MoonFlight

Trådstartare
Känns som om jag missat denna "utrustning" helt och hållet... vet att det är släkting med chambonen men jag skulle vilja se hur en såg ut... Har sökt på internet men inte hittat någon bild eller fakta om den... Har inte hört talas (eller lagt ordet på minne kanske) förut så jag vart lite intresserad av detta hjälp medel.

On någon har en bild, fakta om den åså skulle jag bli vääldigt glad!! Tack tack

Sv: gough

Det stavas gogue. Funkar ungefär som en chambon, uppfordrar hästen att sänka huvudet. Gogue är bättre att rida på än chambon. Man ska dock akta sig för att spänna den för hårt, hästens nos ska vara framfor lodplanet, hästen får absolut inte tvingas in i en form. Jag är inte för att använda hjälptyglar, men en gogue kan vara bra för att få hästen att "komma på" att det är mer bekvämt om den inte går och tittar upp i himlen. Min equiterapeut rekommenderade mig att skritta ut min häst med en löst spänd gogue, för att visa honom vägen helt enkelt. Använde den kanske en gång eller två i veckan i en mnds tid, och det gav jättebra resultat.

Men som alltid måste man tänka på att hästen samling och bärighet kommer bakifrån, och att hästen ej går i form bara för att man får den att sänka huvudet. Egt så är det ju fel ända att börja i! Men min erfarenhet är att goguen kan vara bra, OM man kommer ihåg att hästen fortfarande måste ridas bakifrån.

D805S.jpg

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 688
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 988
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första... 3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 452
Senast: krambanan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 851
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V