
Skulle prova ett jaktkandar på hästen men blev osäker p.g.a kindkedjekrokarna, de trycks ju liksom in i hästen. Borde inte det göra ont? Varför har man inte gjort så piggarna på krokarna pekar utåt istället?

Sv: Gör inte kindkedjekrokarna ont?

Va skumt. De hakarna jag har på mitt bett är vända utåt, från hästen.

Tyvärr så verkar det vara kutym att dagens stångbett, av alla typer för engelsk ridning, har krokarna vända åt fel håll när man köper dom :devil:

Enklaste sättet att åtgärda det felet är att man byter plats på krokarna så man sätter den som satt på höger sida och sätter den på vänster sida, sen får man ta en polygrip, eller annan tång, och böjer den så den formar sej på ett bra sätt.

Kroken ska alltså peka framåt-utåt när den sitter rätt.

Det är lite pillrigt innan man får krokarna rätt, så vill man kan man köpa sej ett par S-krokar i stället ;)

Är skänklarna rörliga så kanske du har vänt bettet bakochfram?

Det blev likadant med krokarna vilket håll man än vände bettet åt.

Jag får kolla på om det går att fixa till helt enkelt. Urdumt att göra sådär ju

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
633
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 413
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 492
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka